WEST BENGAAL • INDIA

14 dagen

IN LOVE WITH

ART, TEA & TIGER

Wanneer

• van 12 tot 25 november 2023

Prijs

• € 2660 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Dit oostelijk deel van India is de plaats waar ‘Oost en West elkaar ontmoeten’. Een mooie mix van authentieke, traditionele oude Indische kunst en cultuur met westerse invloed vanuit het kolonialisme. Prachtige natuur met theeplantages en mangroves. We genieten vooral.  Kolkata het intellectuele, culturele hart van India prikkelt al onze zintuigen. We vinden er zoveel verschillende invloeden. Kolkata is een eclectische mix op alle vlakken.  We bezoeken het tehuis van Moeder Theresa en lopen in de voetsporen van de Nobelprijswinnaar Tagore.  Op deze mindful reis maken we kennis met vele ongekende Indische smaken. We ontmoeten de kunstminnende gemeenschap van Kolkata. In Sunderban zal de zoete honing onze smaakpupillen strelen terwijl we op zoek gaan naar de tijger tussen de mangroves.  Met de boot varen we door een groot natuurpark gelegen aan de grens met Bangladesh. We maken een pelgrimstocht naar Ganga Sangar.

Deze reis is een ontdekkingstocht naar een stukje onbekend en toch op en top Indisch India. Op deze reis doorvoel je de zeer kleurrijke lokale cultuur.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1:  Internationale vlucht naar Kolkata

Dag 2: De ziel van Kolkata ’s cultuur

We worden ’s morgens verwelkomd in de karaktervolle stad Kolkata, de ‘City of Joy’.   We komen rustig toe. We bezoeken het huis van Tagore, de grote Indiase dichter die de Nobelprijs ontving voor zijn werk "Gitanjali".  Tagore beïnvloedde en hervormde deBengaalse literatuur en muziek.  Hier voelen we de ziel van Kolkata ‘s cultuur en ervaren de pure elegantie van de dichter.

We bezoeken een Jain-tempel en het huis van een notabele familie die nog steeds in dit huis woont.  Ze hebben een immense kunstcollectie verzameld.

Dag 3: Het koloniale verleden van Kolkata.

Kolkata was de hoofdstad van India, voor lange tijd onder Brits bewind. Deze belangrijke status van de stad weerspiegelt zich in de gebouwen, opgetrokken in Britse stijl, met veel gebeeldhouwde zwaarden, schilden en bulderende leeuwen.  We kuieren er rond. We laten ons overweldigen door dit erfgoed met prachtige Victoriaanse architectuur en stijlvolle gebouwen vol historiek.  We ontdekken het leven zoals het is van de inwoners van Kolkata op straat.  We lunchen in het Kolkata coffee house, dat een ontmoetingsplaats is voor sociale en intellectuele activiteit. We ervaren er hoe opkomende kunstenaars, muzikanten en dichtershun ideeën en filosofieën hier uitwisselen. In deze omgeving zijn lanen vol boekenwinkels te vinden. De ‘place to be’ in dezegeweldige stad.

In Kolkata  leefde en werkte Moeder Theresa. In de namiddag brengen we een bezoek aan het huis waar ze woonde en werkte. We beleven de intense sfeer bij de Kali tempel.

Dag 4: Kunstenaars voor de Goden
We maken een wandeling naar de Howrah brug, hét uithangbord van Kolkata.  Onder de brug is het gezellig vertoeven op debloemenmarkt die meer lijkt op een verborgen bloemenveld. Het is een grote ochtendmarkt met een zee aan kleuren en ontelbarebloemenverkopers.  Het is een spektakel, enig in zijn soort. We bezoeken Kumartuli, een dorp in de stad Kolkata waar veel kunstenaars de goden verafgoden. Het is verbazingwekkend om te zien hoe zij met geloof en toewijding een magisch kunstwerkcreëren uit stro en leem. We zijn te gast bij de master.  Tegen de avond komen we toe in ons volgend verblijf temidden van de natuur nabij Chandan Nagar.

Dag  5: De oude Franse nederzetting

In 1673 kwamen de Fransen aan in Chandan Nagar, een klein stadje op 30 kilometer van Kolkata, gelegen aan de Ganges, en vestigden ze er hun kolonie.  Dit stadje wist haar eigenheid te behouden en voelt nog altijd heel Frans aan. Toch is het er op en top Indisch en heerlijk om te flaneren. In de namiddag rijden we naar een nabijgelegen dorp. Hier ontdekken we een Kali tempel in een zeer bijzonder mooie baksteen architectuur, eigen aan West Bengalen. We ontdekken het leven en de innemende sfeer in en om deze zeer authentieke tempel.

Dag 6: Zoveel ‘marchandise’

We gaan met de trein terug naar Kolkata. In India speelt het leven zich ook af op de trein. Onderweg staan we verbaasd van de hoeveelheid ‘marchandise’ dat aan onze neus voorbij komt. Het lijkt wel alsof we ons door een kleurrijke bazaar begeven. Aangekomen in Howrah station voelen we ons als figuranten in de film ‘Lion’.

Dag 7: Een pelgrimstocht naar Ganga Sangar

‘Kardam Muni, sloot een pact meVishnu dat hij de ontberingen van het huwelijksleven zou ondergaan, op voorwaarde dat Vishnu zou incarneren als zijn zoon. Na verloop van tijd werd Kapil Muni geboren als een incarnatie van Vishnu’. We gaan met de boot vanuit Kolkata naar de samenvloeiing van de Ganges rivier en de Golf van Bengalen. Heerlijk om tijdens deze tocht het leven langs de rivier als een film aan ons voorbij te zien komen. Ganga Sagar is een Hindoeïstisch bedevaartsoord waar jaarlijks duizenden hindoes samenkomen om een heilige duik te nemen. De Sadhus, of heilige mannen die het wereldse leven hebben afgezworen, worden door Hindoes vereerd en aanbeden als Goden. Hun ascetische leven brengt hen tot deze heilige plek. Na de pracht van de zonsondergang rijden we terug naar Kolkata.

Dag 8: Mindfulness bij de honingverzamelaars

Na een rustige ochtend rijden we richting Sunderban waar we de boot nemen naar de delta aan de grens met Bangladesh. koninklijke Bengaalse tijgers en honingverzamelaars. In de namiddag meren we aan en wandelen doorheen idyllische dorpen in de jungle. In Sunderban speelt het leven zich af rond de Ganges rivier.  De mensen leven van landbouw en visserij in de jungle van deze delta. We verblijven er temidden van het dorp en luisteren ’s avonds naar de verhalen van de honingverzamelaar.  Hun verhalen spreken tot de verbeelding.

Dag 9: De grootste mangrovebossen ter wereld

Sunderban  is beroemd voor zijn mangroves. We hebben een plaatselijke natuurkenner mee en varen diep tussen de mangroves in het reservaat. We zitten in spanning om de Bengaalse tijger te kunnen spotten. Op de boot maakt de kok voor ons heerlijke gerechtjes klaar.

Dag 10: We vergroten onze kans

In de vroege ochtend gaan we nog even terug op de boot om de natuur te zien ontwaken.  Hét moment om dieren te spotten.  In de namiddag stappen we op de riksja voor een idyllische tocht langs kleine dorpjes en rijden we verder naar ons volgend oord, een meesterlijke Raj woning.

Dag 11: Let the journey unwind

We genieten van een heerlijke plons in het zwembad en een deugddoende massage in dit onvergetelijk oord.  We kuieren er rond en ontdekken het dorpsleven  met z’n ambachtelijke bedrijvigheid. Deze regio is gekend voor zijn textiel en ververijen en zijn te gast in de lokale school.  We laten de heerlijke vibes van het pure India op ons inwerken. Deze prachtige, authentieke omgeving doet ons verstillen.

Dag 12: Kolkata

Na het ontbijt rijden we terug naar Kolkata. Na de middag hebben we nog even tijd voor wat laatste inkopen en/of museumbezoek.

Dag 13: Home sweet home

’s Morgens vroeg uit de veren voor vertrek naar de luchthaven voor de internationale vlucht huiswaarts.  Wat een bijzondere reis!

LOGIES

Onze thuisbasis in Kolkata is een zeer stijlvol hotel.  Geen enkel detail of moment laten ze hier aan ons voorbij gaan zonder dat we er ten volle van kunnen genieten. Zij weten hoe ons te verwennen.  We verbazen ons over de stilte binnenin het hotel dat in schril contrast staat met de levendige stad Kolkata. In Chandan Nagar verblijven we 2 nachten in een eco hotel.  We verblijven in een prachtig landhuis temidden van een kleine dorpsgemeenschap.  In Sunderban verblijven we 2 nachten in karakteristieke hutten temidden van de jungle, één met de lokale gemeenschap.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door Helga Peeters.  Zij is de bezielster van ‘anubhuti’, erkend gids en gepassioneerd India liefhebster die meer dan de helft van het jaar in India verblijft.

IMPRESSIES

Deze reis is een prachtige tocht doorheen het authentieke, bedrijvige Kolkata afgewisseld met de rust van de Darjeeling heuvels. De meditatieve omgeving van tempels en de rivier maken het compleet. Alle plekjes zijn zorgvuldig uitgekozen en de smaakpapillen worden rijkelijk verwend. Dit was een fantastische kennismaking met India!

- Marjan Meganck, Gent

Helga heeft via oa Alexandra David Néel, al lang het Azië virus te pakken gekregen; gelukkig blijft zij geen 14 jaar weg, maar komt ze geregeld terug om ons met haar prachtige ervaringen te verleiden!
En zo had ik meteen ook het “Anubhuti virus” . Ik vraag mij af naar waar, maar vooral wannèèr Helga mij voor de vierde keer zal meenemen… Ik zeg alvast jà!

- Sabine Convent, St Pieters Woluwe

Onze eerste kennismaking met ‘anubhuti’ is bijzonder goed verlopen. Alles was tot in de puntjes goed geregeld en onze gidse was zeker een aangenaam pluspunt.

- Dhr & Mevr Van Den Bussche – Merendree

Kunnen reizen is luxe, met ‘anubhuti’ is het weelde!

- Dhr & Mevr Vandekerckhove - Gent

Deze reis is een onderdompeling in de Indische cultuur met bezielde en gepassioneerde gids. De contrasten en verrassingen volgden elkaar op. Helga is er op uit ons constant te verwennen. Het was een dynamische en kleurrijke reis met heel veel gevoel voor het universele ‘mens zijn’.

- Dhr & Mevr. Tfelt – Sint-Martens-Latem

Ik hou gewoon van India en was zo gelukkig om deze streken die ik helemaal niet kende te mogen ontdekken, ook de verlenging was een succes.