RAJASTHAN • INDIA

15 dagen

HET RIJK

VAN DE MAHARADJA'S

Wanneer

• van 14 tot 28 september 2024

Prijs

• € 2860 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Kleuren, authenticiteit en liefde voor de lokale bevolking, dat vind je allemaal in Rajasthan. De koninklijke paleizen en forten van de Maharadja's lijken wel uit sprookjes te komen. Tijdens deze reis logeren we er, maar ontdekken ook het leven zoals het is in kleine bescheiden dorpen met mooie, lachende, kleurrijke mensen die je hartelijk verwelkomen. We genieten van heerlijke maaltijden op steeds bijzondere, verrassende plekjes.

Elke dag ontdekken we een ander verhaal: nu eens uit de glorietijd van de Maharadja, dan weer een folkloristisch liefdeslied of een verhaal over de kaste van de textielprinters of de tempel van de Jain.

Op één van onze verblijven in een prinselijk paleis zijn we de persoonlijke gast van de prins, een succesvol ondernemer en een geweldige gastheer die ons helemaal meeneemt in zijn verhalen over vergane glorie, heden en toekomst.

We ontdekken Rajasthan in stijl!

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1&2: Welkom in Delhi

We komen aan in New Delhi waar we hartelijk verwelkomd worden. De volgende dag krijgen we een eerste indruk van deze Indiase hoofdstad met mooie verborgen hoekjes en lekkere restaurantjes. We lunchensamenin een zuid-Indisch restauranten stappen in de namiddag in de voetsporen van Mahatma en Indira Gandhi. Ook een Sikh tempel ligt op onze weg. ’s Avonds genieten we van een heerlijke maaltijd in de ‘hub’van de stad.

Dag 3: Een wereld vol religie

Met de vroege vogels trekken we naar het park voor een ochtendwandeling en een yoga sessie tezamen met de locals. Na een heerlijk ontbijt rijden we met de riksja de oude stad in en ontdekken er de monumentale architectuur van de Moghuls. We bezoeken de moskee, Jama Majid, gebouwd door de Moghul keizer Shah Jahan. De bouw was in 1656 gereed en is tot op vandaag nog steeds de grootste moskee van India.Onderweg ontdekkenwe een Jain tempel als een verborgen parel gelegen te midden van de bazaar.

Na de middag verlaten we Delhi en rijden wenaar Agrawaar we ’s avonds toekomen en een eerste glimp opvangen van de Taj Mahal.

Dag 4: Naar het ‘mausoleum voor deliefde’

Een hoogtepunt vandaag is het bezoek aan de Taj Mahal bij zonsopgang. De Taj Mahal 'de ivoren poort waardoor alle mooie dromen uitkomen' zoals Rudyard Kipling het bouwwerk zo mooi beschrijft. We nemen onze tijd om te genieten van dit schitterend mausoleum dat het paradijs op aarde lijkt.Na een heerlijk ontbijt rijden we verder naar het vogelreservaat, Keoladeo Ghana National Park in Bharatpur. We maken er kennis met honderden trekvogels die hier overwinteren, ook de zwarte kraanvogel geeft hier een ‘serenade’. In de namiddag maken we een stop aan een bijzonder mooie waterput, leuk om even rond te wandelen en rijden vervolgens verder naar Jaipur. In Jaipur verblijvenwein een prachtige Haveli, een rijkelijk versierd koopmanshuis.

Dag 5: De ‘roze stad' Jaipur

’s Ochtends zien we de stad ontwaken, we bezoeken een tempel. Jaipur, de roze stad, beroemd om zijn paleizen, City Palace, HawaMahal (het paleis der winden) en zijn talrijke bazaars.We krijgen een inkijk in het astronomisch bouwwerk JantarMantar (observatorium) en Hawa Mahal, het paleis van de huidige Maharadja’s in de stad.

We geraken helemaal in de sfeer van het kleurrijke India. Jaipur is de grootste stad van Rajasthan en achter elke hoek ontdekken we iets onverwachts en boeiends. In de namiddag verkennen we de kleurrijke bazaar met riksja. We rijden de meest smalle steegjes in. Wat een kleurenpracht met al die uitgestalde sari's, bangles en kruiden. We hebben ogen tekort.

Dag 6: Picknicken met prachtig uitzicht

Vandaag bezoeken we Amber. We gaan opontdekking in het dorp Amber rond het paleisen gaan op bezoek ineen blokprintatelierwaar we kennismaken met de meest traditionele kunstambacht van Rajasthan, nl. het blokprinten. Hier kunnen we ons eigen kunstwerk maken. We lunchen te midden van de natuur. Na de lunch wandelen we de heuvel op naar het mooie Amber fort. Dit fort met zijn grote wallen, reeks poorten en geplaveide paden is prachtig versierd. De talrijke mozaïeken en inlegwerk met glas ogen bijzonder feeëriek in de namiddag zon.

Dag 7: Waar Brahma thuis is’

s Morgensvroeg vertrekken we richting Johdpur. Op onze weg ligt Pushkarwaar we de Brahma tempel. Tegen de avond komen we toe in ons prachtig tentenkamp gelegen aan een imposant meer. 's Avonds zitten we rond het kampvuur met duizenden sterren boven ons hoofd.

Dag 8: De ‘blauwe stad', Jodhpur

We genieten van een rustige ochtend in ons adembenemend verblijf. Let the journey unwind. Johdpurwordt gekenmerkt door een aantal sierlijke paleizen, forten en tempels. De stad heeft als bijnaam de "Blauwe Stad" vanwege de indigo-gekleurde muren van de huizen in de oude binnenstad. We brengen een bezoek aan het imposante Mehrangarh Fort. We dalen al wandelend af naar de bazaar rond de Clock Towerengaan op theevisite bij zeer inspirerende zussen die samen opboksen tegen een door mannen gedomineerde samenleving. Zij verkopen specerijen en thee om hun bruidsschat bijeen te sparen en zijn erin geslaagd om een succesvolle specerijenhandel, die ooit opgestart was door hun reeds overleden vader, uit te bouwen.

We verblijven in een mooi erfgoedhotel, gerund door de clan van de Koninklijke familieen luisteren naar de traditionele muziek van de woestijnvolkeren.

Dag 9: De Bishnoi gemeenschap

Vandaag gaan we naar de Thar woestijn en maken er kennis met de levensstijl van de Bishnoi gemeenschap.De naam Bishnoi is afgeleid van bis (twintig) en noi(negen) d.w.z. volgelingen van 29 principes vastgelegd door Guru Jambheshwar. Hij formuleerde 540 jaar geleden negenentwintig stellingen ter bescherming van het milieu. De leerstellingen werden niet alleen opgesteldom de biodiversiteit van het gebied te behouden, de leefregels zorgden ook voor een gezond eco-vriendelijk en sociaal leven voor de gemeenschap.

Dag 10: Het dorpsleven in Narlai

Na het ontbijt vertrekken we naar Rawa Narlai. Dit paleis ligt volledig verborgen te midden van een zeer mystiek dorp. Na een heerlijk ontbijtgaan we op pelgrimstocht. Narlai is een zeer mystieke plek. Meerder Sadhu’s verblijven hier dan ook in uit de rots gehouwen woningen. Er leeft in Narlai ook een aanzienlijke Jain gemeenschap.In de late namiddag wandelenwe (1,5u) de heilige berg op en genieten van het prachtig vergezicht op de Arravali bergen. Het avondmaal is ongelooflijk verrassend en idyllisch. Dit geloof je niet!

Dag 11: Luipaarden spotten en India's mooiste Jain Tempel

Wij gaan er luipaarden spotten bij ochtendgloren. Wat een elegante dieren zijn dat! Rawla Narlai is ook een ideale uitvalsbasis om het authentieke dorpsleven te verkennen. Het dorp is leuk om gewoon wat in rond te lopen, met fraaie tempels en gastvrijemensen.We bezoekende Jain tempel in Ranakpur. Deze tempel is één van de belangrijkste en grootste Jain tempels in India. Hij is volledig in marmer opgetrokken en zeer verfijnd gedecoreerd.In Khelwara brengen we een bezoek aan een mooi verborgen plekje aan het meer bij een Hindu-tempel waar duizenden vissen ons begroeten.

Dag 12: Op ontdekking in de prachtige natuur van de Arravali bergen’

s Morgens maken we een wandeling langs het natuurreservaat naar een afgelegen Shiva-tempel. Deze tempel isgelegen in een rots. Een indrukwekkend pelgrimsoord. Kumbalgarh heeft ook een imposant fort uit de 15e eeuw, omgeven door 360 tempels, een creatie van de legendarische koning RanaKumbha, en bezit een enorme stadsmuur uit dezelfde periode.

Een klim naar het dak van het fort bezorgt ons een prachtig uitzicht over de Arravali bergenen de omvang van de legendarisch fort. We staan helemaal verbaasd over dit gigantisch bouwwerk.

Dag 13: 'De witte, romantische stad' Udaipur

Vroeg uit de veren. Vandaag rijden we naar Udaipur, bekend als het Venetië van het Oosten. Udaipur, de hoofdstad van het Mewarrijk, kende sinds de 16de eeuw verschillende heersers die er elk hun stempel op gedrukt hebben en prachtige paleizen hebben achtergelaten. De stad wordt omringd door drie meren en is ook bekend vanwege de opnamen van de filmklassiekers als James Bond’s ‘Octopussy’. De weg slingert langs de pittoreske heuvels van de verrassend groene Arravali bergen. Onderweg in de kleine dorpjes is het alsof we in een theatervoorstelling zijn terecht gekomen : een fascinerend defilé van prachtige mensen met tulbanden, gigantische snorren, neusringen, fel gekleurde sari’s... trekt aan ons voorbij. Het paleis is het grootste Koninklijke complex van Rajasthan en werd eeuwenlang ononderbroken gerund door de sterke Rajputs van het Mewar koninkrijk. We overnachten in ons volgend koninklijk oord. Dit oord is een parel op de kroon van deze reis, een niet te evenaren, bijzonder mooi paleis waar we hartelijk onthaald worden! We voelen er ons als in een sprookje van 1001 nacht. Het paleis is prachtig gerestaureerd in zijn oude glorie. Elke kamer heeft haar eigen specifieke charme en de vele charmante binnenplaatsen en sfeervolle tuinen ontroeren ons.

Dag 14: Genieten in een paradijselijk oord

We nemen onze tijd om gezellig wat te lezen, te zwemmen, te chillen, aan yoga te doen of te genieten van de niet te evenaren spa in het paleis waar we verblijven. Onze adembenemende reis door Rajasthan loopt stilaan ten einde. We maken ons klaar voor de reis huiswaarts. In de namiddag vliegen we van Udaipur naar Delhi. Bij aankomst in Delhi genieten we samen van een heerlijk afscheidsdiner buiten de luchthaven alvorens we de aansluiting naar Brussel nemen.

Dag 15: Home sweet home

LOGIES

In Rajasthan verblijven we in voormalige paleizen van de Maharadja's en in een luxe tentenkamp in de woestijn. De paleizen en forten zijn oases in het midden van de natuur of de stad. We kunnen er rustig wandelen doorheen authentieke dorpen en ze vormen een perfecte uitvalsbasis voor ontdekking van het lokale leven.

STORYTELLING

Sympathieke Engelstalige ‘anubhuti’ storyteller uit Rajasthan.

IMPRESSIES

De rondreis in Rajastan, India, is een fantastische reis met heel veel hoogtepunten in dit deel van een zeer mooi, kleurrijk en inspirerend land. Ik heb genoten van de prachtige verblijven, het heerlijke eten en een grote hoeveelheid bezienswaardigheden, zowel in kunst, cultuur als natuur. Met veel mooie, vriendelijke en gastvrije mensen. Het was over het algemeen warm, soms stoffig, met een occasionele stortbui (einde van de moessontijd), maar onvergetelijk. Dankbaar om dit te mogen ervaren.

- Juliette Schets, Breda NL

Anubhuti heeft ons op verschillende vlakken verrast! Het is voor ons een prachtreis geworden waar we met volle teugen van hebben kunnen genieten van de goede organisatie.

We hebben ons geen zorgen moeten maken en kijken met een voldane blik terug op deze vakantie vol mooie ervaringen met natuur en lokale wonderen!

Zeker een bedankje voor de speciale attenties op mijn verjaardag waardoor deze echt onvergetelijk is geworden!