LADAKH • INDIA

15 dagen

DE LAMA

& HET SNEEUWLUIPAARD

Wanneer

• voorjaar 2025

Prijs

• € 1730 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Onze liefde voor Ladakh is één van de vele ingrediënten geweest bij het choreograferen van deze Mindful reis. We maken Mindful wandelingen in een bijzonder landschap en leren over het rijk van het sneeuwluipaard.

Het sneeuwluipaard was bijna uitgestorven in Ladakh maar de laatste jaren is de populatie weer toegenomen! Het sneeuwluipaard vertoeft hier in een Boeddhistische omgeving waar dieren niet mogen gedood worden. In de winter ontdek je Ladakh in al zijn authenticiteit. De cultuur van Ladakh gaat ver terug in de tijd maar is vandaag nog meer dan levendig. Deze spirituele plaats waar het Boeddhisme aan de basis ligt en harmonieus vervlochten is in het dagelijkse leven van de Ladakhi heeft alle invallen destijds overwonnen. Deze reis is er ook voor wie een kleurrijk boeddhistische festival wil meemaken. Wij ontvangen er de zegen van Lama’s en Rinpoche voor het komende jaar. Ten tijde van het festival is er rondom ook tijd voor meer werelds vermaak : dansen en zingen, lekker eten, allerhande volksspelen.

We vertoeven in een zeer wijds landschap : bergen bekroond met sneeuw, uitgestrekte maanlandschappen, de helblauwe Indus en een staalblauwe hemel. We reizen per jeep langs goed berijdbare wegen en alhoewel het ’s nachts flink koud kan zijn, genieten we overdag van de zon die een prachtig spel speelt met de besneeuwde bergflanken.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1,2: Internationale vlucht naar Delhi

Aankomst in Delhi in een zeer hedendaags trendy Indisch hotel. Na een heerlijk ontbijt ontdekken we Delhi. Confrontatie met een wereld van uitersten : wat een boeiende stad! Kleurrijke bazaars, mooie parken, interessante tempels, in de voetsporen van Ghandi,...

Dag 3: Naar het land der hoge bergpassen

We nemen een binnenlandse vlucht naar Leh, de hoofdstad van Ladakh. We landen op 3500m. Dus acclimatiseren is de boodschap. Dit doen we in een zeer mooi hotel dat onze thuis wordt in Leh.

Dag 4: Leh

We verkennen Leh met zijn mooi gerestaureerd paleis, de stoepa’s aan de stadsingangen verwelkomen ons, we draaien de gebedsrollen. We ontdekken er het leven van alledag in de wirwar van kleine straatjes. Leh was een zeer geliefd knooppunt voor handelaren op de zijderoute. Het straatbeeld is in volle beweging. Bezoek aan Choglamsar en we dompelen ons onder in de Tibetaanse cultuur.

Dag 5,6,7: De SHAM-vallei en bezoek aan het bijzonder mooi gelegen klooster van Lamayuru

Adembenemende zichten en fascinerend goed onderhouden wegen brengen ons per jeep langs de Indus naar de iets lager gelegen Sham-vallei. We maken aangename
wandelingen doorheen het winterlandschap en de mooi gelegen dorpen. We bezoeken Alchi, het oudste en meest bekende boeddhistische complex van Ladakh, daterend uit de 11e eeuw en Lamayuru (3900 m hoog), gelegen aan een uitgedroogd zoutmeer. ’s Avonds zitten we rond het vuur van een zeer mooie, Ladakhi open keuken. De Ladakhi keuken is hét uitstalkastje van elke traditionele Ladakhi woning. Voor we onder de wol gaan genieten we van de prachtige sterrenhemel hier op het dak van de wereld.

Dag 8: Naar Leh

Na een bezoek aan de gompa en de monnikenschool van Likir rijden we terug naar Leh. Vrije namiddag.

Dag 9,10: Op zoektocht naar de sneeuwluipaarden!

De gompa van Thiksey is indrukwekkend gelegen op de top van de heuvel, terwijl de rest van het kloostercomplex zich uitspreid over de hellingen. Hier nemen we in de ochtend deel aan het ochtendgebed. Van daaruit rijden verder Oostwaarts en wandelen 1.5 uurtje tot de plaats waar ons tentenkamp is opgesteld voor 2 unieke nachten middenin het paradijs van het sneeuwluipaard. Tijdens de dag gaan we op excursie. Terwijl onze kookploeg zorgt voor overheerlijke lekkere, warme maaltijden.

Dag 11: Naar het festival

Na een overheerlijk ontbijt in een uniek, winterlandschap vertrekken we voor een wandeling tot aan de berijdbare weg waar de jeep ons opwacht. Vandaar rijden we naar het klooster voor deelname aan een bijzonder Boeddhistisch festival. Een klooster van de geelkap monniken gelegen in de Indusvallei mooi op een zijflank. Het fijne in deze periode van festival is dat de bewoners van de omliggende dorpen allemaal in de tempel aanwezig zijn. Het klooster ligt nogal afgelegen, maar heeft een schitterende bibliotheek en een prachtige collectie beelden in de gebedsruimten.

Dag 12: ‘Care for Joy’

Het festival in volle glorie. Iedereen aanwezig om bescherming te genieten voor het komende jaar. We hebben onze pik nik mee en lunchen er op het dak van het klooster met zicht op gans de Indusvallei. Tijdens de namiddag bezoeken we het project ‘Care for Joy’. Care for Joy heeft hier een ruimte opgericht voor interactie van lokale kinderen met oa.reizigers van anubhuti, lokale kunstambachten, muzikanten. (meer info careforjoy.org)

Dag 13: Leh

We genieten van een vrije dag in Leh. Rustig genieten van de lokale sfeer en het maken van een mooie wandeling in het authentieke Leh of een kopje thee in een gezellig theehuis.

Dag 14: Naar Delhi

Tegen de middag nemen we een vlucht terug naar Delhi. In Delhi komen we even op adem, proeven nog wat van het hedendaagse India, nemen nog enkele impressies mee van deze wereldstad en maken ons klaar voor vertrek huiswaarts.

Dag 15: Home sweet home

Vlucht naar Brussel.

LOGIES

Zeer hedendaags 5* hotel in het hartje van New Delhi. Je verblijft in Ladakh in Leh in een zeer aangenaam hotel. Leh is de kleine hoofdplaats van Ladakh, waar je aan de rand van het centrum in een zeer authentieke omgeving verblijft met een mooi uitzicht op de besneeuwde bergflanken. Deze plek is heel rustig en zeer authentiek. Het hotel is zeer comfortabel met een gevarieerde, lekkere keuken. Op elke kamer is het lekker warm. In de Sham-vallei comfortabel verblijf bij een gastfamilie in Themisgam.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door een lokale lama.

IMPRESSIES

Ik heb mezelf moeten overtuigen om voor deze reis in te schrijven maar ik ben nu wel heel blij de reis te hebben gemaakt. Iedereen die we spraken over onze plannen om deze reis te maken wees spontaan naar het voorhoofd. Het was een unieke ervaring, o.a. nog eens te kunnen kamperen bij diepvriestemperaturen en toch hebben we geen kou gehad.

Rob Wynants en Lydia Cap, Ekeren

Ongerust... zo vertrok ik naar Ladakh, die koude...Maar wat heb ik genoten van de bergen, van hun wisselvalligheid en kracht! Van hun invloed op mij!
Eenmaal het hoogteverschil door mijn lichaam geaccepteerd werd, kon ik het landschap, de typische kledij, de vriendelijke mensen bewonderen.
De koude was er, natuurlijk, maar dankzij de aangepaste kledij vergat ik haar en kon ik m’n zintuigen hun weg laten vinden in het natuurschoon. WAUW!!!
Slapen zonder verwarming in een ijzige kamer met muts, lange broek en kousen gemoffeld in twee, drie lagen dekens... Zo erg is dat eigenlijk helemaal niet want wat je ervoor in de plaats krijgt is veel rijker dan het snurken in een luxueuze kamer met een zoemende airco. Kloosters ‘in the middle of nowhere’, stilte zoals ik ze ervaar in mijn slaap maar nu bewust hoor. Gigantische Boeddha beelden waken tussen bergen over de vlaktes waar mens en dier de koude trotseren. Tunduc is een goede gids die ons systematisch les gaf in het boeddhisme, maar ook interesse toonde in ieder van ons.
Deze reis leeft in mij! Ik ben blij deze tocht ondernomen te hebben. Hartelijk dank aan de organisatie!