TADZJIKISTAN

16 dagen

HET LEVEN ZOALS HET IS

• € 2970 in het voorjaar excl.vluchten
  • € 2590 in de zomer excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Er bestaat nog een ongerept oord met indrukwekkende gletsjers en hoge sneeuwtoppen, waar je hartelijk verwelkomd wordt en waar je tijdens het wandelen langs de rivier naar de Afghanen aan de overkant kan zwaaien.

Dit ongerept oord is Tadzjikistan. Wij trekken er heen en reizen via de legendarische Pamir highway. Tadzjikistan kent een zeer rijke beschaving van wel 3000 jaar oud. We ontdekken er invloeden van het Sassanidische Rijk, de Chinezen, de Arabische cultuur en de voormalige Sovjet-Unie. We wandelen in het spoor van de Zijderoute.

Deze reis neemt je mee naar het leven zoals het is rond de Pamir Highway. We verkennen deze mooie streek, wandelen door de prachtige bergen, indrukwekkende landschappen en bewonderen de staalblauwe bergmeren. De Tadzjieken zijn van nature zeer gastvrije, warme mensen. We voelen er ons erg welkom.

Een kopje thee smaakt op z’n best in een chai-honas (lokaal theehuis). We zijn ook te gast in de prachtige Qalas (kastelen).

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1&2:  Vlucht naar Dushanbe
Internationale vlucht naar de grootste stad en hoofdstad van Tadzjikistan. We worden na middernacht hartelijk verwelkomd in Dushanbe en worden naar het hotel gebracht.  We nemen tijd om nog even te relaxen na een lange vlucht.  Na een heerlijke lunch verkennen we deze ex-sovjetstad.  Onder het bewind van de Sovjets kende Dushanbe een grote groei op vlak van culturele instellingen en industriële bedrijven.  De stad was welvarend en kende een multi-etnische populatie door de toeloop van Russisch sprekende arbeiders. We krijgen een inkijk in het Tajikistan United Museum met exposities over de lokale geschiedenis, natuurlijke historie en kunst. ‘Buddha in Nirvana’ is een andere tentoonstelling die ook de moeite waard is.We maken kennis met de boeddhistische kunst van het voormalige Kushan rijk. Bezoeken het Somoni standbeeld met zijn 10 kilo wegende kroon van Tajik goud en Guminj museum.  In het Victoria-park kunnen we in de tuin naar boven klimmen om te genieten van het fantastische panorama over de stad. We dineren in de stad.  Tijdens het avondmaal krijgen we heel wat lekkers voorgeschoteld. Het lijkt wel alsof we op een Oosters trouwfeest zitten. Er wordt hier veel plezier gemaakt. Het brengt ons helemaal in de sfeer.

Dag 3: Ons avontuur start, we rijden de bergen in

We trekken over het land richting Khorog.  Vandaag rijden we tot in Kalaikhumb langs mooie zichten,  interessante dorpjes en steken de Khaburabad-pas over op 3252m hoogte.  ’s Avonds komen we dan toe in Kalaikhumb.

Dag 4: Afghanistan is in zicht

Heel vroeg uit de veren zetten we onze tocht verder naar Khorog langs de Panj-rivier, een zijrivier van de machtige Amu Darya-rivier. We krijgen Afghanistan te zien aan de overkant van de rivier. Khorog, het administratieve centrum van de regio Pamir, diep gelegen in de vallei aan de samenvloeiing van de Panj - enGhunt rivier, omringd door hoge bergtoppen. Een ideaal plekje om te vertoeven.  We logeren in Khorog in een heerlijk hotel. Dit hotel is ook het verblijf van de Aga Khan wanneer hij in Khorog vertoeft.

Dag 5: We ontdekken Khorog

We bezoeken er de botanische tuin en het lokale museum en ontdekken de leefwereld van de Ismaili’s. Een zeer liberale strekking binnen de Islam. Zij zijn volgelingen van Aga Khan. Aga Khan die enorm investeert in deze regio en voornamelijk zorgt voor een indrukwekkend  niveau qua onderwijs voor meisjes. Dit aspect maakt het heel fijn om in deze regio te reizen. Vrouwen zijn heel aanwezig in het straatbeeld, spreken goed Engels en nodigen ons hartelijk uit op de thee.

Dag 6: De Hindu Kush met prachtig zicht op Lenin piek 7134m

Vandaag brengt onze tocht ons naar de warme waterbronnen van Garm ChashmaDe weg naar Ishkashim is een vlakke, aangename rit. Ishkashim is een klein stadje aan de monding van de Wakhan corridor, waar in de 19e eeuw de Great Game (conflict tussen Britten en Russen) werd beëindigd. Het immens Pamir gebergte blijft ons vergezellen aan de ene zijde, anderzijds  genieten we van een prachtig uitzicht op de Hindu Kush. Onderweg bezoeken we de oude vestingen Kah-Kaha in Namadgut. We overnachten in een guesthouse in Yamg.

Dag 7: Wandeling in zeer ongerept dorp Yamg

We ontdekken al wandelend ‘het leven zoals het is’ in de Wakhan vallei. Zeer authentiek en heel gastvrij worden we hier onthaald. Een verademing.  Na een heerlijk ontbijt bij een fantastische gastenfamilie bezoeken we het museum van Sufi Muborak-kadami Vakhani. Deze lokale Soefi meester was ook theoloog, dichter en reiziger en stierf in 1910. Zijn huis lijkt wel een astrologisch instituut met oa een stenen pilaar ernaast voorzien van een opening dat hij gebruikte om berekeningen te doen voor de zonnekalender. Ook de warm water bronnen van Bibi Fatima Zahr en de ruïnes van het Yamchun fort liggen op onze weg vandaag.

Dag 8: De zijderoute wordt vandaag heel tastbaar

We nemen afscheid van dit heerlijk verblijf en zetten onze tocht verder langs het dorpje Vrang waar we een wandeling maken naar een mooie boeddhistischestoepa. We zien de beroemde Wakhan-corridor in Afghanistan en rijden verder door naar Lyangar.  We overnachten in het dorpje Hisor een aangenaam gastenverblijf op onze route.  We overnachten in een traditioneel Pamiri-huis. De man des huizes is een fervent jager met wat geluk eten we Marco Polo Sheep.

Dag 9: Wandelen met zicht op de Hindu Kush

Na het ontbijt maken we een wandelingen vanuit ons gastenverblijf tot aan de rotstekeningen (3 à 4u). Op deze plek genieten we van het uitzicht op een  kleine deel van de Pakistaanse bergen, het Hindukush-gebergte van 6320 meter.

Dag 10: Bezoek aan Yassikul meer en Bullunkul en verder door naar Murgab

Nadat de gastenfamilie ons hartelijk uitwuift vertrekken we voor een lange maar mooie rit en volgen we de Pamir Highway naar MurghabOnderweg maken we een indrukwekkende wandeling aan het meer van Yassikul.  Dit meer is omgeven door moeras en kiezelstenen en is een belangrijke plaats voor vogels. Yashikkul, een van de hoogste zoetwatermeren in het oostelijke deel van de Pamir. We trekken verder op deze hoge hoogte en maken een wandeling naar een warmwaterbron.  We picknicken in deze prachtige omgeving.  Het landschap is hier desolaat, maar met een grimmige schoonheid. Onderweg geloven we onze ogen niet wanneer de karavanen voorbij komen op Afghaans grondgebied.  Hier staat de tijd stil.  We zien een karavanserai op Afghaans gebied waar Marco Polo nog zou verbleven hebben.  We rijden over de Khargush pas naar Alichur. We verlaten de weelderige valleien van de Wakhan en Pamir en komen aan in een dor en rotsachtig terrein. Onderweg bezoeken we het Ak Balyk meer en het mausoleum van Alimbek Datka, we bevinden ons nu in de Oostelijk Pamir, bevolkt door Nomanden van Kirgizische origine sinds de 17e eeuw.  ’s Avonds komen we aan in Murgab.

Dag 11: Op verkenning in Murgab

‘s Ochtends verkennen we de lokale markt en komen in de verleiding met het handwerk, gemaakt van vilt en yakhaar.   Vanuit het Noord – Oosten van de stad.  Tegen de lunch komen we toe in Alichur en rijden verder naar Khorog via de Kui-Tezak pas op 4365m.

Dag 12: Khorog-Khizif

We nemen onze tijd om te vlooien op de kleurrijke markt in Khorog. Ook hier voelen we ons zeer welkom. Vervolgens rijden we door naar Khizif een afgelegen dorp gelegen in de Bartang vallei. Leuk om hier onze benen te strekken, slechts 12 familie’s leven hier.

Dag 13: Khizif

Vandaag strekken we onze benen en maken een rustige wandeling langs een de rivier Bartang naar een afgelegen meer. We doorkruisen een afgelegen dorpje en genieten van uitgestrekte landschappen. Aan het meer verstillen we omringd met de natuurpracht van de Pamir

Dag 14: Khizif - Kalai-Khumb

We zetten onze tocht verder en komen terug toe in Kalai-khum, De cirkel is bijna rond. We verlaten de Pamir Highway en zijn bijzonder hartelijke bevolking met een voldaan gevoel.

Dag 15: Khalai-Khumb -Dushanbe

Na het ontbijt rijden we terug naar Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan. Onderweg rijden we over de Shurobod-pas (2252 m) en lunchen in Kulob. Na de lunch rijden we naar Dushanbe waar we in de late namiddag aankomen.  We maken ons klaar voor vertrek de volgende dag en komen op adem in ons overheerlijk hotel.

Dag 16: Home sweet home

Vroeg uit de veren nemen we afscheid van deze intrigerende regio en zijn hartelijk bevolking.

LOGIES

We overnachten in Dunshanbe, Kalaikhumb, Khorog in een comfortabel hotel. Tijdens onze tocht langs de Pamir Highway verblijven we bij gastgezinnen in zeer authentieke gezellige huisjes. Allen serveren ze een overheerlijk maal.

STORYTELLING

Voorjaar: Storytelling door Helga Peeters.  Zij is de bezielster van ‘anubhuti’.

Zomer: Storytelling door een hartelijke, lokale, Engelstalige gids.

IMPRESSIES

Een prachtige bestemming: zonder wifi en ATM, ruig, echt en een mooie uitdaging. Ook solo goed te doen.  Een aanrader!

- Ingrid Hartog, Weesp NL

Deze reis is zeker een ervaring die je levenslang meedraagt. Het landschap is groots, de bergen overweldigend, de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam, het contact met de lokale bevolking is warm. Overal wordt men hartelijk ontvangen. Bovendien is het een pluspunt Tadjikistan en Kirgizië te combineren. Een reis om nooit te vergeten.

Mrs Michielsen-Stevens Jozefa – Antwerpen

Met enige vrees voor het onbekende stapte ik in mijn 3de Anubhuti avontuur: The Pamir Highway. Twee weken lang werd ik meegenomen door ongerepte woeste landschappen, over erbarmelijke wegen en langs kleine nederzettingen. Witte bergtoppen onbereikbaar lonkend. Flirten met de Afghaanse grens. Warmwaterbronnen om te herbronnen. Veel dichterbij, dag na dag, enthousiaste Tadzjieken, die meer willen weten van 'de vreemde'. Een onvergetelijke reis, die ik graag iedereen aanbeveel.

Mr Rombouts Sven - Broechem
Unieke reis door een ongerept land, met een overweldigende natuur dat alle ongemakken ruimschoots vergoed. De eindeloosheid is vaak niet te vatten.

- Staf Vander Meulen & Leen Wouters, Halle-Zoersel

Een inspirerende, mythische reis buiten de getreden paden. Letterlijk en figuurlijk. De koudste winter in 70 jaar in de regio bood een extra-avontuurlijke dimensie. Ook een tocht voor diegenen voor wie reizen verwondering, ontdekking, her-oriëntatie, Nomadisme, initiatie en spiritualiteit inhoudt.

- Luk Darras, Gent

Ik reis nu ongeveer een twintig jaar buiten Europa, waarbij ik alle continenten heb bezocht. Ik kan gerust zeggen dat deze reis tot een van de mooiste behoort kwestie van eindeloze ongerepte natuur, het contact met plaatselijke bevolking.
Een dikke proficiat voor Helga en in de toekomst zal ik zeker en vast nog reizen maken met anubhuti.

- Mario De Wael, Aalst

Een evenwaardige reis waar ook ter wereld overdoen met een gelijkwaardige invulling van de reisparameters , natuur, cultuur, en bevolking is wellicht onmogelijk.
Het natuurkader waar wij doorheen reisden is van een nooit geziene, fantastische pracht. Het wordt ‘gedragen’ door diverse Mountain Ranges zoals Hindu Kush (in noord Afghanistan) en de Pamirs in Tadjikistan. De bevolking is zeer ‘kleurrijk’ , ongeëvenaard vriendelijk en gastvrij.
De duiding die ons geboden werd bracht ons een zeer verreikend beeld. Vooral de Ismaili ( volgelingen van de Aga Khan, en een uiterst liberale stroming binnen de Sjiistische hoofdstroming ) maar ook de meer behouden Tadjiekse Soennieten die dit land bevolken laten een totaal ander meer genuanceerd beeld na van de islam. Wij hadden het genoegen een deeltje van hun dagelijks leven op te snuiven door samen met hen in hun home stays de avond, nacht en ochtend te delen . Regelmatig werden wij bovendien onderweg spontaan vergast op het delen van een theerondje bij hen thuis of een of ander muzikaal optreden met lokale dansen dat zij on the spot organiseerden van zodra wij hun leefgemeenschap (dorpen) bezochten. Wat een unieke ervaring !
The Pamir Highway bereizen en het leven zoals het is langs deze weg van nabij meemaken is een must voor iedere ervaren wereldreiziger die bereid is zijn comfortzone te verlaten. You must have done it once in your life.

- Marc & Rita Van der Speeten–Van Muylem, Denderleeuw

Door de "slow" traveling langs de Pamir highway en in de Wahkan konden we volop genieten van de prachtige bergen, het lokale leven langs beide kanten van "de" grens, de bloesemende kersen- en abrikozenbomen en vooral van de gastvrije contacten met de Ismailis en de Kirgiziërs. We hebben verschillende heerlijke en zelfs ontroerende momenten beleefd - zoals het optreden van de lokale muzikanten en meisjes in Ishkashim, de teatime bij een lieve dame thuis in Kuna Kargan en de muzikantjes & dansers in het schooltje van Rangkul. We hebben al veel mooie reizen gemaakt, maar nooit met zoveel beleving.

- Hilde & Luc van de Vijver - Andries, Sint-Niklaas

Wie graag een niet-alledaagse reis in een onvergetelijk mooi landschap wil maken, is deze reis beslist een aanrader. Het contact met de plaatselijke bevolking en hun cultuur, voor de meesten onder ons onbekend, maken deze reis uniek.

- André & Christine Roels - Ongenae, Lokeren

Ik kan je alvast melden dat deze reis een voltreffer was op alle vlakken! Nooit eerder heb ik zulke machtige natuur gezien en ervaren. Ook de begeleiding en ondersteuning was top. Onze gids en chauffeur deden echt alles om het ons naar de zin te maken en ons een echt reisgevoel te bezorgen. De kleine ongemakken van zulke pioniersreizen droegen bij tot het avontuur. Het was waanzinnig mooi!

- Peter Maes, Dendermonde.

Een prachtige reis, een aaneenschakeling van hoogtepunten, onwaarschijnlijk mooie natuur, boeiende cultuur, gastvrije en vriendelijke bevolking… Wat is de wereld toch mooi! Een super gids en super chauffeur! Dankjewel Rakhma en Zafar!