KERALA • INDIA

13 dagen

HET LIED
VAN DE BACKWATERS

Wanneer

• 2025

Prijs

• € 2490 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Kerala ligt te cocoonen, goed geïsoleerd tussen de Gat-bergen in het oosten en de azuurblauwe Arabische Zee in het westen. De tropische kust van Kerala is hét droomland van Zuid-India. De cultuur van Kerala getuigt van traditie, vriendschap en interculturele verdraagzaamheid.

In Cochin ontdekken we de koloniale Portugese en Nederlandse invloeden.   We genieten op een Kettuvallan, een zeer authentieke boot uit samengebonden bamboe- en palmbladeren, die zachtjes over de lagunes en de binnenwateren van Kerala glijdt. We varen langs kleine dorpsgemeenschappen en aanschouwen het leven van elke dag. Wanneer je op het dek vertoeft is het dé perfecte plaats om te genieten van spectaculaire zonsondergangen op de binnenwateren terwijl onze kok een heerlijk maal klaarmaakt.

We genieten van witte stranden, Ayurveda, theeplantages, jungle en dit alles overgoten met een overheerlijke geur van heerlijke specerijen en een zeer gemoedelijke Zuid-Indische bevolking.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1,2: Internationale vlucht naar Cochin

Een rustige dag na een lange internationale vlucht. We komen toe in Cochin en verblijven in een prachtig gelegen hotel in het hartje van Fort Cochin. Hier nemen we onze tijd om op adem te komen en te genieten van dit prachtig verblijf.

Dag 3: Kerala met ayurveda en traditionele kunst

We starten onze dag met yoga op een fantastische plaats buiten met zicht op de zee. Na een heerlijk ontbijt ontdekken we de holistische geneeswijze waar Ayurveda voor staat. We lunchen in de tuinen van Hill Palace en bezoeken een onschatbaar mooie Kerala kunstschat.

Dag 4: Gezellig rond kuieren

Er heeft in Cochin steeds een belangrijke Joodse gemeenschap geleefd met een bijzondere 16e eeuwse synagoge.  We bezoeken een indrukwekkend paleis gebouwd door de Portugezen dat later werd overgedragen aan de plaatselijke Radja.  ‘s Avonds wonen we een voorstelling bij van Kathakali, Mohiniyattam,  harathanatyam en  Kalaripayattu met live muziek.

Dag 5: Het leven zoals het is bij de lokale dorpsgemeenschap

We rijden een uurtje buiten Cochin naar een dorpsgemeenschap waar we proeven van lekker ‘homemade food’.  We ontdekken de lokale ambachten, brengen een bezoek aan de Shivatempel en maken een boottocht op de kleine binnenwateren. Tegen de avond komen we toe op ons heerlijk verblijf in de jungle.

Dag 6&7: Een kruidenplantage in de Jungle

We maken een mooie wandeling met een naturalist doorheen het natuurreservaat. We bezoeken een kruidenplantage en brengen een bezoek aan een Kalari Centre.

We aanschouwen wilde dieren vanop een bamboevlot.

Periyar is een groot wildreservaat met een jungle die al je zintuigen prikkelt.  We zien er wilde olifanten, bizons, wilde beren, otters, vliegende eekhoorntjes, ...

Er zijn hier 246 vogelsoorten te bewonderen en 112 soorten vlinders. Wie weet zien we wel een tijger!

Dag 8: Genieten op een romantische boot

We zetten ons reis verder met een boottocht op de backwaters. Vlak achter de kust liggen de backwaters, een uitgebreid systeem van lagunes en waterwegen die dorpen en steden met elkaar verbinden.  De Kettuvallan waarmee we varen brengt ons langs het leven in de dorpjes terwijl onze kok aan boord de heerlijkste maaltijden serveert. We overnachten op de boot.

Dag 9: Kerala verrast ons elke dag opnieuw

We zien de zon opkomen op het water, genieten van een heerlijk ontbijt terwijl we onze boottocht verder zetten. Na enkele uren meren we aan en rijden tot aan ons volgend oord dat aan de kust ligt. Hier zijn we te gast in een Ayurvedisch centrum.

Dag 10 & 11: Genieten aan de Arabische zee.

We worden ondergedompeld in de wereld van Ayurveda. Ayur-leven en Veda-wijsheid.  Ayurveda is een prachtig holistisch gezondheidsmodel.  In dit centrum dat we uitkozen is het puur verwennerij.  We logeren in een bungalow en genieten van de keuken van Kerala, ayurveda, massage, yoga, een heerlijke plons in het zwembad, een luie namiddag, een lezing over Ayurveda,...

Vroeg uit de veren zien we de vissers toekomen na een lange nacht op zee of genieten we van een deugddoende yogasessie.

Dag 12: Op ontdekking in Trivandrum

In de voormiddag bezoeken we Trivandrum. De hoofdstad van Kerala. We shoppen in de plaatselijke bazaar, bezoeken er het Padmanabhapuran paleis en 2 bijzondere tempels.  Het paleis is  gebouwd in 1600 en door de Koning Anizham opnieuw opgebouwd rond 1750.  Eén van de mooiste complexen die de traditionele Kerala architectuur toont.  De Ganesh tempel en de Padmanabhaswamy tempel, zijn beide gelegen in het hartje van de stad. We lunchen in ‘de hotspot’ van de stad. Tegen de avond zijn we terug in ons prachtig oord. Voor vertrek huiswaarts voorzien we een heerlijk afscheidsdiner en een kamer ter opfrissing.

Dag 13: Home sweet home’

Thuiskomst na een intense, inspirerende, gezonde reis in ‘Gods own country’.

LOGIES

Zeer comfortabele, luxueuze, authentieke verblijven, 4 nachten in Cochin, 3 nachten in de jungle, 1 nacht op een zeer romantische house-boot en 3 nachten aan het strand in een Ayurvedisch oord. Op de laatste dag voorzien we een kamer ter opfrissing.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door Sofie Bogaerts in samenwerking met een lokale anubhuti-storyteller uit Kerala.

Sofie Bogaerts is helemaal weg van India. Ze deelt met veel passie haar bewondering voor dit fascinerende land. Verhalen samen ontdekken ziet ze telkens weer als een mooi geschenk.

IMPRESSIES

Een intense beleving, veel afwisseling, leuke logies, lekker eten, veel kennis over streek en de mensen en de gewoonten. De kunst biënnale is een aanrader, je gaat heel anders naar India kijken na deze reis. Helga is de kers op de taart om mee samen te reizen.

- Mrs Nolis, Holsbeek

Deze reis had werkelijk alles in zich: cultuur, inleving bij de plaatselijke bevolking: hun werk, hun habitat. Oog voor de natuur, ayurveda: aandacht voor ieders gezondheid. Voldoende rust aan zee, fantastische hotels, eigen vervoer, shoppingmogelijkheid,... Kortom het bevatte alle facetten die een goede reis moet bevatten en dit dankzij de uitmuntende gids Helga die voor ons deze reis had uitgestippeld. Chapeau !

- Annette Lambregts, Essen-Wildert

Drijvend op de backwaters van Kerala - op een bamboevlot of een gezellige ketuvallan – te midden van een overvloedig groene omgeving, kom je stilletjes tot rust. Luisteren naar de muziek van het bos, de geur opsnuiven van sandelhout & citroengras, proeven van de verse kokosnoot ... Bereid je voor op de onbekende rijkdom aan pittige en kleurrijke gerechten. Leer koken met kurkuma, ghee, rijstpoeder, curry bladeren, ... en serveer het op een bananenblad. Maar hoe zit het met dosha's, panchakarma, Indiase kruisbessen, Shirodhara? Ze maken allemaal deel uit van de grote ayurvedische traditie die je al experimenterend zeker zal waarderen. Tijd voor uw sessie yoga, kalaripayattu of om te genieten van de fascinerende gezichtsuitdrukkingen van de kathakali dansers. Er staat u een toddy (palmwijn) te wachten.

- Trui De Winne, Gent

Bedankt voor al het mooie dat we mochten zien,horen,ruiken,voelen en proeven. het was heerlijk

- Kristina Lecoutere, Brugge

De geur van India

Dit jaar kwam ik voldaan en opgeladen thuis na een vakantie met Helga en Anubhuti. De comfortabele hotels, het heerlijke eten, de bijna dagelijkse yogasessies hebben mij goed gedaan. De aanleiding voor deze reis naar Kerala was de kunst Biënnale in Cochin.
Een echte Biënnale, die dit keer voor de 2e keer werd gehouden.
Hedendaagse kunstenaars uit India en daar buiten presenteerden zich hier.
Niet alleen in het Ford van Cochin bevonden zich naast installaties ook vele sculptures en tekeningen. Ook een heleboel andere plekken in de stad waren opgeknapt om de kunstwerken tentoon te stellen.
Namen als Anish Kapoor met zijn stoere perpetuele whirlpool, Guido van de Werve met zijn Nummer acht, een 16 mm film gemaakt in Finland en K. G. Subramanyan die met zijn War of Relics op zoek gaat in prachtige tekeningen/schilderingen van acryl op doek naar de complexiteit tussen het mythische en de hedendaagse cultuur.
Zo dompelden we ons onder in de kunst en de cultuur de eerste dagen van deze reis en trokken daarna verder de bergen in om de jungle te bezoeken.
De rangers die ons vergezelden bij de tocht in de jungle waren erg voorzichtig toen we een moederolifant met haar kind tegenkwamen. Zo liepen we heen en weer, wachten we en maakte een omweg om die 2 niet te storen.
De geheimen van de thee en de specerijen werden ons uitgelegd.
Een dag en een nacht voeren we op een boot over de Backwaters en aten bij Indische mensen thuis.
Uiteindelijk kwamen we aan bij een authentieke Ayurvedische kliniek waar we van onder tot boven gemasseerd konden worden met warme oliën. Deze kliniek lag aan het strand waar ook de vissersboten lagen die we in de ochtend tijdens de yoga hoorden thuiskomen.
2x waren we getuigen van een Hindoestaans Vrouwen Festival waar een paar miljoen vrouwen voedsel kookten in aardewerk potten op een vuurtje van bananenbladeren. Dit werd geofferd aan de godin voor voorspoed voor het gezin. De vrouwen ontvingen ons met hun lach en wenkten ons om te komen kijken; andere toeristen ben ik niet tegengekomen.
Voor mij was de reis een mooie compositie van warmte, kunst, cultuur, beweging, het heerlijke eten, de gezelligheid van de groep en Helga die het talent heeft om al onze wensen te verwezenlijken.
De geur van India mis ik nu al.
I’ll definitely go back in little time.