NEPAL

10 dagen

DE HIMALAYA

ZOALS HET IS

Wanneer

• van 4 tot 13 oktober 2024

Prijs

• € 1790 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

De Kathmandu-vallei is een streek in Nepal rond de hoofdstad Kathmandu. Andere Koninklijke steden in de vallei zijn Patan en Bhaktapur. De vallei herbergt minstens 130 monumenten, inclusief hindoeïstische en boeddhistische pelgrimsplaatsen en is Werelderfgoed sinds 1979.

De opzet van deze reis is een verbinding tot stand te brengen tussen enerzijds reizen doorheen de Himalaya en anderzijds contact maken met een andere cultuur. In de ochtend starten we met yoga. Na een verkwikkend, heerlijk ontbijt volgen we les bij de Lama of genieten we van een rustmoment in deze spectaculaire omgeving.

De wandelingen die we maken lopen over de randen van de Kathmandu-vallei en geven ons brede panorama’s op de besneeuwde toppen van onder meer het Everest-massief. We trekken door charmante, innemende nederzettingen waar het Nepalese leven-van-alledag zich afspeelt. De inspirerende ontmoetingen met de lokale cultuur en de eenheid met de natuur van de Himalaya staan centraal.

Deze reis biedt u een zo authentiek mogelijke beleving van de cultuur in Nepal. Hoogtepunt van deze reis is ook de ochtendvlucht langs de toppen van de bergen, echt genieten van adembenemende zichten op ‘Het dak van de wereld’.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 &2 : Internationale vlucht naar Kathmandu.

Na een lange reis ‘landen’ we rustig in deze hectisch aandoende, maar charmante stad.

We ontdekken het tempelcomplex Swayambhunath en kuieren door het historische gedeelte van de koningsstad Kathmandu.

Dag 3 : Op ontdekking in Kathmandu

We maken een verkennende wandeling in Patan, de zogenaamde ‘Stad der schoonheid’. We luisteren naar de verhalen over de levende godin en ontdekken een oud Boeddhistisch klooster.

Dag 4 : Pashupatinath en Bodnath

We zijn getuige van de lijkverbranding van hindoes in Pashupatinath, aan de voet van één van hun belangrijkste tempels in Azië. Een intense beleving die beklijft. Van daaruit wandelen we naar de stoepa van Bodnath, de voornaamste boeddhistische trekpleister van de Kathmandu-vallei.

Deze prachtige stoepa is een boeddhistisch heiligdom en was steeds een landmark op de zijderoute.  Het is het symbool van het Boeddhistische Nepal.

Dag 5 : Een op en top Nepalees pareltje

Vandaag rijden we naar Nagarkot vanwaar we zicht hebben, bij helder weer, op de Mount Everest. Een kers op de taart. Van hieruit maken we een zeer aangename mindful wandeling en nemen zo de pracht van de Kathmandu-vallei in ons op. Een anubhuti-ke om te koesteren.

Tegen de avond komen we toe in Boeddhistisch klooster, gelegen midden in de natuur, waar we te gast zijn.

Dag 6 : Op tocht in de vallei van Kathmandu

Na de ochtendpuja en ontbijt met de monniken volgen we les bij een gerenommeerde lama, terwijl we genieten van de prachtige omgeving.  Hij geeft ons een introductie in het Tibetaans Boeddhisme.

In de namiddag wandelen we naar ons volgend nabij gelegen verblijf. Hier genieten we vooral met zicht op de hoge toppen van de Himalaya.

Dag 7 : Op tocht in de vallei van Kathmandu

We starten de dag met yoga en volgen opnieuw les bij de Lama.

We maken een mooie dagtocht  en doen al wandelend ervaringen op.  De dagtocht die we van hieruit maken richt zich op het contact met de omgeving en zichzelf.

Dag 8 : De Koningsstad Bhaktapur

Na een rustige ochtend rijden we na de lunch de berg af naar Bhaktapur.

Bhaktapur is naast Kathmandu en Patan de derde koningsstad in de Kathmandu-vallei. We wanen ons hier in een filmdecor : vrouwen in prachtige sari’s, houtsnijwerkers, pottenbakkers, smalle steegjes, indrukwekkende tempels, een offerfeest, muzikanten… De tijd lijkt hier stil te staan, het is er heerlijk toeven.

Dag 9 : Let the journey unwind

We genieten van een dagje ‘meer moet dat niet zijn’. We trekken nog even de stad in voor wat laatste souvenirtjes en rijden na de lunch naar een bijzonder mooie plaats waar we genieten van een deugddoende massage.  We ronden onze queeste doorheen de Kathmandu-vallei af met een heerlijk afscheidsdiner op deze unieke locatie. Een op en top Nepalees pareltje!

Na het diner worden we naar de luchthaven gebracht voor onze internationale verbinding huiswaarts.

Dag 10 : Home sweet home

LOGIES

Comfortabel en zorgvuldig geselecteerd omwille van hun ligging of typisch karakter. We nemen je ook mee op een culinaire ontdekkingsreis.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door Helga.

Haar 25 jaren aan ervaringen, belevenissen, contacten met de lokale bevolking, haar kennis van de taal, de cultuur, de gewoontes, haar creativiteit en grote liefde voor het land drukken hun unieke stempel op dit programma.  Helga leefde en werkte zelf drie jaar in de Himalaya.

TEACHING

Boeddhistische Nepalese lama

IMPRESSIES

Niets is overdreven van wat er beloofd is. Echt een reis om U tegen te zeggen, we hebben gelachen en soms ook stil geweest van de vele indrukken kortom echt een aanrader echt waar. De geuren en kleuren onvoorstelbaar. Je moet het meemaken en er geweest zijn.

- Claudia Piens, Moerbeke-Waas

Anubuthi : “Reizen met een Ziel”

- Mieke Borremans en Vandebriel Marc, Huizingen

Mijn droom was ooit naar Nepal te gaan. Anubhuti kwam op mijn weg: "De Himalaya zoals het is”. Dit klonk juist, dit voelde goed aan. En inderdaad, ik had nochtans geen verwachtingen. Het was een totale "ontmoeting"
Een ervaring die je nooit kan vergeten. Nepal benaderen in al zijn waarlijke authenticiteit: een puur geschenk. Helga schenkt ons elke dag wat wij nodig hebben om begripvol de cultuur van het Nepalese volk , de Koninklijke steden, het Boeddhisme en Hindoeïsme te ontdekken. Met de dagen groeit er in de groep een mooie verbondenheid! De Himalaya pronkt rondom ons, we genieten elke morgen van een prachtige yoga les en een heerlijk ontbijt. De sfeer is uniek : respectvol, genegen, ieder op zijn ritme ! De mensen zijn er zo hartelijk en doen alles zodat we ons zouden « thuis voelen ».Onze kamers groeten de Himalaya en hebben een prachtig uitzicht op het landelijke Nepal, zoals het waarlijk is. Lezingen gegeven door glimlachende lama Losang met diepgaande uren rondom Boeddhisme, met openheid en stille momenten, humor en kennis, vrijheid en inzicht. Onwaarschijnlijke verdiepende wandelingen in unieke dorpjes en velden brengen ons meer en meer dichterbij « de Himalaya zoals het is ». Nepal met Anubhuti is zoals een inwijding, een initiatie ,een weg naar een dieper bewustzijn. Eén ding is duidelijk, je komt anders terug dan dat je vertrokken was… Nepal doet groeien,…naar je hart ! From the heart, dank Helga voor deze unieke, verrijkende kleurvolle reis.

- Isabelle Verbeke, België

Als ik terugdenk aan deze reis komen volgende woorden in me op: fantastisch, vernieuwend, innemend, compleet... En zo zou ik nog wel wat woorden eraan kunnen toevoegen. Je kan zeggen dat je in Nepal geweest bent en je kan zeggen dat je Nepal meegemaakt hebt. Voor mij is dat laatste zeker van tel. De reis was volledig. We hebben kennisgemaakt met Nepal op zoveel verschillende gebieden: de authentieke cultuur, de gezonde keuken, de fantastische natuur.
Helga neemt je mee doorheen de dorpen van de Himalaya en laat je kennismaken met de plaatselijke bevolking en hun gastvrijheid. Daarnaast weet ze ook heel boeiend te vertellen over het Boeddhisme/Hindoeïsme en de ontstaansgeschiedenis ervan in Nepal. Je wordt ondergedompeld in hoe men in Nepal het Boeddhisme beleeft en dankzij de lessen van Ven Loosang ga je niet met een lege rugzak naar huis. De waarden die we er hebben geleerd kunnen we zeker toepassen in het drukke Westerse leven. Helga neemt je mee naar plekjes die je anders nooit zou ontdekken, ze krijgt alles gedaan om je toch maar zoveel mogelijk te geven wat Nepal te bieden heeft. Daarnaast houdt ze rekening met hoe de groep is samengesteld en stemt ze de reis (in de mate van het mogelijke af) op de noden die er op dat moment soms nodig zijn. De wandelingen zijn adembenemend, geven je de tijd om één te worden met jezelf en de natuur en ondertussen proef je nog meer van hoe het leven in de Himalaya echt is. Het was de reis van mijn leven die een enorm grote impact had/zal blijven hebben op hoe ik in het dagelijkse leven sta.

--- Kelly Cottyn, België

De inzichten die Losang ons bijbracht heeft over het boeddhisme zullen een blijvende stempel drukken op mijn verdere leven. Voortaan ga ik met een smile door het leven en ben ik dankbaar voor wat er op heden is.

- Sabine De Pauw, Lembeke

Ik kan je meegeven dat al mijn verwachtingen zijn overtroffen! De manier waarop Helga ons begeleide is gewoon super! Zelden zo een intense en bij momenten spectaculaire reis meegemaakt. We werden echt ondergedompeld in de Nepalese cultuur en natuur.
Ik kan niet wachten om terug met Helga op reis naar Bengalen te gaan.

- Peter Maes, Dendermonde

Het was voor mij een unieke reis die mij erg verrijkt heeft en mijn ziel diep geraakt. De organisatie was tot in de puntjes geregeld. Helga is zoveel meer dan een goede gids. Dank u. Ik beveel anubhuti aan iedereen aan.

- Sven Rombouts, Broechem

De Nepal reis was schitterend!!!
Ik ben er nog zo vol van, dat ik het moeilijk in woorden kan omzetten.
Ik heb het 'Anubhuti' gevoel mogen ervaren, waar ik heel dankbaar voor ben.

- Patricia Verhoeven, Mortsel

Elke dag is een nieuwe belevenis.
De dingen die je ziet geven je een heel nieuw perspectief over je eigen leefwereld en waar je vandaan komt, en er komt een zeker gevoel van nederig en dankbaarheid over je heen. De cultuur, de gewoontes van de mensen en de verschillende geloven die respectvol met elkaar omgaan. Dit gecombineerd met de prachtige natuur, de lieve mensen en indrukwekkende tempels en monumenten geven je het gevoel dat één paar ogen te weinig is.

- Kristof De Graef, Duffel

NEPAL:

N van NAMASTÉ: Ik buig met veel respect voor het nepalese volk, hun bijzondere gastvrijheid, hun wilskracht en vooral hun ongelooflijke doorzettingsvermogen.

E van ENERGIE: Deze reis heeft mij wakker gemaakt door dat de innerlijke kracht van ÉÉN persoon, ik mijn grenzen kan verleggen en in mezelf moet geloven bedankt!

P van PEACE: (22/3/2016) Wakker worden met de natuur die ontwaakt in een paradijselijke omgeving, net een sprookje! Uitkijkend naar happy holi een kleurenfestijn die het begin van de lente aangeeft en dan sijpelen de berichten binnen van de aanslagen in Brussel weg sprookje , weg goed gevoel! Holi symboliseert de overwinning van het goede op het kwade. Imagine all the people living life in PEACE, je mag zeggen dat ik een dromer ben maar ik ben niet de enige.

A van ADVENTURE :Wat een bijzondere avontuurlijke reis, de cultuur, de verblijven, het eten, de kleuren en geuren, de wandelingen langs de kleine dorpjes, architectuur en prachtige natuur, de vlucht langs de bergen, de ochtendyoga, de bezinning en guitige lach van losang en de laatste spierpijnen eruit dansen tot in de vroege uurtjes wat een afsluiter WOW!

L van LOVE : Nepal was voor mij één grote levensles het heeft mij geleerd dat ik geen vooroordelen mag hebben en als ik iets wil doen voor een ander dan doe ik dat met heel mijn hart dan pas kan ik het echt menen en voelen , dan pas is het echte liefde! Dank u ANUBUTHI voor dat intense gevoel.

- Anneke Vande Walle, Lochristi

We hebben via Anubhuti een prachtige huwelijksreis beleefd in Nepal. We kregen van anubhuti de nodige hulp om te voldoen aan alle nodige documenten om deze reis mogelijk te maken in tijden van corona. Eens in Nepal aangekomen werden we direct ondergedompeld in de rijke cultuur en de prachtige natuur van dit land. De frisse groene natuur was een constante op onze reis, maar het was indrukwekkend om te zien dat we op enkele honderden kilometers verschil op het vlakke jungle landschap zaten of aan de voet van de hoogste bergen ter wereld stonden.  We konden van alle facetten van het land ook op en top genieten door de professionele mensen storytellers en chauffeurs ter plaatse. Ook de zorgvuldig uitgekozen logies door Anubhuti zorgden tijdens onze reis voor een mooie combinatie van enerzijds luxe resorts en anderzijds charmante en gemoedelijke kleinere hotels.

- Mr en Mrs De Wulf – Tielt

Het was één van de top(!) ervaringen van mijn leven. We hebben van heel nabij en met veel openheid ons echt ingeleefd in de geschiedenis en de levenscultuur van dit bijzonder boeiende land. Ik kon er bijna niet genoeg van krijgen. Het zal me nog héél lang bijblijven, dat staat als een paal boven water.

- Jo De Peuter - Izegem

Na Mumbai in 2018 was de reis naar Nepal eveneens een openbaring! Voor Helga lijkt het haar tweede thuis. Zij spreekt met zoveel passie over de natuur, het hindoeïsme en het boeddhisme, de bevolking…  Met haar ga ik zeker nog op reis!