MUMBAI • INDIA

8 dagen

DE DROOMSTAD

MUMBAI

Wanneer

• voorjaar 2025

Prijs

• € 1890 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Mumbai ‘de droomstad’ – schitterend, kleurrijk, verrassend, onverwacht hedendaags naast diep ingewortelde tradities, Bollywood, Victoriaans, artistiek, uitersten.  Deze rijkste stad van India gelegen aan de Arabische zee is een niet te vatten fascinerende, op en top Indische stad!

“Of  ik mooi ben om te zien?  Op afstand in de nacht vanaf de zee, zie je me als een schitterende halsketting.  Kom je dichterbij dan heb je ogen te kort.  Ik Mumbai, ik ben één brok energie, dag en nacht.  Geen tijd om stil te staan.  Gelukzoekers uit heel India komen naar mij toe.  Ik ben gewoon vreselijk populair.  Ik ben de stad waar pechvogels weer hoop krijgen en ben enorm gastvrij.  Geen stad heeft zoveel goden en godinnen als ik.  Ik Mumbai, barst van de mensen 18 miljoen, meer dan 1000 beroemde filmsterren en nog meer duizenden mensen in sloppenwijken voelen zich hier thuis.  Elke vierkante meter wordt gebruikt.  Miljonairs wonen in spectaculaire flats met zicht op zee en genieten van de grootste luxe, terwijl op de hoek van de straat Samira bloemetjes verkoopt aan de tempelbezoekers voor haar dagelijks bestaan.”

Een citytrip naar Mumbai laat je echt niet koud!

Mumbai bezoeken vraagt toch wel wat know-how om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn.  Wij brengen je daar!  We bouwen ons verhaal op, vertrekkende vanuit de eerste kleine vissersgemeenschappen tot in het bruisende hart van deze boeiende, historische en tegelijk hedendaagse Indische miljoenenstad.  We laten niets aan je voorbijgaan.

Op deze citytrip dompelen we je onder in kleuren, muziek, dans en prachtige Victoriaanse en hedendaagse architectuur, kunstcollecties van traditioneel tot hedendaags, van de kunstenaars op straat tot in de vele galerijen.  We luisteren naar de verhalen van rijke en arme inwoners van Mumbai en ontdekken hun leefwereld.  We leren de stad kennen met chique winkels, kleurrijke bazaars, overvolle treinen.

Doorheen heel de trip zijn we ook op culinaire ontdekking : van theestalletje tot smoothy-bar, van dahl-chapatti tot multiculturele gastronomie.  We overnachten in stijl, in zeer authentieke pareltjes van de stad. We lopen in de voetsporen van Mahatma Ghandi en Jeanne Devos.  Wij bezoeken een weeshuis met kinderen waar we al jaren een fijne band mee hebben opgebouwd.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 : Internationale vlucht naar Mumbai.
We worden hartelijk verwelkomd in de luchthaven, waarna we samen naar het hotel gaan, gelegen aan de kust.

Dag 2 : Ontwaken langs het strand
We worden wakker in deze Oosterse wereldstad.  We maken een wandeling langs het strand en ontdekken de grote contrasten in deze miljoenenstad, van sloppenwijk tot Bollywoodloft.  Mumbai is ontstaan rond zeven kleine eilanden, met elk hun eigen leefgemeenschappen. We doen de eerste indrukken op.   We bezichtigen een Hindoetempel en een grote kerk.

’s Avonds bij zonsondergang flaneren we op het zeer levendig strand en zijn we te gast in een klein, charmant theater.

Dag 3 : Met de trein naar Bandra - Bollywood

We starten onze dag met een mindful yogasessie op het strand.  Na een heerlijk ontbijt nemen we de trein voor een dagje Bollywood. We bezoeken het station, waar we de voedselbedeling zien van duizenden lunchboxen. Die worden van thuis naar kantoor gebracht, via een ingenieus systeem.  Indiërs houden immers van homemade food.   Bandra ligt in het westen van Mumbai en wordt de ‘Queen of the suburbs’ genoemd.  In Bandra vindt men de ‘coolste’ restaurants, hipste Indisch-hedendaagse winkels en bars van Mumbai omdat hier ook vele Bollywood acteurs leven.  Bollywood kent vele verhalen die elke Indiër doet dromen.

Dit heb je nog nooit gezien!  Wat een kitsch en grandioze decors bij elkaar. We beleven een dag Bollywood met glitter en glamour: een onwezenlijke ervaring.

Deze plaats is ook gekend omwille van zijn kustlijn waar we fijne wandelingen maken doorheen oude vissersnederzettingen in Portugese stijl (restanten van een Portugese kolonie) en mangroven.  De bevolking is hier van nature zeer kosmopolitisch.  Hindoes, Christenen, Parsis (Zoroastrians) en Moslims.  Bandra is dan ook de thuis van vele kerken, ja zelfs een basiliek, moskeeën en tempels.

Dag 4 : In de voetstappen van Mahatma Ghandi
Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de door de Engelsen gebouwde historische wasplaats Dhobi Ghat, voor een onderdompeling in het aangrijpende leven van de lokale werkers.

We lunchen in het restaurant van een weeshuis.  Wat we hier eten, een eerlijke maaltijd,  komt volledig ten goede aan hun werking.  Na de lunch stappen we in de voetsporen van Mahatma Ghandi naar het huis waar hij 27 jaar woonde en dat nu een museum is geworden.

We eindigen deze dag ludiek,  trekken ons mooiste kleedje/ hemdje aan en zijn te gast bij een zeer gerenommeerde fotograaf voor een ‘staatsieportret à la Indienne’ van de ganse groep.  ’s Avonds maken we een promenade bij zonsondergang langs de halssnoer van India.

Dag 5 : We zien Mumbai ontwaken

Vroeg uit de veren (voor het verkeer op gang komt) fietsen we naar de buik van Mumbai.  We bezoeken Mumbai’s oudste tempel waarnaar de stad ook genoemd is en wandelen doorheen Crawford Market, een versmarkt in een historisch koloniaal gebouw.  Ook de vismarkt ligt op onze weg. We wandelen naar de mooie Babulnatt-tempel en staan versteld aan de fascinerende watertank van Banganga.We ronden af met het bezoek aan een legendarische fotostudio voor een staatsieportret à l’Indienne.

Wat een dag van inspirerende ontmoetingen. We luisteren naar boeiende verhalen en maken kennis met het leven zoals het is in deze droomstad.

Dag 6 : Victoriaans
We starten ‘s ochtends met een uurtje yoga.  Een leuke ervaring om ons te mengen tussen de andere Indiërs die hier hun wekelijkse sessie komen volgen.  Na een heerlijk ontbijt gaan we steeds meer zuidwaarts de stad in, naar het oude Victoriaanse Bombay.  De Engelsen hebben een enorme voetafdruk nagelaten in het straatbeeld van Bombay, maar ook in de dagdagelijkse activiteit van elke Indiër.

De prachtige grasvelden, grote weidse cricket-speelgronden middenin het meest historische gedeelte van de stad leiden ons langs de impressionante Victoriaanse architectuur.  We bezoeken Victoria Railway station, het museum voor moderne kunst, het  Chatrapati Shivaji  Museum -het voormalig genaamd Prince of Wales Museum-  en een gerenommeerde galerij voor hedendaagse Indische kunst.

Als kers op de taart overnachten we in het historische Taj Mahal hotel gelegen aan ‘de gateway of India’. Dit hotel is een landmark van de stad.

Dag 7 : Olifanteneiland met de boot
Na een rustige ochtendbrunch vertrekken we kort na de middag voor een boottocht naar wereldserfgoed ‘Elefanta cave’, gelegen op een eiland, 10 km van Mumbai in de Arabische Zee.  In 1534 koloniseerde de Portugezen Mumbai en zij gaven dit eiland de naam Elefanta omdat zij zo onder de indruk waren van de gigantisch grote Shiva beeldhouwwerken.

Bij terugkeer zijn we te gast in het legendarische Leopold’s Café waar we deze intense week afronden met een afscheidsdiner op deze verrassende, legendarische plaats.

Dag 8 : Home sweet home.

In de ochtend nemen we onze internationale verbinding huiswaarts.

LOGIES

Bij aankomst overnachten we 2 nachten in een hotel aan het strand.
We schuiven telkens een beetje op in de stad en slapen de volgende 3 nachten in het hartje van Bombay in een Indische club, naar Engelse traditie en gelegen midden in het groen.  Deze club ademt de koloniale sfeer uit, met prachtige tuinen, waar we echt op adem komen van de gevulde dagen.  Deze plaats is ideaal gelegen, zodat we stukken van de stad al wandelend kunnen ontdekken.
we verblijven 1 nacht in grandeur op het uiterste landpunt, in het niet te missen Taj-hotel, hét visitekaartje van de stad en de trots van het land.
De laatste nacht overnachten we opnieuw in het hotel aan het strand. Zo is de cirkel rond.

STORYTELLING

Helga Peeters.  25 jaren van ervaring, belevenissen, contacten, kennis, creativiteit en een grote liefde voor het land worden weerspiegeld in dit programma.

IMPRESSIES

India trekt me steeds opnieuw aan, zo’n veelzijdig, prachtig land! ‘De droomstad Mumbai’ was dus niet mijn eerste kennismaking met India; het was wel mijn eerst Anubhuti-reis.  Wat een comfort/luxe: ik kon me gewoon laten leiden door een echte India-kenner. Helga kende de betrouwbare, hygiënische restaurantjes, dat gaf veel rust tijdens de reis. De activiteiten waren zeer afwisselend;  fietsen door Mumbai en Bollywood-dance waren de absolute hoogtepunten! Door de verhalen die Helga doorheen de reis bracht, werd ik meegezogen  in een verhaal. Ik kwam dan ook mentaal uitgerust thuis.  India, het doet iets met me! Daarom wil ik alvast dromen van mijn volgende anubhuti-reis : In love with art, tea and tiger!

- Els Coene, Turnhout

Top ervaring, Mumbai is de reis zeker waard.

- Dhr & Mevr Bostoen, Destelbergen

Waarom? Om de geuren van India terug te kunnen opsnuiven en haar rijke pallet aan kleuren terug te zien. En Mumbai was tot dan altijd maar een tussenstap op weg naar een andere bestemming. Mumbai is een wereldstad rijk aan diversiteit.  Haar bewoners, arm en rijk, oud en jong. Haar architectuur met de koloniale, statige, huizen palend aan brede lanen en parken. Haar monumenten zoals Victoria Station en de Poort van India. Haar musea; o.a. het museum van “Modern Art” waar we zoveel verschillende instrumenten hebben kunnen beluisteren en aanraken. Het museum waar hedendaagse schilders tentoonstelden. Het Elephant eiland, met een stevige wandeling naar de grotten, een Hindu tempel daterend van voor de 8ste eeuw.  We hebben kunnen proeven van een stukje vergane glorie, nostalgie bij een fotografe. Tussendoor hebben we geshopt en zijn we bij een ontwerpster beland. En als toetje op de taart 2 dagen verblijf in “Het Taj Mahal Palace Hotel”.

- Jeanine Allary, Wilrijk

Ik zal het niet nalaten deze citytrip alom aan te raden.

- Sabine Convent, St Pieters Woluwe

k zou eenieder Anubhuti aanraden, er wordt rekening gehouden met elk karakter, elke wens, het ritme wordt aangepast…

Je komt op plekken die je zelf nooit zou ontdekken; de interactie met de plaatselijke bevolking is fantastisch!