TURKIJE

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Istanboel, meer dan 2.5 duizend jaar oud, is een prachtige metropool, een unieke stad waar twee continenten, eeuwenoude historie en diverse culturen samenkomen. Istanboel biedt zoals geen enkele andere stad ter wereld een prachtige inkijk in de geschiedenis.  Het is de hoofdstad geweest van maar liefst vier historische rijken. Allereerst waren er de Romeinen, daarna werd het het capitool van het Byzantijnse rijk waarna het veroverd werd en tot hoofdstad van het Latijnse Keizerrijk werd gekroond. Als laatste veroverden de Ottomanen de stad en maakte het hun hoofdstad. Istanboel is dus een unieke locatie met haar eeuwenoude historie en inwoners van allerlei afkomst, een smeltkroes van culturen.

Cappadocië is een immens groot gebied, gevormd door de driehoek van de steden Nigide, Nevsehir en Kayseri. Het landschap wordt gedomineerd door vreemde vulkanische kegels en rotsformaties. Vanuit Göreme, het centrum van Cappadocië, verkennen we dit hele gebied. De stad is omringd door grillige rotsen en valleien met mooie pieken in verschillende kleuren.

We bezoeken ondergrondse steden en huizen in de rotsformaties. De kastelen van Cavusin en Uçhisar zijn al eeuwenoud en uitgehakt in de rotsen. Deze Byzantijnse bouwwerken werden vroeger door de lokale bevolking gebruikt om in te leven én als schuilplaats wanneer er vijandige aanvallen waren van andere dorpen. Door erosie van de vulkaansteen zijn veel van de kamers en tunnels niet meer begaanbaar maar het uitzicht is indrukwekkend. We maken prachtige wandelingen waardoor we het massatoerisme kunnen vermijden. Tijdens de wandelingen torenen de rotspartijen op, soms loopt het pad doorheen een grot, dan weer moeten we via een zanderig pad over de rotsen heen klauteren. We wandelen tussen de wilde appel- en perenbomen en om ons heen groeien druivenranken. De klemtoon op deze reis ligt bij de integratie met het lokale leven van de bevolking van Cappadocië.

Cappadocië, het voelt echt een beetje als een sprookje.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Welkom in Istanboel

We worden hartelijk verwelkomd in de luchthaven van Istanboel waar we ’s middags landen. Bij aankomst genieten we van een lunch in deze kosmopolitische stad.  We duiken de kruidenbazaar in, ook bekend als de Egyptische bazaar.  Het is de oudste bazaar van de stad en sinds eeuwen dé  handelsplaats voor specerijen. We doen onze eerste indrukken op vanop de zeestraat Bosporus die de Zwarte Zee verbindt met de Zee van Marmara. We beginnen de tocht vanaf de Gouden Hoorn en varen op de Bosporus die de twee continenten Azië en Europa, scheidt.

Dag 2: ‘Het nieuwe Rome’

Istanboel, gesticht door een Romeinse Keizer, werd uitgeroepen tot het ‘Nieuwe Rome’ en was de zetel van de macht van de Byzantijnse en Ottomaanse rijken. Het Sultanahmet-plein, de blauwe moskee en het topkapi-paleis liggen vandaag op onze weg.

Dag 3: Wonderen van de architectuur

Vandaag gaan we op queeste naar de vele historische pareltjes van de stad.  De Hagia Sophia, deze kathedraal destijds gewijd aan de Goddelijke Wijsheid, wordt tegenwoordig als moskee gebruikt. Architecturaal zien we de unieke mix van traditionele Ottomaanse en West-Europese stijlen die je er vandaag de dag ziet.

Dag 4: De groene valleien van Cappadocië

In de ochtend nemen we een binnenlandse vlucht naar Kayseri voor onze tocht doorheen Cappadocië. Cappadocië kenmerkt zich door een turflandschap en kalksteen waar in de karst- grotten kerken werden gebouwd.  Vandaag maken we een verkennende wandeling (4km) van Göreme langs de vallei naar Uchisar door de duivenvallei. De vallei is genoemd naar de vele duivenhuizen, uitgehouwen in de rotsen en kliffen. Het is heerlijk vertoeven in Uchisar en we nemen even de tijd om wat rond te snuisteren. Na de heerlijke lokale lunch geserveerd in kleipotten, zetten we de tocht verder doorheen kleine velden met weelderige vegetatie en vreemde rotsformaties, terug naar Göreme.

Dag 5: ‘Het leven zoals het is’ in Cappadocië

We genieten van een prachtige ballonvlucht in de vroege ochtend (optioneel).  Göreme had een zeer belangrijke kloosternederzetting in de vroeg christelijke tijd. We bezoeken een aantal kerken uitgehold uit de rotsen en met muurschilderingen beschilderd. Na het bezoek wandelen langs de Meskendir-vallei (1,5u) dat ons langs talloze grotwoningen, meerdere tunnels en historische locaties leidt. We bezoeken Avanos, sinds de oudheid is dit een centrum voor de productie van aardewerk en Pasabag, één van de mooiste uithoeken van de regio met uitgeholde hermitages in tufsteen.  In de namiddag relaxen we in een Turks bad.

Dag 6: Terug in de tijd

Vandaag maken we een wandeling doorheen de traditionele dorpen van Cappadocië. Kavak is een boerendorp waar men zelden bezoekers ziet en in Bahceli zijn we te gast in het plaatselijk theehuis.  Ook Ayvali en Arava liggen op onze route waar we verwelkomd worden met een heerlijke organic lunch.  Na de lunch rijden we naar een serene plek ‘Underground City’.

Kaymakli Underground City heette oorspronkelijk Enegup in de oudheid en werd gedurende de Arabisch-Byzantijnse oorlogen eeuwenlang gebruikt als schuilplaats voor lokale bewoners.

Dag 7: Een betoverend landschap

Vandaag rijden we naar het dorp Çavuşin. Een gezellig dorp vanwaar we wandelen langs verlaten huizen en kerken. De liefhebbers kunnen hier nog even een tandje bijzetten naar de top van de berg Bozdağ voor een uitgestrekt panoramisch zicht.   We lunchen in een heerlijk restaurantje in de rode vallei waar ons eten wordt bereid met lokale producten. We bezoeken er de wijnmakerij, de kerk en genieten van de geurige rozen in de rozenvallei. Tegen de avond zijn we terug in Göreme.

Dag 8: Grotten, kerken en rotskapellen

Na het ontbijt rijden we naar het stadscentrum van Ihlara (1.5u) en bezoeken onderweg Aşıklı Höyük. Een unieke ervaring dat ons inkijk geeft in hoe mensen millennia geleden leefden.  Vervolgens wandelen we (7 km) doorheen de vallei van Ihlara langs een mooie rivier en rijden verder door naar Güzelyurt. Deze stad neemt ons mee terug naar het verleden met zijn rustige, traditionele, nostalgische sfeer. We overnachten opnieuw in Göreme.

Dag 9: Rotsformaties als wolken

De wandeling voert ons vandaag doorheen de Zemi-vallei langs het water waar we de grotwoningen ontdekken.  Na de lunch in Göreme is kijken naar de rotsformaties in de Devrent-vallei als kijken naar de wolken. Ze lijken de vorm aan te nemen van wat we ons maar kunnen voorstellen. Het Zelve openluchtmuseum geeft ons een inkijk in de manier van leven in de rotswoningen.

Dag 10: Wandelen in verwondering

Een korte rit brengt ons vandaag naar de Cat Valley waar we onderweg de St. Jean-kerk bezoeken, één van de zeldzame één-beukige kerken uit de 13e eeuw. We wandelen (9km) doorheen de Çat Valley en staan er in verwondering bij de duiventillen, uitgehouwen in hoge rotswanden. Sommige hebben zelfs artistieke borduursels.  Deze duiventillen werden in de oudheid door boeren gebouwd om duivenmest te verzamelen. Onderweg genieten we van een heerlijke picknick.

Dag 11: Het leven zoals het is in de Soğanlı vallei

Onze reis doorheen het prachtige Cappadocië ronden we vandaag in schoonheid af. We bezoeken het Keşlik-klooster, een uit de rotsen gehouwen Byzantijns complex met een prachtig 13e-eeuwse kloosterkapel voorzien van zwartgeblakerde fresco's. In de  Soğanlı vallei, een prachtig stuk van Cappadocië, genieten we van het authentiek Turks dorpsleven. We nemen er deel aan ‘het leven zoals het’. ‘s Avonds nemen we onze binnenlandse vlucht terug naar Istanbul waar we logeren in een exclusief pareltje aan de Bosporus.

Dag 12:  Let the journey unwind

Istanbul overbrugt Europa en Azië over de straat van de Bosporus. Aan de Europese oever van deze historische waterweg, koesterend in zijn verkoelende sfeer brengen we een heerlijke dag door.

‘s Avonds vertrekken we naar de luchthaven van Istanbul voor een internationale verbinding huiswaarts.

LOGIES

We overnachten in comfortabele, charmante familiehotels die de sfeer van het land uitademen. In Cappadocië zijn de uitgehakte grothotels heel bijzonder. Eeuwenlang waren deze bewoond. De rotsen zijn relatief zacht en beschermden de bevolking tegen de koude winters en warme zomers. Bijzonder om hier te gast te zijn. We eindigen in een exclusieve parel aan de oever van de Bosporus met de heerlijke verkoelende sfeer van deze legendarische rivier.

STORYTELLING

Storytelling door een hartelijke, lokale, Engelstalige gids in Istanboel en Cappadocië.

12 dagen