FRANKRIJK

8 dagen

EEN VERBINDENDE PELGRIMSROUTE

Wanneer

• eigen groep met data naar keuze

Prijs

• 1750 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

De Dordogne is één van de langst rivieren van Frankrijk en doorkruist een verscheidenheid van landschappen. Architecturale wonderen strekken er zich uit langs de oevers en maken van de vallei een bijzondere plaats. Daarbij komt dat de route naar Compostella er doorheen loopt en van deze plek  een spiritueel centrum maakt in het hartje van Frankrijk.

We wandelen doorheen de Perigord Noir en de vallei van de Lot waar beboste plateaus verkoeling brengen, kastelen geëtaleerd staan en overheerlijke lokale producten onze smaakpupillen prikkelen.

We volgen een verbindingsweg op de route naar Santiago de Compostella. Een pelgrimsroute waarop ‘body and mind’ tezamen komen.

Een route ook waarop de Romaanse bouwstijl ten tijden van de 12de -13de eeuw haar bloei kende. Mooi gesculpteerde portalen van kerken trekken onze aandacht en hun symboliek illustreert het Christelijke gedachtengoed dat we terugvinden op deze pelgrimsroute.

We wandelen gemiddeld 15 km per dag tussen Bergerac en Rocamadour waar we toekomen en de 223 treden bestijgen naar de miraculeuze kapel.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 : Bergerac

We nemen een rechtstreekse vlucht vanuit Charleroi naar Bergerac waar we rond de middag toekomen. We lunchen op een heerlijk plekje in Bergerac en rijden verder tot in Beaumont.
Bij aankomst hebben we even tijd om te acclimatiseren. Ook een duik in het zwembad is hier een optie.
Het is maandag vandaag en dat betekent avondfeest in Beaumont. Wat een verwelkoming! Live muziek op het dorpsplein met uitgestalde kraampjes. Het brengt ons helemaal in de sfeer van ‘ La Douce France’.

Dag 2 : ‘En route’

We wandelen vandaag 14.5 km.  We nemen afscheid van ons heerlijk verblijf en starten onze route.  Tegen de middag komen we toe in St-Avit-Sénieur. Meteen een verrassend pareltje op onze weg dat dateert uit de 11de eeuw. We bezoeken het dorpje dat gedomineerd wordt door een enorme kerk en enkele kloostergebouwen, overblijfselen van een oude benedictijnse abdij gebouwd in de 11de eeuw ter nagedachtenis aan Saint Avit, een soldaat die een kluizenaar werd.

In de namiddag lopen we verder tot in Cadouin. De abdij van Cadouin, gesticht in 1115 door Robert d’Abrissel in een smal dal nabij het bos van Bessede, beleefde in de middeleeuwen grote welvaart. Kort na haar oprichting sloten ze aan bij de orde der Cisterciënzers. De kerk en het klooster zijn gerestaureerd na de revolutie en vormen een prachtig architectonisch ensemble. We overnachten in het klooster.

Dag 3 – Woe 18 aug’21: Een verstillende wandeling in de kloostergang

We wandelen 15 km tot in Urval.

We starten onze dag met een verstillende wandeling in de kloostergang waar de kanunniken huisden. Deze arcade rond de binnenplaats brengt ons in verstilling.

De wandeltocht neemt ons mee doorheen feeërieke paden glooiend doorheen het landschap van de Perigord Noir. Vandaag hebben we onze picknick mee en vleien ons neer in het grasveld voor een lekkere lunch die we samenstellen met lokale specialiteiten.

Dag 4 : Hoog boven het dal van de Nauze

We wandelen 20 km van Belves naar Castelnaud. ’s Middags zijn we te gast bij een familie in Cladech waar de tafel voor ons gedekt staat en we ons even kunnen opfrissen. Dit typerend dorp voor de Périgord, maakt indruk door haar authentieke uitstraling, mooie architectuur en aangename rust.

In de namiddag stappen we verder richting Castelnaud.  Het versterkte kasteel van Castelnaud trekt zijn imposante silhouet op bij een bewonderenswaardige plek aan het einde van een voorgebergte dat uitkijkt over de valleien van de Céou en de Dordogne. We bezoeken de middeleeuwse burcht van Castelnaud die op een uitstekende rotspunt is gebouwd boven het dal van de Dordogne.

Tegen de avond komen we toe in ons volgend verblijf. Onze thuis voor de komende 4 nachten. Een oase, heel centraal gelegen, dat ons verstilling brengt te midden van de natuur.

Dag 5 : In het hart van de Périgord Noir

We wandelen 9.5 km naar Domme.

We bezoeken de vesting van Beynac van waaruit we onze tocht starten.

De vele bossen waar we doorheen wandelen, met veel steeneiken met een dicht en donker blad, hebben gezorgd voor de naamgeving “noir”- Périgord Noir.

De traditionele architectuur van huizen, kastelen, landhuizen en kerken, waarvan de muren gebouwd zijn in de prachtige gouden kalksteen van de regio, komen in het pittoreske stadje Domme helemaal tot zijn recht. Ook de daken zijn hier bedekt met schuine leien of kleine platte dakpannen in warme bruine kleuren en is in perfecte harmonie met de heuvelachtige landschappen en bossen waar we doorheen stappen.  We krijgen er niet genoeg van.  Het is gezellig vertoeven in Domme en we nemen dan ook ruim de tijd om er wat rond te snuisteren.

Dag 6 : Naar de schatten van de Lot-vallei

We wandelen 20 km van Millac naar Pont de l’Ouysse.

Vandaag hebben we een pittige tocht voor de boeg. Wijngaarden, bossen en kleine beekjes liggen op ons pad en brengen ons naar de heel vertederende en charmante Lot-vallei. Een verfrissende plons zal ons deugd doen vanavond.

Dag 7 : Rocamadour – de kroon op een verbindende tocht

We wandelen 7.5 km van Pont de l’Ouysse naar Rocamadour.

De weg naar Rocamadour slingert zich langs de rivier naar boven.

Een mooie tocht die ons onderweg ook brengt bij een molen waar de molenaar ons meeneemt in het verhaal van monniken, die er eeuwen hebben verbleven.

Tijdens de tocht pauzeren we aan een leuk strandje en genieten van het koele, heldere water van de rivier.
In de verte zien we de burcht van Rocamadour!

Vanaf de eerste wonderen is de bedevaart naar Rocamadour één van de beroemdste in het christendom. Menigten komen er samen om vergeving.

Rocamadour is een stad gebouwd op een rots midden in de Causse de Gramat, een uitgestrekt kalksteenplateau boven de rivier Alzou en groeide uit tot de 2de grootste bedevaartplaats van Frankrijk na Lourdes.

Letterlijk het hoogtepunt van onze tocht.

Dag 8 : Home sweet home

We genieten van een ontspannende ochtend en maken ons klaar voor vertrek huiswaarts. We worden naar de luchthaven van Bergerac gebracht.

LOGIES

We logeren heel lokaal in een charmant comfortabel hotel bij aankomst, gevolgd door 2 nachten in een heel authentiek, bijzonder mooi bewaard Cisterciënzer klooster. De laatste 4 nachten van deze reis  eindigen we heel comfortabel te midden van de natuur.

MAALTIJDEN

Heel gevarieerde maaltijden met authentieke smaken van lokale producten als confit de canard, truffels, aardbeien, walnoten, pruimen, traditioneel vervaardigde geitenkaas en wijn. We eten smakelijk!

STORYTELLING

Helga. Als bezielster van ‘anubhuti’ choreografeert ze de reizen. Ze reist met jullie mee op deze reis.

WANDELEN

Voor de wandelingen is een gezonde fysieke conditie en wandelervaring aangewezen. De wandelingen zijn niet extreem lang, gemiddeld 15 km per dag. In augustus kan het wel warm zijn in de Dordogne.