KIRGIZIE AVONTUUR

15 dagen

AUTHENTIEKE TOCHTEN TUSSEN YAKS & YURTS

Wanneer

• van 5 tot 19 juli 2025

Prijs

• € 2655 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

De zijderoute is  een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië, waarlangs gedurende vele eeuwen handel werd gedreven tussen China, het Oosten van Azië en  het Middellandse zeegebied. Eeuwenlang was de zijderoute de belangrijkste verbinding tussen Oost en West.  Karavanen met zijde, specerijen, goud, keramiek, papier, gingen via vele verschillende wegen heen en weer. Niet alleen de handel floreerde, er was ook een uitwisseling van ideeën, godsdiensten en filosofieën.

Wij verkennen de route in Kirgizië.  De tocht heeft het karakter van een ontdekkingsreis met lokale belevingen. We doorkruisen verschillende landschappen met een grote verscheidenheid aan vegetatie en populatie, sneeuwgebergten en rode zandsteen formaties. Ook het verblijven in yurtkampen in de steppe zijn een hoogtepunt.  Onderweg maken we mooie wandelingen, we verplaatsen ons per jeep, raften op de canyon van Boom en gaan te paard met de nomaden op verkenning.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Internationale vlucht naar Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië

Dag 2: Het lokale leven in een heerlijk gastenverblijf
We komen toe in deze bijzondere ex-Sovjet Russische stad en worden hartelijk verwelkomd door onze storyteller. De verrassende architectuur, de vriendelijke bevolking, de wijde straten omgeven door het Tian Shan gebergte dompelen ons onmiddellijk onder in de charme van deze toch ook Oosterse stad.

Vervolgens gaan we samen op weg naar de Chon Kemin vallei (180 km) en nemen onderweg even de tijd om te genieten van een heerlijke, lokale lunch en bezoek aan de toren van Burana. Chon Kemin is één van de mooiste valleien van het land.  We logeren in Tarsuu in een guesthouse ten midden van de natuur en maken kennis met de bereiding van traditionele gerechten. De vallei staat bekend om zijn eetbare paddenstoelen, bessen en medicinale planten.  We ervaren een hartverwarmend verblijf in dit klein dorpje bij een fantastisch gastgezin en vertoeven ’s avonds gezellig rond het kampvuur.  Wat een ontvangst!

Dag 3: Raften in de canyon van Boom

Na het ontbijt verkennen we de nabije omgeving met paard en vertrekken vervolgens naar Boom. We krijgen er een introductie in de regels van het raften waarna we onze avontuurlijke raftingtocht (1,5u – 22 km) starten in de canyon van Boom op de Chuy rivier. Deze canyon is ongeveer 30 km lang en verbindt de regio van Issy Kul met die van Chuy.  Bij aankomst wacht ons lokaal team ons op met een heerlijke picknick.  Vervolgens maken we een prachtige wandeling doorheen de Kalmak-Ashuu gorge.

Dag 4: Een plons in het bergwater

We rijden in de namiddag verder doorheen een verrassend landschap langs de oever van het Issy Kul meer richting Karakol. Onderweg zoeken we verfrissing in het heerlijk water van een bergrivier.  Tegen de avond komen we aan in een eco-boerderij waar we een inkijk krijgen in het dagelijks leven in en rond de boerderij.  Een heerlijke ‘homemade’ diner wordt voorzien in de prachtige omgeving van ons verblijf te midden van de natuur.  We verblijven hier de komende 2 nachten. We genieten!

Dag 5: Fietstocht in de ongerepte Jyrganlan-vallei
Na een heerlijk ontbijt rijden we door het ongerepte berglandschap en wildernis van de Jyrgalan-vallei. Het is een van de mooie plekjes verscholen in het uiterste oosten van het land, vlakbij de grens met Kazachstan. Verscholen tussen de gebergte van Teskey Ala-Too, ligt Jyrgalan op 2300 meter boven de zeespiegel met een natuurlijke schoonheid en ongerepte natuur. We zien verschillende piepkleine authentieke dorpjes omgeven door scherp hellende bergtoppen.

Verschillende oude Sovjetgebouwen zijn nog te bewonderen in het klein dorpje Karabach dat niet druk bezocht is door toeristen met zijn oorspronkelijke uitzicht is een indrukwekkend geweldig landschap voor fotografie! Het leven is er  heel eenvoudig maar mooi. Bij aankomst in het Jyrgalan gaan we al wandelend het lokale leven verkennen met een bezoek aan de lokale mijnbouw en het klein dorpje Karabach.

Van hieruit nemen we de mountainbike en rijden (13 km) richting de Kok-Bell-waterval over goed gemarkeerde paden, door een smalle canyon en langs paden met een prachtig panoramisch uitzicht op de Jyrgalan-vallei. We genieten van een picknicklunch met uitzicht op de indrukwekkende Kok-Bel-waterval van 20 meter hoog. Dit is het favoriete plekje van de lokale bevolking.

Dag 6: Op ontdekking met de kajak

In de voormiddag gaan we met de kajak op ontdekking in het Yssyk-Kol-meer. Dit is een parel in Kirgizië, waar we op het meer omringd worden met een prachtig uitzicht op het Tian-Shan-gebergte. We kajakken over het kalme water van de Przhevalsk-baai bij Karakol.

In de namiddag gaan we op ontdekking in Karakol.  We bezoeken de Russisch-orthodoxe Holy Trinity kathedraal, volledig opgetrokken uit hout zonder nagels. Ook de  Dungan Moskee en het Ella Maillart museum zijn er zeker een bezoekje waard.   We duiken de lokale bazaar in en genieten van een heerlijk home-cooked diner bij een lokale Oeigoer familie en overnachten opnieuw in onze guesthouse in Karakol.

Dag 7: Queeste naar een Boeddhistisch restant

Vroeg in de ochtend rijden we verder door naar Djety-Oguz George. Dit is een rode zandsteen formatie  ‘Seven bulls’ genaamd en vormt een 35km lange muur van grote roodbruine rotsformaties die 7 stieren voorstellen.

Vervolgens rijden we (1,5u) verder door naar de Barskoon Gorge.  Daar worden we verwend met een zicht op de besneeuwde bergtoppen van de omringende bergen en starten we onze wandeling naar de indrukwekkende watervallen (2u).

In het nabijgelegen dorpje Tamga genieten we van een lunch, gaan we met de kajak de lokale omgeving ontdekken en maken we een wandeling naar de nabijgelegen Boeddhistische restantanten uit de 8-9e eeuw.

We ronden onze dag af met een overnachting in een guesthouse. We nemen er de nodige rust en een rit brengt ons nog voor het diner naar het Yssyk-Kol meer om nog even heerlijk te gaan zwemmen.

Dag 8: De zandsteenformaties van Skazka

We nemen na het ontbijt afscheid van ons hartelijk gastgezin rijden naar de indrukwekkende Skazka canyon met zijn rode zandsteen formaties en feeërieke sculpturen en maken er een prachtige wandeling (2u). We gaan luisteren naar de spannende verhalen en mooie legendes van de nabijgelegen herders, ontdekken hun onherbergzaam bestaan en leren de knepen van het vak om een roofvogel te temmen. We bezoeken families in een nabij gelegen dorp en ontdekken hun traditionele ambachten van yurts bouwen.  We overnachten in Tash-Bashat bij een zeer gastvrije familie.

Dag 9: Een caravanserai op de zijderoute (3u rijden enkel)

We wanen ons vandaag in de voetsporen van Marco Polo en nemen de tijd om de omgeving van Tash Rabat te gaan verkennen. Tash Rabat is een goed bewaarde, 15de eeuwse stenen caravanserai. Deze nederzetting zou dateren van voor de tijden van Ginges Khan om zich te beschermen tegen het weer en rovers op hun lange doortocht naar en van China. We maken er een paardentocht en ontdekken er de omgeving. We overnachten opnieuw in Tash-Bashat.

Dag 10: Het leven zoals het is

Vandaag ervaren we het leven zoals het is.  We brengen een bezoekje aan de lokale inwoners, helpen mee de koeien melken en leren de lokale gerechten kurut en plov maken. We krijgen een inkijk in de ambacht van het vilten, een traditionele ambacht dat de eeuwen heeft overleefd. In 2012 werd de kunst van het maken van vilten vloerkleden opgenomen op de UNESCO-lijst. We leren ook ‘boorsok’ maken en laten het lokaal deeggerecht ons smaken bij een kopje koffie of thee. We ronden de dag af bij het kampvuur.

Dag 11: De yurts in het At-Bashi gebergte bekoren ons

We rijden verder door naar de Kok Kiya-vallei waar we overnachten aan de grens met China. Onderweg worden we verwend met het mooie uitzicht over het At-Bashi gebergte en Eki-Naryn Canyon. We zijn te gast bij een bijzonder hartelijke gastenfamilie, waar we overdonderd worden door hun enorme gastvrijheid.  We overnachten er de komende 2 nachten in yurts. We krijgen een inkijk in hun nomadische levensstijl en worden één met de omgeving.

Dag 12: De ongerepte hoogvlakte aan de grens met China

Het prachtige en fascinerende meer van Kel Suu ligt in de vallei van Kok-Kya aan de grens met China, op een hoogte van 3.500 m.  Het meer werd gevormd door een sterke aardbeving en het water verdwijnt soms in de ondergrondse grotten. Het is omringd door honderden meters hoge kliffen met talloze grotten en nissen. We gaan er vandaag al wandelend op ontdekking (5 à 6u – 16 km). We hebben onze picknick bij en kiezen een prachtig plekje uit nabij het meer om te lunchen.  We verkennen deze omgeving te paard. Een hoogtepunt op deze reis.

Dag 13: Het leven zoals het is van de Nomaden

Vandaag rijden we naar het meer van Son Kol (3016m) via de Parrots Pass.

Onderweg hebben we een prachtig uitzicht op het Tien-Shan-gebergte, groene weides met paarden en schapen en kleine bergrivieren.  Onderweg ontmoeten we nomaden die ons heel gastvrij ontvangen. Kort in de namiddag komen we toe in Son-Kul, een bijzonder uitgestrekt  meer gelegen op 3016m.  Dit meer ligt totaal afgelegen, mooi beschermd tussen hoge besneeuwde toppen.  We verblijven er opnieuw in een yurt en gaan de omgeving gaan ontdekken. We genieten van de enorme weidsheid, de stilte en prachtige uitzichten.  Hier heeft de tijd echt stil gestaan!

Dag 14: Out of the world!

We ontwaken met prachtige zichten op het Son-Kul meer. De reflectie van de bergen in het meer geeft indrukwekkende kleurschakeringen van donker groen tot azuur blauw. Hier komen veel plaatselijke nomaden samen.  We zien hen op stap gaan met hun kudde en yaks, krijgen een inkijk in hun traditionele gebruiken en maken een wandeling naar de nabijgelegen petryogliefen.  Na deze heerlijke dagen ‘out of the world’ brengt onze tocht ons na de lunch terug naar Bishkek waar we tegen de avond toekomen. We nemen afscheid van onze gids bij een heerlijk afscheidsdiner die ons het lokale nog even ten volle doet beleven. Wat een land, wat een beleving, ééntje om te koesteren.

Dag 15: Home sweet home
Vroeg uit de veren voor internationale verbinding huiswaarts.

LOGIES

We overnachten charmant en comfortabel in wel uitgekozen hotels en gastenverblijven en ontdekken het leven zoals het is bij de nomaden in een yurt.  Doorheen gans de reis genieten we van een heerlijke en zeer gevarieerde keuken.

STORYTELLING

Enthousiaste Engelstalige ‘anubhuti’ storyteller uit Kirgizië.