GEORGIE

14 dagen

WITH LOVE

FROM THE KAUKASUS

Wanneer

• van 3 tot 16 juni 2024

Prijs

• € 2980 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Georgië ligt in de Kaukasus en stond in de oudheid bekend als Iberia. Het is beroemd om zijn millennia-oude geschiedenis en tradities en onderscheidt zich door zijn ongelooflijk rijke landschappen en biodiversiteit. Binnen enkele uren met de auto kan je overschakelen van sneeuw in de bergen tot mediteren in de woestijn. De Georgiërs zijn er trots op dat ze één van de eerste naties zijn die het Christendom hebben aanvaard. Alle wegen leiden er naar de bijbel. Reeds in de 4de eeuw na Chr. verklaarden ze het katholicisme tot staatsgodsdienst.

Sinds de oudheid wil Georgië zijn banden met Europa versterken en een basis leggen voor eenheid met de Europese naties en is de hoofdstad Tbilisi een belangrijk centrum als kruispunt tussen oost en west.

De oudste dynastie in Europa is de Bagrationi-dynastie van Georgië. De meest wijze heerser van hen allen was King'sDavid's achterkleindochter koningin Tamar. Haar verdienste in de geschiedenis van Georgië is van onschatbare waarde. Koningin Tamar blijft tot vandaag de meest geliefde soeverein van het Georgische volk. Er is praktisch geen plaats in Georgië waar men geen kerk, beek of weide vindt die aan haar is opgedragen. Ze wordt ook beschouwd als een perfect voorbeeld van schoonheid. De Georgiërs zeggen wanneer ze verwijzen naar een mooie vrouw, 'zij is een echte Tamar'.

Vandaag is Tbilisi een zeer inspirerende stad met een frisse, vernieuwende, zeer creatieve wind. Geen woord kan Tbilisi beschrijven en zijn charme overbrengen met zijn betoverende atmosfeer die je raken en je doen bewegen. Een kruispunt van alle denkbare culturen.

Een ongelooflijke reis naar het wonderlijke en betoverende land Georgië.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Naar het Geliefde Georgië

We vertrekken vanuit Brussel naar Tbilisi, de hoofdstad van Georgië waar we  in de namiddag toekomen. Welkom in Georgië! Het woord Tbilisi komt van ‘tbili’ wat ‘warm’ betekent. Magnifieke zwavelbaden bestaan ​​nog steeds in het oudste district van Tbilisi. Deze baden op de plek van de oude bronnen zorgen ervoor dat je nooit vergeet wat een genot het is om te genieten in deze warme wateren met een heerlijke massage. Deze kans laten we niet liggen. Zelfs Tolstoj was hier. Wat een verwelkoming. Volgens oude legendes zijn de zwavelbronnen de oorsprong van de nederzetting Tbilisi in 5de eeuw: een gewonde fazant, die water uit een zwavelbron had gedronken, was volledig genezen. ‘s Avonds komen we nog meer in de sfeer van het land wanneer we de lekkere keuken degusteren tijdens een gezellig welkomstdiner.

Dag 3: Tbilisi

Wanneer we Tbilisi buitenrijden bezoeken we de bakermat van Georgië, Mtskheta. De parel van deze oude hoofdstad is de prachtige Svetitskhoveli-kathedraal, letterlijk de levende pijler genoemd. In de namiddag komen we toe in het gezellige Sighnagi gelegen in het oosten van Georgië.  We bezoeken het museum van Niko Pirosmani, een grote vertegenwoordiger van het primitivisme aan het begin van de 20e eeuw. Hoewel Pirosmani onderkend en in armoede stierf, beïnvloedde hij een ​​aantal toonaangevende kunstenaars van onze tijd, waaronder Picasso welke zijn Georgische mentor nooit persoonlijk had ontmoet.  Onze queeste naar zijn werk tijdens de reis brengt ons op interessante plaatsen. We logeren in het hartje van de stad. Meteen een leuke uitvalsbasis voor ontdekking.

Dag 4: De bakermat van Ghvino

Met zijn vruchtbare valleien wordt verondersteld dat er reeds 8000 jaar geleden wijn gecultiveerd werd in Georgië.  Meer dan vijfhonderd druivensoorten zijn er te vinden. Het woord wijn is afgeleid van het Georgische woord ‘ghvino’. Wijngaarden spelen een centrale rol in het Georgische leven, de cultuur en het religieuze erfgoed en vele huizen in het hele land laten hun eigen druiven groeien en produceren hun eigen onderscheidende wijn. Feesten en gastvrijheid zijn essentiële karakteristieken van het Georgische volk. De Georgische feesttafel is een kunst op zich, een plek waar mensen elkaar ontmoeten, de gevoelens delen, elkaar ondersteunen en het glas verheffen in tijden van vreugde of verdriet.

Dit alles beleven we vandaag in het gerenommeerde wijnhuis waar we te gast zijn. Ook het kerkje van Nekresi en de mooi gelegen kerk van Gremi liggen op onze weg vandaag. We overnachten in Nekresi waar we opnieuw worden ondergedompeld in een wijnhuis.

Dag 5: Op de noordflanken van de grote Kaukasus

Telavi is de hoofdstad van Kachetië en was reeds in de Middeleeuwen een belangrijk handelscentrum. We rijden er naartoe en bezoeken er het paleis van koning Erekli II dat in betoverende Perzische stijl is gebouwd en de Ketevan Iasjvilli-kunstgalerie. Met Kazbegi als eindbestemming vertrekken we na de lunch. De weg kronkelt naar boven tussen de bergen van de grote Kaukasus tot in een afgelegen vallei. We genieten in Kazbegi van een fantastische avond in stijl. Hier verblijven we 2 nachten in een fijn, hedendaags hotel met een imposant uitzicht. Wat ons zeker ook zal bekoren is de niet te evenaren plaats waar we logeren op de bergflank.

Dag 6: ‘Gorgeous’ Georgië

Vandaag willen we doorgronden wat ‘prachtig’ betekent. We maken een wandeling in een gebied waar we het simpele leven ontdekken in kleine bergdorpjes, watervallen en vergezichten. We bezoeken het kerkje van de Heilige Drievuldigheid en het dorpje ‘Sno’. Hier heeft de tijd stil gestaan.

Dag 7: De weg brengt ons terug in Tbilisi

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we terug naar Tbilisi waar we ’s middag toekomen. We verdiepen er ons vandaag in het Sovjet verhaal en kuieren nog wat rond in ‘de hotspots of town’ en eten een heerlijk taartje in ‘the place to be’. We ervaren de elegantie van de stad.

Dag 8: Een dubbel gevoel in Gori

We zetten onze ontdekkingstocht verder en vervolgen onze route doorheen de kleine Kaukasus naar Vardzia langs de uitgestrekte hoogvlaktes. Tegen de avond komen we toe in Vardzia.

Dag 10: De culturele stad Kutaisi

Na een heerlijk ontbijt op het terras vertrekken we naar Kutaisi. Kutaisi is één van de oudste, continu bewoonde steden ter wereld. We dompelen er ons onder in de vele lagen van de geschiedenis van deze imponerende, culturele stad. In de namiddag herbronnen we in een mineraalbad in Tsaltubo. Een legendarisch oord dat zijn oorsprong kent uit de Sovjettijd.

Dag 11: ‘Let the journey unwind’ in Kobuleti

In de voormiddag rijden we westwaarts, naar de Oostkust van de Zwarte Zee. Na een lunch ter plaatse nemen we ruimschoots de tijd ‘let the journeyunwind’.

Dag 12: Een dagje genieten van zon, zee en strand

We ontdekken de botanical garden al wandelend langs de kustlijn, lunchen op het strand aan de vismijn en staan versteld van de verrassende kuststad Batumi aan de Zwarte Zee. In de namiddag zijn we tijdig terug voor een plons in het zwembad en/ of te genieten van een weldoende spa.

Dag 13: Lord of Fortress

We maken ons klaar voor vertrek huiswaarts en rijden in de namiddag terug naar Tbilisi om nog een laatste keer te genieten van de prachtige vergezichten op de Kaukusus. Onderweg stoppen we in Gori waar we een dubbel gevoel hebben. In Gori vinden we een aanzienlijke Jodengemeenschap, restanten van Kolchozen en Sovchozen en staan versteld van de grootsheid die Stalin aan zijn geboortedorp wilde geven.

Verderop ligt Uplistsikhe ‘Lord of Fortress’. Een verlaten, in de rotsen uitgehouwen stad. Deze plaats werd gesticht rond 1000v.chr. en bleef een belangrijke politiek en religieus centrum tot de 13de eeuw na Chr.

Tegen de avond komen we toe in Tbilisi.  We nemen afscheid van dit land met een sfeervol diner.

Dag 14: Home sweet home

Vroeg uit de veren voor vertrek huiswaarts.

LOGIES

In Yerevan is onze thuis een verrassend en zeer hedendaags hotel. Het is gelegen in het hartje van de historische binnenstad, waar het ’s avonds heerlijk toeven is op één van de talrijke terrasjes. In Tbilisi logeren we in het hartje van de stad in een mooi hedendaags, comfortabel hotel. Buiten deze grootsteden logeren we gezellig en comfortabel in hotelletjes die de sfeer van het land ademen.

STORYTELLING

Onze Engelstalige anubhuti storyteller gidst ons met veel passie door Georgië. Hij laat ons kennismaken met een vriendelijk volk dat op een zeer positieve manier boven water komt na een lange tijd van onderdrukking. Hij vervolledigt het verhaal met story’s over verleden, heden en toekomst over het leven in dit zeer snel opkomend land dat haar eigen identiteit heeft behouden.

IMPRESSIES

Georgië is een prachtig land met zeer diverse accenten.  Het uitbundige Tbilisi staat in scherp contrast met de landelijke dorpjes en stadjes in de Kaukasus.  In Georgië geldt zeker 'Voor elk wat wils'.  Er zijn de bergen met de hoogste top van Europa, maar even goed vindt elkeen zijn gading in de bruisende hoofdstad.  Jonge artiesten en fotografen tonen hun werk, als toerist wordt je verwelkomd op het plaatselijke feest, er zijn de kerken en kloosters.  En natuurlijk is overal de tafel feestelijk gedekt met een overvloed aan groenten, fruit en vlees.  De wijn vloeit rijkelijk in het oudste wijnland ter wereld.  Georgië hoopt op een snelle aansluiting bij de EU, en nu begrijpen wij waarom!

- Mrs Josiane Michielsen Stevens - Antwerpen

Diegene die meer verlangen dan een doordeweekse strandvakantie en een “echte” kennismaking met Georgië willen beleven zijn hier aan het juiste adres. Zij die houden van afwisseling, gaande van natuur tot cultuur met een avontuurlijk tintje er bovenop mogen hier niet aan weerstaan.

- Mr Jan Verleije - Antwerpen

Als moeder van twee twintigers was onze reis samen een toppertje dankzij de bevlogen gids, de fijne groep en het fantastische land dat Georgië is! Veelzijdigheid troef: verscheidene culturele invloeden, een boeiende geschiedenis, kennismaking met de hedendaagse kunst, de adembenemende natuur, de kranige Georgiërs en een heerlijke keuken. Een ware ontdekking! Wij gaan zeker terug!

- Sandra Luyten, Gent

Een boeiend land met een zeer lange geschiedenis dat je op allerlei manieren terug vindt.  De moeite zijn de kloosters, zowel indrukwekkend gelegen op geïsoleerde bergtoppen als uitgehakt in de rotsen.

De Georgische keuken is zeer uitgebreid en met trots laten ze proeven van hun lekkere wijntjes.  Anders dan anders, een nog voor velen te ontdekken pareltje.