SRI LANKA

11 dagen

CEYLON, THE HOME

OF THE GOOD TEA

Wanneer

• 2025

Prijs

• € 2690 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

In het Sanskriet betekent Sri Lanka ‘eerbiedwaardig schitterend eiland’.  Dit pareltje in zee is Azië in het klein.

Op deze reis doorheen Sri Lanka  beleef je de immens groene centrale heuvels, de sacrale tempels , wildparken, theeplantages en  het koloniale verleden.

Dit klein eiland dat op een boogscheut van het Zuiden van India ligt, herbergt grote culturele diversiteit en  zeer impressionante, enorm groene landschappen. Je voelt je er als in Jungle book en tegelijkertijd word je gekatapulteerd in de geschiedenis bij het ontdekken van eeuwenoude tempels.

In de 19de eeuw kwamen de Engelsen aan land en vestigden zich in Kandy. Een stad die nog steeds de sporen van het koloniale verleden draagt. We bezoeken er de mooie tempel waar de tand van Boeddha bewaard wordt.

We begeven ons verder in het verhaal van de thee. Uitgestrekte theeplantages vergezellen ons tijdens onze reis.  De olifant staat symbool voor Sri Lanka. Fantastisch om deze dieren te aanschouwen in hun natuurlijk biotoop.

In Galle stappen we in de voetsporen van de Nederlanders die hier in de 17e en 18e eeuw hun basis maakten en een imposant fort bouwden.

De zee is alom aanwezig en daar genieten we ten volle van. Uitgestrekte zandstranden met palmbomen doen ons onthaasten in het zeer aangename Bentota.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Intercontinentale vlucht naar Colombo

Dag 2: Aankomst in  Colombo

We komen toe in Colombo waar we hartelijk verwelkomd worden.  Vandaag gaan we op ontdekking in deze oosterse stad.  Colombo is gelegen langs een oude handelsroute en ademt nog steeds de oude glorie uit maar is tegelijkertijd heel hedendaags.  Een heerlijke mix van oud en nieuw. We starten onze ontdekkingstocht met een bezoek aan ‘Number 11’ waar we reeds in de leefwereld van de architect Geoffrey Bawa stappen.

Na afloop drinken we een koffietje in het Gallery Café.  We vervolledigen  onze eerste  indrukken van deze innemende stad  met een kijk op het hedendaagse Colombo: we bezoeken een art space  en de race course. Deze race course werd gebouwd in 1893. Vandaag zijn er leuke, trendy winkels in onder gebracht. We komen helemaal in de sfeer! ’s Avonds dineren we in een heerlijk lokaal restaurant.

Dag 3: De Gouden tempel van Dambulla

Vandaag rijden we naar Dambulla, 148 km noord-oost van Colombo.

Onderweg brengen we een bezoek aan het ‘Pinnawala Elephant Orphanage’.

De weg naar Dambulla slingert zich doorheen de uitgestrekte natuurpracht. Aangekomen in Dambulla staan we oog in oog met de nederige boeddhistische beelden daterend uit de 1ste eeuw voor Christus, toen koning Valagamba zijn toevlucht zocht in de grotten terwijl de monniken de koning beschermden tegen invallen.  Wanneer de koning terug de troon besteeg in Anuradapura bouwde hij  dit mooi tempelcomplex uit dankbaarheid voor de monniken.  De rotstempel is de grootste en best bewaarde rotstempel van het land die 153 Boeddhabeelden onderbrengt en 2100 m² muurschilderingen. Ook Shiva, Vishnu en Ghanesh zijn hier terug te vinden.  Hier overnachten we heerlijk in de natuur en nemen we even de tijd om op adem te komen.

Dag 4: Met de fiets door Polonnuwara

Op weg naar Sigiriya en Minneriya, bezoeken we Polonnuwara dat we met de fiets ontdekken. Een mooie fietstocht neemt ons mee doorheen de geschiedenis  van een oud koninkrijk. We staan versteld van de pracht van ruïnes en tempels die hier bewaard zijn gebleven.  Deze site dateert van het einde van de  10de eeuw wanneer de Chola-koningen van Zuid India, Sri Lanka  veroverden.  Na de fietstocht zijn we te gast in Minnerya National Park waar we een leuke jeepsafari maken en heel wat wilde dieren kunnen spotten.

Dag 5: De pareltjes van Sigiriya

We maken een heerlijke wandeling  in Sigiriya, het achtste wereldwonder zoals locals zeggen. Deze rotsformatie, gelegen op een groot rotsplateau, is werelderfgoed.  Sinds de 3de eeuw herbergt dit rotsplateau een klooster.

Midden de 5de eeuw bouwde Koning Kasyapa hier een impressionant paleis.  Na zijn dood werd dit feeëriek complex opnieuw een boeddhistisch klooster dat functioneerde tot de 14de eeuw.  We bekijken deze imposante site vanuit onverwachte invalshoeken.  Op weg naar Kandy zijn we te gast op een kruidenplantage waar de gastfamilie ons culinair verwent met de heerlijkste hapjes. Sri Lanka is wereldberoemd voor zijn specerijen en medicinale kruiden. We krijgen info uit de eerste hand hoe peper, kruidnagel, nootmuskaat, gember,.. groeien in hun natuurlijk biotoop. We leren over de medicinale eigenschappen van de kruiden en hoe ze in het dagelijks leven te gebruiken.

Dag 6: Op de melodieën van de drums

Na een heerlijk ontbijt bezoeken we ‘de tempel van de tand’ waar we de ochtendceremonie bijwonen.  Dit is wereldwijd de belangrijkste plaats voor boeddhisten.  We nemen deel  aan een kleurrijke ceremonie op de melodieën van de drums die ons onderdompelen in deze  tijdloze cultuur en rituelen. In de tempel wordt de heilige tand van Boeddha bewaard. Talrijke pelgrims stromen toe met lotus- en frangipanebloemen als offergave.

Ze proberen elk een glimp van de tand op te vangen terwijl er hard op de trommels wordt geroffeld.  Een indrukwekkend gebeuren in een mooi tempelcomplex.  Na bezoek aan de tempel kuieren we doorheen het schilderachtige en historische Kandy en genieten van een rustige namiddag.  Bij zonsondergang maken we een mooie wandeling. Het is op dat moment aangenaam vertoeven tussen de ‘locals’ die daar ook hun avondwandeling maken.

Dag 7: Afternoon tea in ‘the city of light’

Vandaag brengt onze tocht ons naar Nuwara Eliya.  We rijden langs steile bergpaden al twistend  doorheen groene bergflanken en weidse theeplantages naar een koeler klimaat.  Het lijkt wel of we toekomen in een Engelse ‘countryside’ sfeer. Deze plaats wordt ook ‘the city of light’ genoemd.  Eerder bestuurd door Engelse en Schotse plantagemeesters die er leefden in koloniale bungalows, mooie heggen aanplantten en golf speelden.

. Het stadje ontdekken we met de fiets. We rijden verder langs het oude postkantoor, de kerk en de botanische tuin.  Bij terugkeer in ons hotel is het heerlijk genieten van ‘ a real English afternoon tea’.

Dag 8: Uitgestrekte stranden met palmbomen

Vandaag komen we alles te weten over thee. We zijn te gast op een plantage die dateert uit 1885 en de thee-factorij is nog steeds voorzien van de originele werktuigen

We maken een mooie  wandeling doorheen de theeplantages van Pedro Tea Estate en proeven er de thee. De meester des huizes maakt ons wegwijs in de smaak, de geur, de kleur van deze drank. Tot op vandaag worden  hier de traditionele technieken gebruikt.  Echt een kunstambacht!

We reizen vervolgens in de namiddag verder met de trein verder van Nanuoya  naar Ella (3u). Deze treinrit rijdt ons langs prachtig, groene bergflanken begroeit met theeplantages. Wat een beleving! Vanuit Ella rijden we verder richting Bentota. We hebben dit groen eiland nu helemaal in onze vingers. Tijd om te genieten aan de weidse uitgestrekte stranden.  Een leuke avondwandeling langs het strand doet ons helemaal onthaasten.

Dag 9: Via de prachtige kustlijn naar Galle

Galle mag niet aan onze queeste doorheen Sri Lanka ontbreken. Vandaag gaan we naar Galle langs de prachtige Zuidkustlijn.  Een mooie, schilderachtige rit die ons naar het Fort van de Oost-Indische compagnie brengt. In Galle lopen we in de voetstappen van de nederlandse overheersing tijdens de 17de en 18de eeuw. In deze tijd was Galle de belangrijkste havenstad van Sri Lanka.  We ontdekken er het Fort en lopen wat rond in de nauwe, deels autovrije straatjes van Fort Galle op zoek naar leuke hebbedingetjes en genieten op een gezellig terrasje.

Op onze terugweg bezoeken we Ambalangoda, een klein stadje bekend om zijn handgemaakte maskers en poppen.

Deze worden gemaakt in zeer licht gedroogd en gerookt balsahout.  Tegen de avond zijn we terug in ons mooi hotel, villa Bentota, gelegen aan de kust.

Dag 10: Bentota

‘Let the journey unwind’. Tijd voor een deugddoende massage, wat quality time. Een strandwandeling tussen de schildpadden en een wandeling in de voetstappen van de gerenommeerde architect Geoffrey Bawa.

Ons verblijf hier is oorspronkelijk ontworpen door Geoffrey Bawa, de beroemde architect van Sri Lanka.

Deze plek is een uitgelezen oord voor ontspanning in verfijnde veranda's en terrassen of zwembad. Of je kan je laten deinen op de zachte golven van de Indische Oceaan en genieten van een zonsondergang op het strand. Een verwenmoment voor lichaam en geest in een tropische tuin.

In de late namiddag maken we ons klaar voor een relax vertrek huiswaarts.

Dag 11: Home sweet Home

LOGIES

We verblijven in stijlvolle en zeer comfortabele, prachtige hotels.  Deze werden zorgvuldig geselecteerd omwille van hun ligging of typisch karakter en sluiten aan bij de sfeer van het land. Als kers op de taart logeren we in de zeer inspirerende ‘villa Bentota’ een architecturaal pareltje van de zeer gerenommeerde architect Geoffrey Bawa.

STORYTELLING

Helga Peeters.  Als bezielster van ‘anubhuti’ choreografeert ze de reizen. Haar kennis en contacten ter plaatse maken van elke reis een ware belevenis. Ze reist met jullie mee op deze reis.