MEXICO

15 dagen

DíA DE MUERTOS, EEN EER AAN DE GODEN & DE DODEN

Wanneer

• groepsreis op maat

Prijs

• € 2290 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

‘De dag van de Doden’ is zonder twijfel één van de belangrijkste dagen van het jaar voor de Mexicaanse families. Familieleden en vrienden komen samen om de dierbare overledenen te herdenken en om hen te helpen in hun spirituele reis. In de Mexicaanse cultuur wordt de dood ervaren als een natuurlijk deel van de menselijke cyclus. Deze dag is geen triest moment, integendeel het is een feest want de dierbare komen op bezoek.

Tijdens deze reis beleven we deze bijzondere dagen van heel dichtbij, samen met de families van onze lokale vrienden. Om de Mexicaanse Dia de Muertos volledig te kunnen begrijpen, bezoeken we eerst de meest belangrijke Maya-sites van Chiapas. Hier leren we dat de bijzondere relatie met de Dood diep verankerd ligt in de oude, precolumbiaanse samenlevingen van Mexico.

We ontdekken op deze reis Chiapas, gelegen aan de grens met Guatemala, in al zijn facetten met als kers op de taart het feest van Dia de muertos.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 : Verwelkoming in de luchthaven van Villahermosa

We landen in Villahermosa, de hoofdstad van de deelstaat Tabasco. Hier is de cultuur van de Olmeken ontstaan. Zij staan bekend als het moedervolk.

Dag 2 : Bezoek parque-museo La Venta

In de voormiddag bezoeken we het museum-park La Venta. La Venta is een Olmeekse, archeologische site die nu niet meer toegankelijk is voor het publiek, maar de bekendste werken, zoals de kolossale Olmeekse hoofden, zijn ondergebracht in het Openluchtmuseum La Venta in Villahermosa. We maken kennis met de Olmeekse beschaving, die de basis en stuwkracht vormt voor de latere precolumbiaanse culturen in Meso-Amerika.

Na een heerlijke lunch zetten we onze tocht verder naar Palenque.

Dag 3 : De elegantie van de Maya’s inspireert ons

De archeologische site van Palenque is de meest elegante van de Maya sites. Het herbergt de fijnste architectuur, beeldhouwwerk, bas-reliefs. Dankzij de vele hiërogliefen inscripties in tal van monumenten weten we heel wat over de geschiedenis van de stad. De site is gelegen in de jungle, een groene oase die ons betovert. Eten doen we bij een lokale familie in het dorp Roberto Barrios, waar we bij de gelijknamige watervallen ons kunnen verfrissen. In de namiddag rijden we dieper de jungle in, naar het dorp Lacanja. We logeren er in een junglelodge gerund door een lokale Lacandoon familie.

Dag 4 : Een klein Mayaans vorstendom met wandeling in de jungle

We bezoeken de site van Bonampak, met de zeer mooi bewaarde Maya muurschilderingen. De tempel van Banampak bevat de best-bewaarde muurschilderingen van de Klassiek Periode ( 600–800 na chr.).

In de namiddag maken we een mooie jungle wandeling en kunnen we ons verfrissen aan een waterval.

Dag 5 : Een bewogen geschiedenis

We rijden naar het nabijgelegen Frontera Corozal, gelegen aan de grensrivier Usumacinta. We maken er een boottocht naar de mystische site van Yaxchilan. Deze site ligt in een natuurreservaat, wat de ervaring intenser maakt. We leven ons hier helemaal in. Onze storyteller neemt ons helemaal mee in de bewogen geschiedenis op de stèles en lintelen. In de namiddag rijden we naar een prachige lodge.

Dag 6 : Boottocht door het bioreservaat om en rond Montes Azules

In de ochtend maken we een boottocht op de jungle-stromen. We spotten vogels, otters en mogelijks zelfs een miereneter of jaguar. s´Middags lunchen we bij doña Elena, die ons heel wat te vertellen heeft over de geschiedenis van het dorp en van de junglelodge. In de namiddag is er tijd om lekker te lezen in de hangmat in deze prachtige lodge. Tegen de avond kan wie wenst aan vogelobservatie doen.

Dag 7 : Meren en koffie

Na het ontbijt vertrekken we voor een lange rit tot het dorp Tziscao, gelegen aan het gelijknamige meer,waar we te gast zijn bij biologische koffieboeren. We komen er alles over koffie te weten. Tegen de avond komen we toe in het koloniale stadje Comitan.

Dag 8 : De hoge piramide van Tonina

Vandaag bezoeken we de zeer bijzondere site van Tonina. Deze prachtige site herbergt één van de hoogste piramides van Mexico : 74 meter hoog. Het was ook één van de steden die het langst heeft blijven bestaan en geobsedeerd was door oorlog en dood. Tegen de avond komen we aan in de wervelende, koloniale stad San Cristobal de Las Casas.

Dag 9 : We maken een altaar en maaltijd voor de Dag van de Doden

In de ochtend, toont onze storyteller haar stad en geeft ons de beste insight stories van deze stad waar er altijd wel iets te beleven valt.

In de namiddag gaan we naar het Tzotzil dorp Zinacantan waar we met een lokale, Indiaanse familie het altaar en de maaltijden klaarmaken voor de ‘Dag van de Doden’.

Dag 10 : Zoveel bloemen

We vertrekken vroeg in de ochtend naar verschillende kerkhoven, elk met hun eigen sfeer en uniekheid. We worden ondergedompeld in het inheemse, mythische Mexico en beleven wat die speciale dag teweegbrengt.

Dag 11 : Amantenango del Valle

Vandaag bezoeken we een Tzeltal dorp, bekend voor zijn keramiek. We bezoeken het huis van  Albertina en leren de oude traditie van potten maken. Samen met haar gaan we naar het kerkhof van het dorp. Het is de tweede dag van Allerheiligen, het is niet meer zo druk op het kerkhof maar de families komen toch nog even langs bij hun overledenen.

In de namiddag bezoeken we het kerkhof van de stad, we komen in de wereld van de mestiezen, de sfeer is er helemaal anders dan in de Indiaanse dorpen.

Dag 12 : De Cañón del Sumidero is een ware ontdekking

‘s Morgens maken we een boottocht doorheen de Cañón del Sumidero, een indrukwekkende kloof.  We lunchen in het kleine koloniale dorp van Chiapa de Corzo alvorens verder te rijden naar de kust van Chiapas.

We eindigen hier in schoonheid.

Dag 13 : Let the journey unwind’

In de ochtend maken we een boottocht door het mangrove reservaat La Encrucijada. Naast de mooie natuur hebben we een mooie kans om vogels te observeren. Tijdens een vrije namiddag kan je heerlijk genieten aan het zwembad, in de spa, een heerlijk boek of wandelen op het strand.

Hier genieten we nog van een deugddoende nachtrust.

Dag 14 : Ter afronding

Een rustige ochtend. We maken ons klaar voor vertrek huiswaarts.

Dag 15 : Home sweet home

LOGIES

Mooie comfortabele logies in de sfeer van het land. Hedendaags hip, ‘boutique’ tot zeer stijlvol. In de jungle logeren we in eco-lodges.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door een Nederlandstalige storyteller wonende in Mexico.