MAROKKO

anubhuti leeft mee met de slachtoffers en hun familie in Marokko

8 dagen

MARRAKESH EXPRESS

Wanneer

• van 16 tot 23 mei 2024

• 14 tot 21 november 2024

Prijs

• € 2130 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Deze reis is als het ware een citytrip naar Marrakesh maar met een escape naar de Hoge Atlas.  Een ‘joie de vivre’ die ons bekoort.

We flaneren op cult-locaties zoals we ze kennen uit filmen en boeken.

Marrakesh liet nooit de legende los die men spinde over haar Bohemien-tijd en geeft je een instant nonchalance waar je helemaal blij van wordt.

Het was een magische tijd toen ook één van 's werelds grootste modeontwerpers deze exotische stad sierde. Yves-Saint-Laurent vertoefde hier graag en voor lange tijd haalde hij hier heel wat inspiratie uit zijn Bohemien leven. Evengoed ontdekken we de magie van de Medina met de grandeur van haar middeleeuwse paleizen en haar overweldigende soek.

We zien het Atlasgebergte lonken vanuit de stad en gaan er heen voor een wandeling en fijne kennismaking met de Berbers zoals de Marrakchi dat ook doen.

Ook een heerlijke hammam laten we niet voorbij gaan tijdens deze reis.

De naam ‘Marrakesh Express’ verwijst naar een cultnummer van Crosby, Stills & Nash.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 : Internationale vlucht naar Marokko

We nemen een internationale vlucht naar Marokko en worden ’s middags hartelijk verwelkomd in Marrakesh.  We overnachten in stijl te midden van de Medina.

Dag 2 :  ‘De stad van de Goden’

Vandaag worden we al wandelend ondergedompeld in de Arabische sfeer en de Middeleeuwse verhalen van deze caravaanstad, ook ‘de stad van de Goden’ genoemd.  We treden de medina in via Bab Agnau, één van de bekendste poorten van de stad. De poort was de belangrijkste openbare ingang van de koninklijke kasba. We verpozen in de rust van de oude Medersa ben Youssef. We komen op het befaamde Djemaa el Fna-plein en houden halt in nog zo’n bijzonder oase. We lunchen op een bijzonder “groen plekje” in de oude stad en bezoeken in de namiddag een inspirerende kunstsite. We maken tijd voor een heerlijke aperitief in de nieuwe stad. De verfijnde culinaire smaken van Marrakesh verrassen ons.

Dag 3 : Boho glamour

De tuin van Majorelle met zijn zeer uitgesproken Majorelle-blauwe elementen, is een bijzondere botanische tuin ontworpen door de Franse kunstenaar Jacques Majorelle in 1924.   Marrakesh had reeds een hoog Boho gehalte en trok tot decennia later kunstenaars aan.  Dit vrije, avontuurlijke leven sprak ook Yves Saint Laurent aan en uit zich in de retrospectieve van zijn werk als couturier. We maken er ook een reis naar het hart van zijn inspiratiebronnen. De Franse architecten van Studio KO bouwden voor zijn oeuvre een architectonisch pareltje. Tijdens het bladeren door de archieven van de couturier raakte Studio KO geïnteresseerd in de dualiteit tussen rondingen en rechte lijnen. Van buiten ziet het gebouw er allegorisch uit als gekleed in baksteenkant. Het interieur is, net als de voering van een kledingstuk, radicaal anders: fluweel zacht, glad en licht.

Na deze vervullende ochtend en een  heerlijke lunch zetten we onze queeste verder. We flaneren samen met de Marrakchi in de tuinen, verdwalen nog even in de souk en nemen thee in een bijzonder artistieke riad.

Dag 4 : Escapade naar de Hoge Atlas

We verlaten vandaag de stad en bezoeken eerst een Belgische ontwerpster die internationaal hoge toppen scheert. Vervolgens bezoeken we een project voor vrouwen waar we ook lunchen en rijden erna zoals een Boho, Marrakchi het betaamt de stad uit.

Onze avontuurlijke escapade brengt ons naar een klein dorpje in het hoge Atlasgebergte.  We slapen in er in een riad en ervaren het contrast met het weelderige Marrakech. Natuur en bergen omringen ons.

Dag 5 : Het nationaal park Toubkal

Vandaag wandelen we in een vrij woeste omgeving, met fantastische vergezichten. We genieten van de zuivere lucht  in het Nationaal Park Toubkal  gelegen in de hoge Atlas met zicht op de met sneeuw bedekte bergen. We wandelen langs Berberdorpjes. Bij een gastgezin staat de lunch voor ons klaar. We zijn in de ban van de overheerlijke amlou. Een Marokkaanse dip die gemaakt wordt met geroosterde amandelen, arganolie en honing.

Dag 6 : Ontwaken in de stilte & Bedwelmende rozengeur in een hedendaagse realiteit

Traag, genietend van het lokale leven in een zonovergoten landschap komen we tot rust. Een ochtend met storytelling, een vleugje poëzie en een munttheetje doen ons hier de ware magie beleven van de ongerepte natuur.

In de late voormiddag rijden we verder de hoge Atlas in tot aan de gateway van dit imposant gebergte. We strekken er onze benen al lopend in de groene velden tussen de olijf-, sinaasappelen- en citroenbomen. Bij zonsondergang genieten we aan de gateway van de Atlas met zicht op de met sneeuw bedekte bergtoppen.  De rode draad van kunst, dynamiek en boho, trekken we ook hier door.

Dag 7 : Bohémien Marrakesh

Na het ontbijt genieten we van een rustige ochtend met een heerlijke traditionele scrub in de hammam.

In de namiddag rijden we terug de hoge Atlas uit naar Marrakesh.

We bezoeken het Bahiapaleis, ook glanspaleis genaamd dat met een geheel aan tuinen is gebouwd aan het einde van de 19de eeuw en als grootste paleis van die tijd wordt gezien. Het was de bedoeling om de essentie van de islamitische en Marokkaanse stijl in dit ene gebouw te vangen. We bezoeken ook het fotomuseum waar we genieten van een lichte lunch met een lekker kopje koffie.

In Musée de Mouassine zijn we te gast voor een concert. We zijn er onder de indruk van de locatie in een 16de-eeuwse woning met een interieur als een symfonie van kleur. Onze zintuigen worden er getriggerd en geactiveerd. De trilling van de snaren voert ons mee op een verfijnd muzikaal elan.

We overnachten opnieuw te midden van de Medina in ons gekend verblijf.

’s Avonds genieten we van een heerlijk afscheidsdiner verguld door het maanlicht op een bijzonder dakterras.

Dag 8 : Home sweet home

Tijd om nog even de souk in te gaan. Er is een energie in Marrakesh die draait om het samensmelten van traditionele ambachtelijke technieken met een moderne esthetiek. We brengen het beste samen met de nadruk op mode en interieur. We vinden vloerkleden, kussens, plaids, en keramiek. Ook kennen we de hotspots voor eigentijdse en vintage mode. Sieraden en boeken over stijl en design kunnen ons ook bekoren.

We begeven ons vervolgens, na een heerlijke lunch, verfrist en geïnspireerd naar de luchthaven voor internationale verbinding huiswaarts.

LOGIES

Om Marrakesh echt te ervaren dompelen we je onder in al haar kleuren, levendigheid en ambachtelijk erfgoed. Dit wordt weerspiegeld in de interieurs van de plaatsen waar we zeer comfortabel overnachten. Denk aan verzadigde kleuren, handgemaakte details en slaapkamers gevuld met kunst, klassiek en design waar je in verwondering valt. Een beleving op zich.

In de hoge Atlas logeren we zeer authentiek en eindigen we op een unieke, comfortabele plek aan de rand van Marrakesh.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door Kim. Maktub” -

‘Het staat geschreven'. Alles wat gebeurt, gebeurt met een reden en komt voort uit een groter plan. Het is een Arabische uitdrukking die een verklaring biedt voor vele levensvragen.

Marrakesh, bruisend van nieuwe energie en traditie, ik kijk er enorm naar uit jullie dra mee te nemen naar deze heerlijke boeiende stad vol hedendaagse  dynamiek maar met een gouden zweem van boho ritmes  uit een haast iconisch verleden. Dra,  Insjallah…

IMPRESSIES

Onze reis naar Marrakech en de Atlas bergen is ons zeer goed bevallen.  Een zeer gevarieerd en gebalanceerd programma om deze prachtige bestemming te leren kennen.  Een andere wereld op 3,5 u. vliegen met een gepassioneerde gids, mooie verblijfplaatsen en uitstekende restaurantjes.  Een aanrader!

- Patrick & Maria Willems-Baldor Marti, Edegem

Op deze reis ervaar je een fijne afwisseling tussen cultuur en natuur.  De markante gebouwen en plaatsen in de stad zoals de tuinen (YSL en Le Jardin Secret, de Medina…) De verkenning in Marrakesh was een stap in een andere wereld.  Alsook de tocht in het Atlasgebergte met een attente gids was een fijne beleving. De logies waren in een mooi kader en de gesprekken na de belevingen creëerde een aangename kennismaking. Storyteller Kim weet veel en doseert het allemaal mooi. Ook met aandacht voor iedere deelnemer zijn interesses en vragen.   Ze heeft een sterke verbondenheid met de Arabische en Berber cultuur, een zeer brede kijk en met boeiende gesprekken als resultaat.

- Mr Verleije Jan - Antwerpen

Het was de eerste keer dat ik met ‘Anubhuti’ reisde. Het was een prachtige, veelzijdige mystieke reis en heeft mij op magische plekken gebracht. De ervaring met ‘Anubhuti’ heeft me zeker zin gegeven om andere reizen te beleven. Een zeer mooie reis is het geweest.

- Matthias Koninx, Hoepertingen

Zoals alle vorige keren was de reis weer tot in de puntjes geregeld, een kleine groep met top-gids. Ik was vooral onder de indruk van de gastronomie en de vriendelijkheid van de mensen. De vergezichten in de Atlas zijn niet te evenaren!