NEPAL

• juli/aug • 22 dagen € 3390 excl.vluchten
  • september • 21 dagen  € 3240 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Mustang, een lang verloren Koninkrijk, biedt de sfeer van mysterie en isolement daar het gelegen is op de oude zoutroute tussen Tibet en India. Sinds het einde van de 18e eeuw maakt het deel uit van Nepal. Dit verborgen Koninkrijk is de meest betoverende bestemming voor diegene die op zoek gaat naar puurheid van de natuur.

Het voormalige koninkrijk Lo, was ooit van groot belang langs de handelsroute tussen India en Tibet en is beetje bij beetje afgesloten van de wereld achter de bergen. Upper Mustang wordt bewoond door het Loba-volk, dat cultureel, taalkundig en technisch verwant is aan de volkeren van West- en Centraal-Tibet. Mustang heeft een lange en rijke geschiedenis wat maakt dat  het de meest interessante plaats van Nepal is. De inwoners van Lo Marpha - de hoofdstad van Mustang- worden Lopa genoemd wat een uitdrukking is van ‘de mensen van Lo’.   De godsdienst in Lo is het Tibetaans boeddhisme van de Sakyapa.

Hun geschiedenis is ook verbonden met de Tibetaanse religie en culturen, evenals met geografie. De ligging aan de andere kant van de Himalaya sluit de regio af voor de zuidelijke moessons. Het klimaat is droog, met harde wind. De eeuwenoude lemen structuren, die verspreid liggen over het kale landschap, zijn getuige van de strijd van de bewoners tegen zowel de natuurelementen als de tijd.

Het platteland in Lo weerspiegelt de uitgestrektheid van de Tibetaanse plateaus met geel-grijs gekleurde en glooiende heuvels uitgehold door wind.  Dorpen bevinden zich enkele uren uit elkaar en de huizen zijn gebouwd met in de zon gebakken stenen en modder. Het is verbazingwekkend om te zien hoe hoog de stadsmuren zijn opgetrokken en het paleis dat tot vier verdiepingen hoog is, ongetwijfeld de moeite waard om te bezoeken in Lo. De trektocht naar dit verboden Koninkrijk begint bij Kagbeni , twee uur lopen van Jomsom.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1&2: Internationale vlucht naar  Kathmandu

Als we door de Nepalese wolkeloze hemel vliegen, zullen we getuige zijn van de schoonheid van de gigantische witte Himalaya.   Ongetwijfeld liefde op het eerste gezicht.  We worden ‘s ochtends hartelijk verwelkomd op de luchthaven van Kathmandu.

Dag 3: Op ontdekking in Kathmandu, Pashupatinath & Boudhanath

Kathmandu is  het historische culturele hart van Nepal en een populaire bestemming voor toeristen sinds Nepal haar deuren voor bezoekers opende.

We bezoeken de Pashupatinath tempel , één van de belangrijkste Hindoetempels in Azië, gewijd aan Lord Shiva.  We bewonderen Boudhanath, de grootste boeddhistische stoepa in Nepal van Boeddha.

Dag 4: Vlucht langs het dak van de wereld naar Pokhara (2720m)

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we voor een 30min-durende binnenlandse vlucht naar Pokhara. Misschien wel een uniek moment van de reis waarbij we overvloedig kunnen genieten van het uitzicht op de betoverende Manslu en de besneeuwde Annapurna bergketen.  In Pokhara zijn we volledig omringd door de sneeuwtoppen.

Dag 5: Vlucht langs het dak van de wereld naar Jomsom (2720m)

Bij onze aankomst bezoeken we het dorp Jomsom dat aan de oever van de Kali Gandaki rivier ligt. We nemen een jeep om Jahrkot Village te bezoeken, het klooster en het Tibetaans medicijncentrum. Daarna dalen we af naar het dorp Kagbeni (2800m). De inwoners hier zijn een belangrijke schakel bij het leveren van levensmiddelen en andere basisproducten vanuit de steden naar de Mustang-regio.

Dag 6:  Een lappendeken van terrassen

Kagbeni- Chuksang (2900m) en trek naar Chele (3050m – 2 à 3u)

Per jeep rijden we langs de Kali Gandaki vallei naar het dorp Chuksang.

Na ongeveer een uur rijden bereiken we Tangbe, waar de chorten (stupa’s)de wegwijzer zijn in het hoger gelegen Mustang.

Bij onze aankomst in Chuksang bezoeken we het oude Kunza Choling-klooster met zijn tempel vol oude beelden en fresco’s.

Ook bezoeken we de ‘De Tempel van het heilige medicijn’ die is uitgehouwen in de rots. Dit heiligdom toont een fantastische collectie kleibeelden die dateren uit de 11e eeuw.

In de namiddag wandelen van Chuksang langs de Kali Gandaki rivier en klimmen omhoog naar het prachtige dorp Chele doorheen een lappendeken van terrassen en een hard werkende bevolking die ons hartelijk begroet vanop hun veld.

Dag 7 – Do 12 sept’24: Samar, een ontmoetingsplaats van karavanen

Chele - Ghyakar - Samar (3620m – 4u)

We beginnen onze dag vanuit Chele en steken een hangbrug over. Deze overbrugt een enorme kloof  om het dorp Ghyakar te bereiken. Het is een geïsoleerd dorp dat aan de andere kant van Chele ligt. Het is het laatste dorp van Baragaon, 12 dorpen die tot de etnische groep Thakali behoren. Het dorp is omgeven door een lange muur van lemen bakstenen. Wat een prachtige architectuur. Vervolgens steken we de Dajola-pas over en bereiken het dorp Samar.

Dag 8: Het pad van Padmasambahva

Samar - Chyungsi Grot - Syanboche - Ghiling (3570m - 6u)

De wandeling begint vandaag met een afdaling naar de ravijn van Samar Khyung Khola en via een andere ravijn langs een betoverend pad dat weer zigzaggend omhoog uit de canyon loopt. Ook vandaag ligt er een pas op onze weg. Het landschap lijkt hier fel op een Grand Canyon.

Op de klif zien we  een enorme natuurgrot die door gieren wordt gebruikt om hun nest te bouwen. Deze formaties lijken wel op Hoodoo, ook aardpijler of aardpiramide genaamd.

Uiteindelijk komen we aan bij de Chyngsi grot die bezocht werd door Padmasambhaba, de grondlegger van het boeddhisme in Tibet.

Hij reisde via Mustang naar Tibet.
Vervolgens klimt ons pad verder naar Syanboche-la en dalen we af naar het groene dorp Ghiling.

Dag 9: Een koninkrijk in de Himalaya

Ghiling - Ghami - Dakmar (3820m – 6u)

Het is aangenaam ontwaken in het dorp Ghiling. In de ochtend nemen we deel aan de puja van het nabij gelegen klooster.

Onze wandeltocht begint vandaag met een klim naar de volgende pas. Na de pas dalen we af naar het witgekalkt dorp Ghami, een rustige plek met groene gerstvelden. Bij aankomst gaan we door een deur Chorten (Kani), die heel wat prachtig steenhouwerswerk bevat. Het houtsnijwerk op de muren illustreert verschillende soorten Boeddha-manifestaties. Aan het einde van het dorp staat de Gompa van de Shakya School. Ten noorden van Ghemi, op de route naar Tsarang en Dhakmar, passeren we een mani-muur van wel 300 meter lang.

Hier voelen we ons helemaal geprivilegieerd omringd door de mystieke wereld van dit onherbergzaam koninkrijk in de Himalaya.

Dag 10: Naar het klooster van de zuivere deugd

Dhakmar - Lo Gekar Gompa - Lo-mangthang (3810m – 7u)

Dhakmar betekent letterlijk wit en rood, vanwege de kleur van de klif. Op een uitgestrekt plateau zijn we omringd met Chorten, Lhatos en een interessante Gompa.

Eens het dorp uit, hebben we een steile klim naar Mui la (4170m) en dalen vervolgens af naar de heilige plaats Lo Gekar. Hier treffen we een Gompa opgericht voor Guru Padamsambhava in de 8e eeuw en veronderstelt de oudste in de Mustang-regio te zijn. Lo Gekar betekent letterlijk ‘Het klooster van de zuivere deugd’. Na het bezoek aan de Gompa hebben we een lange en gestage klim naar de Cho go la pas (4230m) vanwaar we een geweldig uitzicht hebben op de ommuurde stad Lo-Manthang en het Nyamgal-klooster.

Dag 11: Op ontdekking in  Lo Manthang

Vandaag nemen we de tijd om de fascinerende vestingstad Lo Manthang te ontdekken. De stad werd in 1440 gesticht door koning Amepal. De stad heeft ongeveer 150 huizen, waaronder de woningen voor zijn vele lama's. Er zijn vier belangrijke tempels in de stad en één van deze, Jampa Lhakang,  is de oudste tempel.  De tempel is een gebouw van 3 verdiepingen en bevat een enorm standbeeld van Boeddha, Maitreya genaamd (ook wel Jampa of de Toekomstige Boeddha genoemd). Het gebouw is ook fraai beschilderd met kleurrijke mandala's.  Het Tashi Gephel koninklijk paleis is een imposante, traditioneel Tibetaans gebouw, opgebouwd uit aarde, dat de stadsruimte van Lo Manthang domineert. Het paleis is nog steeds bewoond door de huidige koning en koningin.

Dag 12: Op de handelsroute naar Lhasa

Lo-manthang - Namgyal klooster - Thinggar dorp - Choser (Jhong Grot) grot (6u).

Vandaag maken we de cirkel rond in Lo Manthang. We beginnen met een bezoek aan het Namgyal-klooster, een van de oudste kloosters in Lo.

Daarna gaan we naar het noordwesten naar het dorp Thinggar, waar vroeger de zomerresidentie van de Koning van Lo was. Daarna gaan we naar Kimaling, het laatste dorp voor de Tibetaanse grens en dalen we af naar het dorp Nyamdo om het  klooster van Nyiphu en Garphu te ontdekken. Deze route was de belangrijkste weg naar Lhasa, die eeuwenlang door pelgrims, boodschappers, ‘dacoits’ en indringers werd gebruikt.

Gharphu, het kleine Nyingma-klooster van Garphu, herbergt een aantal kleurrijke schilderingen in het centrum van Lhakhang. Het Nyiphu Het Ngor Sakya heiligdom van Nyiphu ‘de grot van de zon’, is rood gekleurd en spectaculair gelegen in de rotsen.

De Jhong grot, een grottenensemble toont een typisch historische grotstad, waarschijnlijk ongeveer 3000 jaar oud.

Dag 13: De schatten van Upper Mustang

Lo-Manthang - Nenyul - Konchokling grot Tempel (6u)

Vandaag verlaten we Lo- Manthang om de grot van Konchokling ‘Eiland van de kostbaarste’ te verkennen. Na anderhalf uur wandelen bereiken we het dorp Nenyul. We volgen de ghoiche khola en de canyon en wandelen naar de kliffen voor de overblijfselen van het oude Knochokling te vinden. Tegen de avond zijn we terug in Lo-Manthang

Dag 14: Kliffen die lijken op orgelpijpen

Lo-Manthang – Dhi Gaon- Yara (3650m – 6u)

We nemen afscheid van ons heerlijk verblijf in Lo Manthang en trekken verder via de Lo La (3950m). Na een volgende pittige klim bereiken we  de Dhi-pas met prachtig uitzicht op de Nilgiri en de Damodar vallei. Na een steile afdaling bereiken we Dhi, genesteld aan de voet van een kleurrijke gestreepte klif. De agglomeratie wordt gekenmerkt door enkele vruchtbare velden met gerst en boekweit, zoals het grootste deel van het dorp langs de Kali Gandaki. Na Dhi lopen we over de rivierbedding van Dhi Khola waar we ammoniet vinden, wat verwijst naar de vorming van de Himalaya 50 miljoen jaar geleden.

Tegen de avond bereiken we Yara.  Onderweg zien we de ongelooflijke reeks orgelpijpen die door de wind geschuurd en bezaaid met grotopeningen onze aandacht trekken. Wauw!

Dag 15: Betoverend mooie muurschilderingen in Luri

Tashi Kabum - Luri Gompa - Ghara (5u)

Vandaag brengt de weg ons naar Tashi Kabum, dat op een klif ligt. De Kabum is een grot en betekent letterlijk ‘Eiland van Gunstig Geluk en Deugd’. In de Kabu bevindt zich een Chorten met prachtige beschildering.  Verderop in  Luri

Bezoeken we het nonnenklooster en klimmen we omhoog naar de Gompa.

Na het verkennen van Luri dalen we af naar het dorp Yara  via het prachtige dorp Ghara.

Dag 16: Een woestijnplateau met een immens uitzicht

Yara – Tangye (3340m – 7u)

We verlaten Yara en klimmen omhoog en steken het immense Tibetaanse plateau over, met uitzicht op de kleurrijke kliffen van Kali Gandaki voordat we afdalen naar Dhye Village. Vervolgens brengt een steile klim ons naar de Slo go pas (4015m). Het pad leidt ons verder over een uitgestrekt woestijnplateau, met een uitzonderlijk panorama van de Annapurna- en Dhaulagiri-ranges.

We dalen af naar het dorp Tangye, een van de mooiste dorpen in Mustang, waar zijn kleurrijke Chorten ons verwelkomen en de weelderige gerstgewassen een streling voor het oog zijn.

Dag 17: wandelen op de bergkam

Tangye – Chuksang (3000m – 8 à 9u)

Vroeg uit de veren want we hebben een lange dag voor de boeg. We steken de yak Khola over en klimmen verder omhoog (3u) naar Pha Ha la (4200m). Onze inspanning wordt beloond met het uitzicht op Dhaulagiri (8167m) en Nilgiri (7061m) vanop de pas. NA de afdaling genieten we van een heerlijke picknick.

Vervolgens bewandelen we een bergkam die ons  via de vallei van de Kali Gandaki naar Chuksang brengt.

Dag 18: Muktinath - Moksha

Chuksang - Tetang dorp - Gyu la (4077m) - Muktinath (3800m) - Jomsom (2720m – 6u)

We starten de dag met een bezoek aan het dorp Tetang. Het dorp is een interessant voorbeeld van een complexe ensemblestructuur, gebouwd als een fort met gebouwen die tot zes niveaus stijgen, gemaakt van aangestampte aarde. Vervolgens hebben we een steile klim naar de Gyu la-pas, waar we een uitzonderlijk uitzicht op Dhaulagiri, Nilgiri, Muktinath Himal en Kaligandaki Gorge hebben. Als we Muktinath bereiken, bezoeken we het heiligdom van Muktinath.

Muktinath is een heilige plaats en bedevaartsoord voor Hindoes en Boeddhisten.  Deze plaats ligt op een hoogte van 3710m.

Tempels en religieuze heiligdommen zijn de belangrijkste bezienswaardigheden van deze heilige plaats.  Pelgrims komen naar de boeddhistische ‘gompa’ en tempel in pagode-stijl van Vishnu.  Er hangt hier een intense mystieke sfeer.

Daarna brengt de jeep ons naar Jomsom. ’s Avonds vieren we het einde van deze fantastische trektocht met de Sherpa’s, die ons de voorbije twee weken in de watten hebben gelegd.

Dag 19: Spectaculaire vlucht naar Pokhara

Vanuit Jomsom vliegen we vroeg in de morgen  terug naar Pokhara langs de kali Gorge.  Door het raam geloven we onze ogen niet. Nu zitten we echt midden in de Himalaya!  De witte sneeuwtoppen van Annapurna en Dauligiri wuiven ons uit.

In Pokhara overnachten we nabij het meer. Een fijne uitvalsbasis naar een levendige buurt om nog wat te snuisteren op zoek naar souvenirtjes.

Dag 20: De Koningsstad Bhaktapur

Vanuit Pokhara vliegen we terug naar Kathmandu en ontdekken er vandaag Bhaktapur. We worden hartelijk verwelkomt in ons bijzonder mooi gastenverblijf. Bhaktapur is naast Kathmandu en Patan de derde koningsstad in de Kathmandu-vallei. Hier is het heerlijk rondlopen. We wanen er ons in een filmdecor : vrouwen in prachtige sari’s, houtsnijwerkers, pottenbakkers, smalle steegjes, indrukwekkende tempels, een offerfeest, muzikanten… De tijd lijkt hier stil te staan.

Dag 21: ‘Let the journey unwind’

Vanuit Pokhara vliegen we terug naar Kathmandu.

In Kathmandu komen we op adem in een heerlijk op en top Nepalees hotel in alle comfort waar je nog kan genieten van een heerlijke massage voor vertrek huiswaarts.

Na een lekker afscheidsdiner vertrekken we naar de luchthaven voor onze vlucht huiswaarts.

Wat een land! Zoveel hartelijke belevingen om te koesteren.

Dag 22:  Home sweet home

LOGIES

We verblijven in een gezellig hotel in Kathmandu en Pokhara waar we zeer hartelijk ontvangen worden.  Deze zijn goed gelegen en fijn om te verblijven.

Tijdens de trektocht overnachten we in lokale en authentieke lodges, in theehuizen of gastgezinnen.

STORYTELLING

Juli: Een onvergetelijke en beklijvende trektocht in het gezelschap van een Nederlands-talige begeleidster in samenwerking met een Nepalese berggids, een brug tussen Oost en West.

Miet reist mee op deze bijzondere reis naar Mustang waar ze haar passie voor hun cultuur en religie doorgeeft.

September: Een onvergetelijke en beklijvende trektocht in het gezelschap van een Engelstalige deskundige gids en dragers.

IMPRESSIES

Deze reis was een totaalbeleving van een totaal andere samenleving. Heel interessant, en het liet me ook nadenken over alle comfort waar we in ons landje over beschikken en dat we heel normaal vinden.
Ik heb niet onmiddellijk een specifiek hoogtepunt ervaren, ik zie de totale trektocht als een geheel en als een ingrijpende ervaring.

- Dhr Verbeemen – Kalmthout

Deze wandelvakantie was een unieke trekking met een perfect evenwicht tussen natuur en cultuur met begeleiding door ervaren sherpa’s en een attente ezeldrijver.

- Dhr & Mevr Willems – Kalmthout

Upper Mustang is een MUSTang om te zien. Je waant je in de Grand Canyon, maar zonder veel toeristen en de temperatuur is er een stuk aangenamer. Naast de ongerepte natuur, kan je ook proeven van de lokale gebruiken.

Met onze gids Lakpa en de twee sherpa’s die steeds voor ons klaarstonden, hebben we een unieke reis beleefd.