BHUTAN

12 dagen

IN HET HART

VAN SHANGRI-LA

Wanneer

• van 16 tot 27 oktober 2024

Prijs

• € 3990 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

We ontdekken Nepal en Bhutan in hun pure vorm op een comfortabele manier.

De Kathmandu-vallei is een streek in Nepal rond de hoofdstad Kathmandu. Andere Koninklijke steden in de vallei zijn Patan en Bhaktapur. De vallei herbergt minstens 130 monumenten, inclusief hindoeïstische en boeddhistische pelgrimsplaatsen en is Werelderfgoed sinds 1979.  Deze reis biedt u een zo authentiek mogelijke beleving van de cultuur in Nepal.  We zijn te gast in de Koningssteden Patan en Bhaktapur.

Er zijn maar weinig zo spirituele plaatsen als de Himalaya, en er zijn niet veel koninkrijken zo mysterieus als Bhutan, het land van de brullende draak , waar geluk voorop staat.  Zijn unieke cultuur is verweven met de oude Boeddhistische kloosters. Zijn natuur bestaat uit de met pijnboom begroeide valleien en zijn besneeuwde bergtoppen die schitteren tegen een kristalheldere lucht. Zijn energieke en charmante bevolking maakt dat we er ons volledig thuis voelen.

Deze reis neemt ons mee naar prachtige plaatsen zoals het Tijgernest van waaruit het Tibetaans Boeddhisme over de regio verspreid werd.   De kloosters dompelen je helemaal onder in de lokale cultuur maar evengoed brengen we een bezoek aan hedendaags kunstenaars. Het ware Bhutan herken je het meest in de glimlach van de bevolking. Het is een koninkrijk waar de Koning geluk als de meest waardevolle doelstelling voorop plaatst.   Een reis naar Bhutan zal je dit doen ervaren!

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 &2: Internationale vlucht naar Kathmandu

’s Morgens worden we in de luchthaven hartelijk verwelkomd. In Kathmandu logeren we in een zeer stil, stijlvol hotel. Dit hotel is gebouwd in authentieke Nepalese stijl. Rustig toekomen in deze op eerste gezicht hectische maar toch wel heel charmante stad.

We gaan op ontdekking in Bhaktapur. Bhaktapur is één van de drie Koningssteden van de Kathmandu vallei. Hier wanen we ons in het decor van een film : vrouwen in prachtige sari’s, houtsnijwerkers, pottenbakkers, smalle steegjes, indrukwekkende tempels, een offerfeest, muzikanten.

Bhaktapur is ook een ideale uitvalsbasis voor onze ontdekkingstocht in Kathmandu. De schitterende antieke architectuur, de vriendelijke bevolking en de nauwe winkelstraatjes dompelen ons onmiddellijk onder in de charme van deze Oosterse stad.

Dag 3: Op ontdekking in Kathmandu

We maken een verkennende stadswandeling.  “Manjushri reisde over de hoogste bergkammen en drong door tot een kring van bergen die een meer omsingelde. Met zijn zwaard sloeg hij een bres in de bergen zodat het water kon wegstromen. Op de bodem van het meer lag de lotusstengel en op de bloem zat Swayambhu!”

Onze tocht start op deze plaats die nu Swayambhunath heet.

We ontdekken ook de historische en zeer legendarische Koningsstad Kathmandu.

Dag 4: Pashupatinath en Bodnath

We starten onze dag met een intense beleving bij Pashupatinath, het Nepalese Varanasi waar de Hindoes samenkomen voor de lijkverbranding. De Pashupatinath tempel is één van de belangrijkste Hindoetempels in Azië. Rijen pelgrims geven offers langs de oevers van de Bagmati rivier.

Van hieruit maken we een wandeling naar Bodnath, de stoepa van Boeddha. Bodnath is zowat de voornaamste boeddhistische trekpleister van de Kathmandu-vallei. De prachtige stoepa, boeddhistisch heiligdom, is het symbool van het Boeddhistische Nepal. We overnachten telkens in Bhaktapur.

Dag 5: Naar Shangri-La, genietend van een mooie vlucht over de Himalaya
We nemen een internationale vlucht naar Bhutan. Op heldere dagen zijn de zichten op de hoge Himalaya tijdens deze vlucht overweldigend, o.a. op de Mount Everest.  Bij aankomst rijden we door naar Thimpu langs de Pa Chu en Wang Chu rivieren naar onze eerste thuishaven. Hier kijkt Boeddha over de uitgestrekte Thimpu-vallei.  We doen onze eerste indrukken op. Inspirerend!  Het is hier gezellig vertoeven.

Ooit was Thimpu een rustiek dorp in een brede, vruchtbare riviervallei. Vandaag is het de bruisende hoofdstad van het land. We bezoeken Trashicho Dzong dat gebouwd is in 1641 en in de jaren zestig heropgebouwd door koning Jigme Dorji Wangchuk.

Dag 6: Naar Punakha

Vandaag rijden we 3,5u naar Punakha via de Dochu La Pass (3050m) waar we op een heldere dag een panoramisch zicht hebben over de imposante Himalaya.

Punakha, was de voormalige hoofdstad van Bhutan, gelegen in een subtropische vallei.  Bij aankomst genieten we van een rustige geleidelijke wandeling door een dorp en rijstvelden naar de Chimmi Lhakhang-tempel. Deze tempel is opgedragen aan een excentrieke monnik uit de 16e eeuw die beroemd was om zijn vele grappige, folkloristische verhalen.

Vandaag verrast het Sangchen Dorji Lhendrup-klooster ons dat gelegen is op een bergkam met een spectaculair uitzicht op de Punakha- en Wangdue-valleien. De tempel herbergt een bronzen beeld van 14 voet van Avalokiteshvara, een van de grootste van het land. Het beeld is uitsluitend met de hand gemaakt door lokale ambachtslieden.

We verkennen de pittoreske dorpjes Talo of Nobgang en bezoeken het ouderlijk huis van de ‘Queen mother’ van Bhutan.  De vrouwen hier staan ​​vooral bekend om hun schoonheid.  We genieten van een picknick in deze prachtige omgeving.

Dag 7: Op ontdekking in de Punakha vallei

We wandelen vroeg in de ochtend langs de prachtige boerderijen als we naar de Dompala-heuvels klimmen. We genieten van een prachtig uitzicht op Punakha Dzong en de omliggende dorpen terwijl we omhoog klimmen door de dennenbossen, naar Limbukha, waar de boeren de beroemde rode rijst van Bhutan verbouwen.  Deze staat bekend om zijn gezondheid bevorderende eigenschappen.

Deze specifieke rijst heeft schoon bronwater uit de bergen nodig, zodat de smaak goed is en de voedingswaarde behouden blijft.

Daarna gaan we naar de Punakha Dzong uit 1637, strategisch gelegen op de kruising van de Pho Chu en Mo Chu rivieren. Het is in het verleden ernstig beschadigd geweest door branden en aardbevingen en is onlangs volledig gerestaureerd. De Punakha Dzong is een van de mooiste forten van Bhutan.

We nemen de smalle hangbrug (ongeveer 200 meter lang) boven de rivier en genieten van een frisse wind en een prachtig uitzicht op deze enorme dzong.

We ronden de dag af met een puja in het vrouwenklooster.

Dag 8: Het spirituele Kyichu Lhakhang in Paro

Na een vroeg ontbijt gaan we terug naar Paro. In Paro bezoeken we een voormalige uitkijktoren dat momenteel het Nationaal Museum is.

De museumcollectie omvat oude Bhutanese kunst en artefacten, wapens, munten, postzegels en een kleine natuurhistorische collectie. Een bezoek aan de Rinpung Dzong (1646) verwent ons wederom met een prachtig uitzicht, vanwege de ligging op een indrukwekkende hoogte in de Paro-vallei.

We bezoeken ook de spirituele Kyichu Lhakhang, één van de oudste tempels van Bhutan uit de 7e eeuw. ’s Avonds bezoeken we een lokale boerderij waar we te gast zijn voor een heerlijk diner. De Bhutanese boerderijen met twee of drie verdiepingen zijn goed ingericht en traditioneel gebouwd zonder het gebruik van een enkele spijker. Alle woningen hebben dezelfde bouwstijl.  Een bezoek aan deze boerderij geeft ons een interessant inkijk in de levensstijl van een boerenfamilie. We helpen mee bij het bereiden van emadatsi (kaas & chili) en pannenkoeken met rode rijst.
We genieten van een heerlijke diner met verse boterthee.

Dag 9: De weg is stijl naar het Tijgersnest

Het Taktshangklooster is tegen een steile rots gebouwd, 700 meter boven de vallei van Paro, op ruim 3000 meter hoogte. Guru Rinpoche, een zeer waardevol boeddhistische leraar, vloog volgens de legende op de rug van een tijger hier naartoe om demonen te temmen. Een prachtige wandeling brengt ons naar deze zeer mystieke plaats, het tijgernest genoemd. De weg is erg steil. Het lijkt alsof we tegen de wand op moeten klimmen. Wat een beleving!

Na deze pittige tocht genieten we des te meer van ons heerlijk verblijf en hebben we het hotstone bad meer dan verdient.

Dag 10: Shangri-La! Wat een beleving.

We maken ons klaar voor vertrek vanuit dit zeer innemende land terug naar Nepal. In Nepal komen we op adem in een prachtig verblijf buiten de stad.  We genieten er van de prachtige omgeving met zicht op de hoogste toppen van de Himalaya.

Dag 1: Let the journey unwind

In de ochtend kan je starten met yoga of gewoon genieten van de prachtige omgeving vanop je terras, een wandeling langs een zoutgrot of bergkristal hut of een deugddoende spa. ‘Let the journey unwind’.
Ook de keuken is hier zeer bijzonder. Een degustatie met heerlijke streekproducten. Wat een afsluiter, wat een beleving om te koesteren!

Tegen de avond rijden we de berg af en genieten we van een afscheidsdiner in Kathmandu. Vervolgens worden we naar de luchthaven gebracht voor onze internationale vlucht huiswaarts.

Dag 12: Home sweet home

LOGIES

In Kathmandu  logeren we op een zeer comfortabele, authentieke plek in de zeer mooie historische site van Bhaktapur. Onze logies zijn volledig gebouwd in de zeer mooie traditionele Nepalese bouwstijl.

De nachten in Bhutan zijn wel uitgekozen voor hun comfort, ligging, sfeer en authenticiteit.  In Kathmandu laten we ons heerlijk verwennen in een heel verfijnd hotel te midden van de natuur met zicht op de Himalaya. Puur genieten!

STORYTELLING

Hartelijke, Engelstalige storyteller uit de Himalaya tezamen met een Bhutanese gids in Bhutan.