ARMENIE

9 dagen

ARMENIË

PUUR & ZEER VERRASSEND

Wanneer

• van 18 tot 26 mei 2024

• van 28 september tot 6 oktober 2024

Prijs

• € 1490 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

In Yerevan, de hoofdstad die onlangs haar 2800ste verjaardag vierde, wisselen oude gebouwen en wijken af met moderne shoppingstraten, pleinen en parken. Yerevan wordt ook wel de roze stad genoemd, omdat vele oude en nieuwe gebouwen opgetrokken zijn uit lokale roze vulkanische tufsteen. We bezoeken er ook het Genocidemuseum, dat ons de zwartste pagina van de Armeense geschiedenis toont. Een aangrijpende plek die niemand onberoerd laat en ons inzicht geeft in het verleden van dit nog ongekend land.

We staan in bewondering voor de prachtige landschappen. Bergketens en groene dalen wisselen elkaar af. Kerkjes liggen op de meest idyllische plekken van het land verscholen en wandelen is zelden zo verrassend en puur als hier in de natuur. We raken onder de indruk van de verbluffende uitzichten rond het Sevanmeer, één van de hoogst gelegen meren ter wereld en genieten er van heerlijke vis.  Tijdens ons bezoek aan een armeense familie proeven we authentieke specialiteiten en zongerijpte vruchten. In Areni zijn we te gast op de wijnboerderij.

Armenië is zo fantastisch!

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Naar het Geliefde Armenië

We vertrekken vanuit Brussel naar Yerevan, de hoofdstad van Armenië waar we na middernacht aankomen.

Dag 2: Een eerste onderdompeling in de Armeense cultuur

Wat ons onmiddellijk opvalt, is dat we in de luchthaven al met ‘welcome home’ verwelkomd worden. Interessant…

Talrijke Armeniërs vertrokken uit hun geliefde land ten tijde van de bezetting, maar ze houden nog steeds van hun thuis. Ook wij voelen ons hier onmiddellijk thuis in dit ‘tot rust gekomen land met een drukke geschiedenis’. Armenië opende onlangs haar schatkist en wacht ons met open armen op.  We gaan op ontdekking in Yerevan en maken een wandeling naar de Cascade genietend van het uitzicht over de hoofdstad. Onderweg wandelen we langs het huis van Charles Aznavour. Deze reis belooft er eentje te worden van verrassingen en ontdekkingen.  We lopen verder door gezellige straatjes en over mooie pleinen.

In de namiddag bezoeken we het zeer aangrijpend Genocidemuseum. We begrijpen Armenië beter wanneer we deze serene plek bezoeken. Wat daar gebeurd is, grijpt je bij de keel. Tegelijkertijd voel je nog meer respect voor de Armeniër vandaag. Ondanks hun woelige geschiedenis zijn ze zo diepmenselijk en ongelooflijk gastvrij.

Dag 3: Garni

We rijden naar Garni voor een heerlijke wandeling. We volgen de Azat rivier en genieten van de prachtige omgeving van het Geghamagebergte. We lunchen aan de rivier en komen in de late namiddag toe te Garni waar we een Grieks-Romeinse tempel bewonderen, die in de 1ste eeuw gebouwd werd in opdracht van koning Tiridates I. Deze site was altijd van groot strategisch belang. Er werd dan ook een fort gebouwd. En ja, zelfs de Mongoolse krijgsheer Timoer Lenk veroverde deze plek in 1386.  Tijd voor een duik in het zwembad en een overheerlijk diner bij ons gastgezin – van slow food gesproken. Niets kan op tegen de pure smaken van de heerlijke armeense keuken.

Dag 4: Een praatje met de Apostolische priester van Geghard

Het deels in de rots uitgehouwen klooster van Geghard in de Azatvallei heeft veel charme. Het is een voorbeeld van middeleeuwse architectuur gelegen op een wel uitgekozen plek: aan één kant omgeven door een grote verdedigingsmuur, aan de andere kant door hoge kliffen. Deze site dateert al van de 4de eeuw en kende haar hoogtepunt in de 13de eeuw. Vroeger werd dit klooster het ‘klooster in de rots’ genoemd. Het werd gesticht volgens de traditie van St. Gregory de verlichter en gebouwd toen het katholicisme in de 4de eeuw de staatsgodsdienst van Armenië werd. Ook vandaag is dit nog steeds het geval. Het is een serene plek in de idyllische natuur.

In de namiddag rijden we terug richting Yerevan en bezoeken we Zvartnots, de ruïne van een 7e eeuwse kathedraal en het interessant historische museum.

Tegen de avond komen we toe aan het gigantische Sevan zoetwatermeer gelegen op 1900 meter boven de zeespiegel. Een geweldige plaats waar we genieten van een indrukwekkende zonsondergang bij een heerlijk bord geroosterde vis. Voldaan komen we ’s avonds terug aan in onze thuis in Yerevan.

Dag 5: Armenië ontsluit zich meer en meer

De oprechte hartelijkheid van de Armeniër voelen we heel duidelijk wanneer we  vandaag te gast zijn bij een familie die voor ons een heerlijke lunch op een houtvuur van druiventakken heeft bereid.  Rond het vuur gezeten maken we samen met dames uit de buurt het lekkere Lavash brood. We wandelen door de omringende velden met zicht op de berg Ararat en nemen deel aan het leven op het platteland. We zijn ook te gast in de kerk van Etsniadzin waar we een boeiend gesprek hebben met de lokale priester.  ‘s Avonds komen we aan in de wijnstreek Areni waar we overnachten.

Dag 6: Poëzie en verrassend lekkere wijn

We starten de dag met een bezoek aan het huis van de gerenommeerde schrijver Paruyr Sevak. Volgens de legende belandde de ark van Noah er na de zondvloed op de top van de berg Ararat en plantte Noah er druiven. In Areni bezoeken we een indrukwekkend grottencomplex. Areni heeft ‘s werelds oudste wijnmakerij die zo’n 6100 jaar oud is, naast de oudste lederen schoen en de oudste menselijke hersenen. Wat Areni zo speciaal maakt, is het feit dat daar duizenden jaren geleden al op grote schaal wijn werd gemaakt met dezelfde druivensoort die we nog steeds in Areni vinden. De huidige sommelier neemt ons mee voor een wandeling doorheen eeuwenoude wijngaarden. We degusteren de lokale wijn in een bijzonder natuurlijk kader vergezeld van een heerlijke lunch.  In de namiddag bezoeken we het kerkje van Noravank en wandelen tot aan de waterval van Sisiaan.  We overnachten opnieuw in Areni.

Dag 7: Puur natuur

We maken een ochtendwandeling naar een afgelegen site waar een lange hangbrug  ons naar een gigantische rotswand brengt waarin het hele dorp zich bij gevaar schuil hield om zich te beschermen tegen de talrijke invallen die ze gekend hebben. De plaats voor een heerlijke picknick. In de namiddag maken we een mooie wandeling van 4u door de prachtige Vorotan-ravijn. Onderweg komen we de Satansbrug tegen, een met rotsformaties omgeven verzameling van waterbronnen waarin je prima kunt zwemmen of pootje baaien. We komen toe in het 9de eeuwse klooster van  Tatev dat eeuwenlang een belangrijk religieus centrum was. We keren terug met de kabelbaan en staan versteld van deze prachtige site onder de avondzon. We rijden verder door naar Jermuk waar we overnachten.

Dag 8:  Sfeer en glorie

Vandaag worden we verwend met een heerlijk mineraalbad, een bezoek aan een zoutgrot en een massage in een sanatorium te Jermuk. Het is hier heerlijk toeven in deze zuurstofrijke omgeving te midden van hoge bergen (2080m) met tal van natuurlijke bronnen. Het lijkt alsof we terug in de Sovjettijd gekatapulteerd worden. We kozen een heel ‘chic’ sanatorium uit. Puur genieten. ’s Avonds zijn we in Yerevan te gast in een jazzcafé. Hier ervaren en genieten we volop van de sfeer en de glorie van het fantastische armeense volk. Een volk dat echt van het leven kan genieten. We maken ons klaar voor de terugvlucht huiswaarts.

Wat een HEERLIJK land!

Dag 9: Home sweet home

LOGIES & ETEN

In Yerevan is onze thuis verrassend een zeer mooi hedendaags hotel. Het is gelegen in het hartje van de historische binnenstad, waar het ’s avonds heerlijk toeven is op één van de talrijke terrasjes. In de kleine dorpjes verblijven we in alle authenticiteit bij fijne gastenfamilies die van hun huis gezellige hotelletjes maakten voorzien van alle faciliteiten, soms zelfs met een mooi zwembad. Tijdens de reis ontdekken we de culinaire geheimen van de oh zo lekkere armeense keuken.

STORYTELLING

Karine gidst ons met veel passie door haar geboorteland. Haar liefde voor haar land werkt aanstekelijk. Ze laat ons kennismaken met een vriendelijk volk dat houdt van puur en heerlijk eten.

IMPRESSIES

Reizen met een gids en chauffeur die leven voor hun land, betekent dat je jezelf onmiddellijk thuis voelt. Toporganisatie, zonder problemen aanpassen van programma bij onverwachte omstandigheden.

- Mrs Miranda Withofs, Tongeren

Deze reis was een pure verrijking van de ziel, en de manier waarop Karine en Saro over hun geboorteland vertelden was een meerwaarde van formaat. Ook was de authenticiteit van Armenië een absolute topervaring. Samen met de overheerlijke en gevarieerde gastronomie, spectaculaire natuur en middeleeuwse kloosters, gelegen op indrukwekkende plaatsen, vormde dit een reiservaring die uniek is. Neem hier ook de allure van Yerevan met haar prachtige pleinen, terrassen en restaurants bij en je krijgt een allesomvattende caleidoscoop díe al je zintuigen prikkelt.  Wat de storytelling van Karine betreft kan ik kort zijn: zeer betrokken en enthousiast! Kortom, ik ben terug naar huis gevlogen met een diep gevoel van dankbaarheid dat ik dit heb mogen beleven!