OEZBEKISTAN

10 dagen

EEN VRIENDELIJKE ONTMOETING MET DE ZIJDEROUTE

Wanneer

• van 9 tot 18 mei 2024

• van 5 tot 14 oktober 2024

Prijs

• € 2290 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

De zijderoute is  een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië, waarlangs gedurende vele eeuwen handel werd gedreven tussen China,  het oosten van Azië en  het middellandse zeegebied. Karavanen met zijde, specerijen, goud, keramiek, papier, … gingen via vele verschillende wegen heen en weer.

Niet alleen de handel floreerde,  er was ook  een uitwisseling van ideeën, godsdiensten  en filosofieën.  Wij verkennen de route in Oezbekistan met de legendarische steden.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1:  Internationale vlucht naar Tasjkent

Met een internationale vlucht reizen we naar Tasjkent.

Dag 2:  Tasjkent is door de Russen gebouwd op de groei!

Hartelijke verwelkoming in Tasjkent.  Na ons in het hotel opgefrist te hebben, gaan we in de namiddag op ontdekking in deze hoofdstad – de grootste stad van Centraal-Azië. Van het oude Tasjkent dat 2000 jaar geleden gesticht werd, blijft er niets over. Met haar pronkerige betonnen congrespaleizen en regeringsgebouwen draagt de stad wel duidelijk de sporen van de ‘sovjetfacelift’.  In de metro wanen we ons in Moskou.  Buiten de metro wandelen we door een russische stad dat in fel contrast staat met de restanten van een rijk, filosofisch verleden ten tijde van de zijderoute. We snuiven de sfeer op in de lokale bazaar en een keramiekstudio opgericht door bekende keramiekkunstenaars.

Dag 3: Khiva, een plekje van vervlogen tijden

Vroeg uit de veren voor een binnenlandse vlucht naar Urgench en aansluitende rit naar Khiva.  In Khiva bezoeken we de Unesco Werelderfgoed site van het Ichan-Kala fort. Een bezoek aan o.a. de Mukhammad Amin Khan-Madrassa, de Juma moskee, het Toshkhovli paleis, het mausoleum en de minaret van Islam Khodja voert ons terug naar lang vervlogen tijden.  Khiva is nog heel authentiek. De historische binnenstad is niet groot, maar heerlijk om in rond te lopen en de sfeer van weleer op te snuiven. Als kers op de taart genieten we ’s avonds van een streepje lokale muziek bij een heerlijke maaltijd.

Dag 4: Langs de Zijderoute

Na een ontspannen ochtend in Khiva rijden we met de trein langs de Zijderoute naar Bukhara, een heerlijke ervaring door de woestijn van Kyzylkum op een legendarische trein.  Onderweg genieten we van prachtige vergezichten over de Amudarya rivier en de woestijn.  We observeren de herders die hun kudde hoeden op de schrale steppe.  Laat op de avond komen we toe in Bukhara.

Dag 5 & 6: Het roemrijke verleden van Bukhara

We dompelen ons onder in het oude gedeelte van Bukhara waar het fort, de moskeeën,  de koepels, minaretten en mausolea met hun kleurrijke en prachtige architectuur en de traditionele borduurkunst van de vrouwen ons in verwondering brengen. Bukhara is echt gezellig.  We nippen van verschillende soorten theetjes terwijl de lokale moeders er flaneren met hun kinderen en de mannen kaartspelen.  We genieten van de lokale beleving in een hammam. Buiten de stad ontdekken we het leven zoals het is in lokale dorpen.  We ontmoeten de lokale mensen en koken samen.  Deze middeleeuwse sfeer van de zijderoute zal ons bijblijven.

Dag 7:  Waar de steppe versmelt met de woestijn

We rijden naar een klein stadje in de regio van Navoi, een unieke plaats waar de steppe versmelt met de woestijn. We bezoeken er de moskee en ruïnes van het fort gebouwd in de periode van de verovering van Alexander de Grote.  Na een lokale lunch rijden we verder door naar ons volgend verblijf in een yurtkamp te midden van de woestijn. We maken er een wandeling in deze afgelegen, prachtige omgeving die omgeven is door steppen en duinen.

Dag 8: Een weelderige groene tuin

In de ochtend zijn we te gast in een weelderige groene tuin in het Nuratau-gebergte.  De huizen in het dorp zijn opgetrokken uit lokale materialen en met respect voor de traditionele gebruiken. We worden er hartelijk verwelkomd met een heerlijk kopje thee. We worden omringd door bergbeekjes en verfijnde traditionele irrigatiesystemen die door de boomgaarden slingeren. Een majestueuze, duizend jaar oude boom ademt er de geschiedenis uit van deze plek vlakbij de Zijderoute. We beleven er het lokale leven met de herdersvrouwen en wandelen langs eeuwenoude paden. Tegen de avond komen we toe in Samarkand en staan we in bewondering voor de grandeur van het prachtige Registan plein.

Dag 9: Samarkand,  een symmetrisch geheel van madrassa’s

Samarkand, dat al in de tijd van Alexander De Grote bestond, is een stad waar reizigers uit de vier windstreken eeuwenlang handel dreven. Na een woelige geschiedenis doet Timoer Link deze stad opnieuw opleven en bouwden de Timoeriden een symmetrisch geheel van madrassa’s, de ene nog rijker versierd dan de andere. Samarkand groeide uit tot een parel van een stad in de 14de eeuw.  We gaan op ontdekking en bezoeken de Bibi Khanum moskee, die door Timoer gebouwd werd voor zijn meest geliefde vrouw.  s Middags zijn we te gast in het dorp Koni Ghil waar we kennismaken met de traditionele manier waarop ze van de bast van de moerbeiboom Samarkand papier maken.

Dag 10: Home sweet home

Vroeg uit de veren!  ‘s Morgens maken we ons klaar voor onze internationale verbinding huiswaarts vanuit Samarkand.

LOGIES

We overnachten zeer charmant en comfortabel in wel uitgekozen hotels in de steden in Oezbekistan.  In Bukara en Khiva katapulteert de sfeer van de zeer traditionele, authentiek gerestaureerde koopmanshuizen ons naar een sfeer van 1001 nacht.  Afwisseling van boutique hotels en 4* hotels.

STORYTELLING

Fijne lokale storyteller die met de nodige knowhow en passie ons doorheen dit fascinerende land brengt

IMPRESSIES

Adembenemende cultuur, prachtige madrassas, moskeeën en mausoleums en wat een mooie markten en bazaars!

- Jean-Pierre Tfelt & Françoise Bown – St Martens Latem

Een reis op mensenmaat waar ik met enorm veel plezier op terugkijk!