KIRGIZIE

15 dagen

IN HET BLOEMENVELD

MET YURTS & NOMADEN

Wanneer

• van 16 tot 30 juli 2024

Prijs

• € 2380 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

De zijderoute is  een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië, waarlangs gedurende vele eeuwen handel werd gedreven tussen China, het Oosten van Azië en  het Middellandse zeegebied. Eeuwenlang was de zijderoute de belangrijkste verbinding tussen Oost en West.  Karavanen met zijde, specerijen, goud, keramiek, papier, gingen via vele verschillende wegen heen en weer. Niet alleen de handel floreerde, er was ook een uitwisseling van ideeën, godsdiensten en filosofieën.

Wij verkennen de route in Kirgizië.  De tocht heeft het karakter van een ontdekkingsreis met lokale belevingen. We doorkruisen verschillende landschappen met een grote verscheidenheid aan vegetatie en populatie, sneeuwgebergten en rode zandsteen formaties. Ook het bezoek aan een kleurrijke zondagsmarkt en de verblijven in yurtkampen in de steppe zijn een hoogtepunt.  Onderweg maken we mooie wandelingen, we verplaatsen ons per jeep, raften op de canyon van Boom en gaan te paard met de nomaden op verkenning.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Internationale vlucht naar Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië

Dag 2: De charme van Bishkek

We maken een eerste verkennende stadswandeling in deze bijzondere ex-Sovjet Russische stad. De verrassende architectuur, de vriendelijke bevolking, de wijde straten omgeven door het Tian Shan gebergte dompelen ons onmiddellijk onder in de charme van deze toch ook Oosterse stad.  We duiken de kleurrijke bazaar in waar we de Oosterse sfeer kunnen proeven.

Dag 3: Het lokale leven in een heerlijk gastenverblijf
Op weg naar de Chon Kemin vallei (180 km) bezoeken we de toren van Burana. Daarna rijden we verder door naar Chon Kemin.  Chon Kemin is één van de mooiste valleien van het land.  Hier verblijven we 2 nachten.  We logeren er in een guesthouse ten midden van de natuur en maken kennis met de bereiding van traditionele gerechten. De vallei staat bekend om zijn eetbare paddenstoelen, bessen en medicinale planten.  In de namiddag maken we een tocht met paard en kar en ontdekken we al wandelend het lokale leven.  Een hartverwarmend verblijf in dit klein dorpje, waar we ’s avonds samen gezellig genieten rond het kampvuur met traditionele gedichten die worden voorgedragen.  Wat een ontvangst!

Dag 4: Raften in de canyon van Boom

Na het ontbijt vertrekken we naar Boom. We krijgen er een introductie in de regels van het raften waarna we onze avontuurlijke raftingtocht (1,5u) starten in de canyon van Boom op de Chuy rivier. Deze canyon is ongeveer 30 km lang en verbindt de regio van Issy Kul met die van Chuy.  Bij aankomst wacht ons lokaal team ons op met een heerlijke picknick.  Vervolgens maken we een wandeling in deze indrukwekkende george.  In de late namiddag keren we moe en voldaan terug naar ons gastenverblijf.

Dag 5: Naar Karakol

We rijden doorheen een verrassend landschap langs de oever van het Issy Kul meer richting Karakol. Onderweg bezoeken we de petrogliefen van 500 voor Christus en krijgen een inkijk in het nomadisch bestaan bij een bezoek aan het lokaal museum.  We lunchen in het stadje Cholpon Ata. In de namiddag komen we aan in een eco-boerderij waar we een inkijk krijgen in het dagelijks leven in en rond de boerderij.  Een heerlijke ‘homemade’ diner wordt voorzien in deze prachtige omgeving.  We verblijven hier de komende 3 nachten. We genieten!

Dag 6: Zondagsmarkt en indrukwekkende Orthodoxe kerkdienst  in Karakol

Vroeg uit de veren!  Vandaag gaan we heel vroeg in de ochtend op ontdekking in Karakol.  Op deze zondagochtend brengen we een bezoek aan de dierenmarkt. Hier nemen we ruimschoots onze tijd voor. Je gelooft je ogen niet, werkelijk alles is hier te koop. Om 7 uur is er de hoogmis in de Russisch-orthodoxe Holy Trinity kathedraal. We genieten van een heerlijk home-cooked lunch bij een lokale familie nadat we ook de sfeer in de bazaar en Dungan Moskee hebben opgesnoven.  Het Prezhevalsky museum en Ella Maillart museum zijn in de namiddag ook zeker een bezoekje waard.

Dag 7: ‘Gouden Spa’
We vertrekken vandaag naar Altyn Arashan George, ook ‘Gouden Spa’ genaamd. We vinden er overal warm waterbronnen. We hebben ons zwempak bij en laten ons onderdompelen. Puur natuur! We picknicken en wandelen wat rond in deze bosrijke, groene omgeving. Hier heb je zoiets van meer moet dat niet zijn!

In de namiddag komen we aan in een eco-boerderij waar we een inkijk krijgen in het dagelijks leven in en rond de boerderij.  Een heerlijke ‘homemade’ diner wordt voorzien in deze prachtige omgeving.  We genieten!

Dag 8: Wandeling langs met sneeuw bedekte bergtoppen
Na een heerlijk, vroeg ontbijt rijden we naar Jyrgalan. We maken er een fascinerende  wandeltocht in het Tian Shan gebergte. Onze tocht brengt ons naar Turnaluu Kol gelegen op 2600m.  We wandelen doorheen prachtige bossen en zeer kleurrijke bloemenvelden. Vanaf mei tot juli vertoeven er hier in deze omgeving talrijke kraanvogels uit de Perzische Golf.  Deze zeer zeldzame imponerende vogels laten zich bewonderen aan de oevers van het Turnaluu meer. Het klimaat is er ideaal om te broeden.  We wandelen verder naar beneden en komen aan in Jyrgalan waar we overnachten in een gastenverblijf.

Gedurende de zomer is het overdag niet heel warm en ’s nachts koelt het hier niet fel af omwille van de nabijgelegen hot streams van het Issyk-Kul meer.

Dag 9: Queeste naar een Boeddhistisch restant
We rijden verder  naar Djety-Oguz George. Dit is een rode zandsteen formatie  ‘Seven bulls’ genaamd. We luisteren naar de spannende verhalen en mooie legendes van de herders, ontdekken hun onherbergzaam bestaan en leren de knepen van het vak om een roofvogel te temmen.   We rijden verder door langs het Issyk-Kul meer naar de Barskoon vallei.  Na een heerlijke lokale lunch, maken we een mooie wandeling, een queeste in een idyllisch gebied op zoek naar een Boeddhistisch restant van ten tijde  van de Zijderoute. We zijn te gast in een yurtkamp, waar we genieten van de omringde natuur en een kunnen zwemmen in het meer.

Dag 10: De zandsteenformaties van Skazka

In de voormiddag wandelen we doorheen de indrukwekkende Skazka canyon met zijn rode zandsteen formaties en feeërieke sculpturen.  We bezoeken families in het nabij gelegen dorp  Kyzyl-Tuu en ontdekken hun traditionele ambachten.  We bouwen mee een yurt op en lunchen in Kochkor.  Tegen de avond komen we toe in Son-Kul, een bijzonder uitgestrekt  meer gelegen op 3016 m.  Dit meer ligt totaal afgelegen, mooi beschermd tussen hoge besneeuwde toppen.  We verblijven er in een yurt.

Dag 11: Het leven zoals het is van de Nomaden

We ontwaken met prachtige zichten op het Son-Kul meer. De reflectie van de bergen in het meer geeft indrukwekkende kleurschakeringen van donkergroen tot azuurblauw. Hier komen veel plaatselijke nomaden tezamen.  We zien hen op stap gaan met hun kudde en yaks.  In de namiddag maken we er een wandeling of paardentocht indien gewenst (facultatief) en genieten van de enorme weidsheid, de stilte en prachtige uitzichten.  Hier heeft de tijd echt stil gestaan!  Na deze heerlijke dag ‘out of the world’ komen we tegen de avond toe in Naryn.

Dag 12: Een caravanserai op de zijderoute & de kunst van het vilten
Nadat we ons voldoende hebben geacclimatiseerd, brengt onze tocht ons vandaag verder naar Tash Rabat. Onderweg genieten we van een home cooked lunch en krijgen we er een inkijk in het maken van velt, leren we de techniek en nemen we al wandelend de authentiek sfeer van dit dorpje op. Aangekomen in Tash Rabat, wanen we ons in de voetsporen van Marco Polo. Tash Rabat is een goed bewaarde, 15de eeuwse stenen caravanserai. Deze nederzetting zou dateren van voor de tijden van Dzengis Khan (1162 – 1227) om zich te beschermen tegen het weer en rovers op hun lange doortocht naar en van China. Ook hier zijn we te gast bij een bijzonder hartelijke gastenfamilie  en worden we overdonderd door hun enorme gastvrijheid.

Dag 13: Mooie impressies

Vandaag nemen we nog enkele mooie impressies mee en fijne ontmoetingen met de lokale nomaden.  Na de lunch rijden we naar Kochkor waar we overnachten in een heerlijk verblijf.

Dag 14: Feestelijk afscheid

We genieten nog van een heerlijk ontbijt op deze gezellige plek.  Onze tocht brengt ons terug naar Bishkek.  In Bishkek duiken we de kleurrijke Osh bazaar in waar we de Oosterse sfeer nog kunnen proeven voordat we ons klaar maken voor de reis huiswaarts. We nemen afscheid van onze storyteller bij een afscheidsdiner dat een ware onderdompeling is in de lokale folklore cultuur.  Wat een land!

Dag 15: Home sweet home
Vroeg uit de veren voor internationale verbinding huiswaarts.

LOGIES

We overnachten charmant en comfortabel in wel uitgekozen hotels en gastenverblijven en ontdekken het leven zoals het is bij de nomaden in een yurt. Doorheen gans de reis genieten we van een heerlijke en zeer gevarieerde keuken.

STORYTELLING

Enthousiaste Engelstalige ‘anubhuti’ storyteller uit Kirgizië.

IMPRESSIES

Een schitterende inleefreis die ons dit prachtige land en het sympathieke volk met duidelijke nomadenroots en zijn eigen cultuur beter heeft leren kennen.

- Bob Nieuwejaers, Dworp

Kirgizië kent een mooie natuur, uitzonderlijke zichten en mogelijkheid tot prachtige trekkings. Wie van de bergen houdt “moet” daar naartoe: de helft van het land ligt boven de 3000 m.

Dhr & Mevr Otten – Oelbrandt, Linkebeek

We hadden een unieke ervaring in Kirgizië. Samen met onze lokale gids en chauffeur konden we zorgeloos genieten van de vergezichten & de ongerepte natuur tijdens het reizen. We hebben veel lokale mensen ontmoet die met fierheid hun tradities lieten zien en waarbij we telkens verrast werden met heel lekker eten. Een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar authenticiteit en ongerepte natuur.

Patricia Laureys, Meise

Wie naar Kirgizië reist, doet dit voor een directe kennismaking met een nomadische levensstijl van mensen die leven tussen Rusland en China in een adembenemend mooie natuur. Een uniek land, waar je de tegenstelling kan ervaren van  het eeuwenoud eenvoudig leven met de hedendaagse connectiviteit.

- Familie Snels-Rooman, Kalmthout

Kirgizië heeft ons absoluut bekoord. Een boeiend land op zoek naar zijn authenticiteit na de val van het Sovjettijdperk.

De bevolking draagt een optimisme waar we nog iets kunnen van leren.

- Mr Rotthier Pieter & Mrs Lesseliers Michèle, De Pinte

Perfecte actieve reiservaring in een kleine homogene groep. Uitstekend georganiseerd en begeleid. Een unieke ervaring.