NEPAL

12 dagen

MET KERST IN NEPAL

VOOR EEN NOBELE DAAD

Wanneer

• 2025

Prijs

• € 1720 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Anubhuti reist reeds 20 jaar naar Ladakh.  Gedurende deze periode heeft anubhuti zo veel vriendschappen opgebouwd met de Ladakhi waardoor anubhuti iets duurzaams wenst terug te geven.  Daarom hebben we een compleet nieuw concept gecreëerd.  Via Care for Joy vzw zetten we Kids Spaces op in samenwerking met lokale schooltjes.  In de school wordt een gezellige ruimte gecreëerd voor creatieve ontwikkeling.  Met als doel  om les te geven en verhalen voor te lezen over hun prachtige cultuur.  Deze worden gekoppeld aan het maken van lokaal theater, dans en Ladakhi muzikanten die naar de ruimte komen om de kinderen onder te dompelen in deze  traditionele kunstvormen.

Gedurende deze Care For Joy reis maken we een opstart van een gelijkwaardige Kids Space in Nepal waar we vrijwilligerswerk verlenen in een school tijdens deze bijzondere reis.

Sallery staat bekend als de hoofdstad van de Solukhumbu regio.  Het is één van de mooiste plekken om te bezoeken in het noorden van Nepal waar mensen met verschillende afkomst respectvol samenwonen  met behoud van hun eigen religie, cultuur en traditie.  Op een hoogte van 2240m worden we omringd door de prachtige groene landschappen, heuvels en de Numbur Himal berg.  Fantastische uitzichten!

We verblijven tijdens deze reis in Phaplu, een half uurtje rijden van Sallery.   We verlenen er vrijwilligerswerk in de White Hills School,  gelegen in Dudkhunda en gaan de nabije indrukwekkende omgeving te voet verkennen.

Dit is een school waar Engels wordt gegeven en verbonden is met de Higher Secondary Education Board in Nepal.

Als voorbereiding op deze reis kan door de reizigers een sponsoringsactie opgezet worden in België. Hiervoor wordt een infovergadering voorzien voor vertrek. Deze reis biedt u een zo authentiek mogelijke beleving van de cultuur in Nepal.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 &2: Internationale vlucht naar Kathmandu.

We worden hartelijk verwelkomd in de luchthaven bij aankomst.

In Kathmandu logeren we in een fijn hotel, gebouwd in authentieke Nepalese stijl. Rustig toekomen in deze op het eerste gezicht hectische maar toch wel heel charmante stad.

Op ontdekking in Kathmandu:

We maken een eerste verkennende stadswandeling.  Manjushri reisde over de hoogste bergkammen en drong door tot een kring van bergen die een meer omsingelde. Met zijn zwaard sloeg hij een bres in de bergen zodat het water kon wegstromen. Op de bodem van het meer lag de lotusstengel en op de bloem zat Swayambhu! Onze tocht start op deze plaats die nu Swayambhunath heet.

We maken de nodige voorbereidingen voor vertrek morgen naar Sallery.  Wat een verwelkoming in dit bijzonder gastvrij land, we voelen er ons al helemaal thuis!

Dag 3: Vertrek naar Sallery

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we voor een jeeptocht van een ganse dag naar Sallery. Onderweg houden we een picknick als lunch en genieten van het landschap waar we doorgaan.  Bij aankomst in het hotel nemen we de tijd om ons wat op te frissen en te ontspannen.

Dag 4: Bezoek aan Tibetaanse school

We beginnen de dag met een wandeling van een uur naar Jyalsa om de Tibetaanse school en ziekenhuis te bezoeken. De rondleiding geeft ons een mooie inkijk in hun manier van leven en werken.  We genieten er samen van de lunch om vervolgens terug te keren naar het hotel waar we napraten over de indrukken van de dag.

Dag 5&6:  Vrijwilligerswerk in White Hills School

Na het ontbijt gaan we naar de White Hills School waar we de klassen schilderen, poetsen en op orde zetten.  We genieten van een lunch op de school om in de late namiddag terug te keren naar het hotel waar we nog wat praktische zaken afstemmen met elkaar. We vieren er oudejaar!

Dag 7: Wandeling naar Junbesi

We maken ons klaar voor een fantastische wandeling naar het groene Junbesi.  In Beni houden we een rustmoment om te lunchen en de natuur in ons op te nemen.

Dag 8: Het authentieke en boeddhistische klooster van Thupten Choling

We bezoeken vandaag het Thupten Choling klooster. Een prachtig boeddhistisch klooster opgericht in 1960 door HH Trulsik Rinpoche. Deze plaats is vaak de eerste ontmoetingsplaats voor Tibetaanse vluchtelingen die er worden opgevangen en daarna doorreizen naar India. Er verblijven 700 monniken en nonnen en het klooster beschikt over een eigen modern Tibetaanse ziekenhuis. De moeite waard!

Dag 9: Op weg naar Taksindu

Vandaag vertrekken we richting Taksindu met een rustmoment in Ringmo.  Hier zijn we ‘out of the world’.

Dag 10: De authentieke kloosters van Taksindu

Vandaag rijden we verder door tot in Taksindu waar we volop genieten van de natuur die ons omringt en zijn authentieke kloosters. We komen helemaal tot rust!

Dag 11: Naar Kathmandu

Na een verkwikkende nachtrust keren we terug naar Kathmandu met de jeep.

Dag 12: Home sweet home

We worden in de voormiddag naar de luchthaven van Kathmandu gebracht voor onze internationale verbinding huiswaarts.

LOGIES

Comforbale verblijven op basis van tweepersoonskamers (te delen) met douche en toilet op de kamer. De laatste 2 nachten in Kathmandu zijn zeer luxueus en comfortabel. De logies werden zorgvuldig geselecteerd omwille van hun ligging of typisch karakter en sluiten aan bij de sfeer van het land.

STORYTELLING

Deze reis gaat door onder begeleiding van 2 inspirerende, Engelstalige boeddhistische lama’s.