OMAN

11 dagen

EEN ARABISCH SPROOKJE

IN OMAN

Wanneer

• van 31 oktober tot 10 november 2024

Prijs

• € 2790 excl.vluchten

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

In de steden gaat de traditionele arabische cultuur op in harmonie met het moderne leven.  In de natuur staan we versteld van de diversiteit. We rijden met de jeep van torenhoge zandduinen naar de bergen waar we prachtige vergezichten hebben.

De lieflijk ogende wadi’s kleuren de verbleekte natuur turquoise en brengen je zo onmiddellijk in een sprookjeswereld door de weelderige plantengroei rondom het turquoise water. We nemen er een verfrissende duik.

We laten de natuur verder op ons inwerken. ‘Let the journey unwind’  op de uitgestrekte stranden.

Oman brengt je in vervoering!

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1 : Oman ‘here we come’

Hartelijke verwelkoming  in Oman.  We logeren in het hartje van de oude stad. Het lijkt wel alsof we terugkeren in de tijd.

Dag 2 : Op ontdekking in Muscat

Onze storyteller wacht ons op voor een heerlijke verkenningsdag van deze arabische stad. Onze eerste ontmoetingsplaats met Oman is in de grote moskee van Sultan Qaboos. Fascinerend hier is de ingetogen, serene sfeer die de zeer fraaie moskee uitstraalt. De imposante kroonluchter en het zeer fraai, groot Perzisch gebedskleed dat de vloer van de gebedsruimte versiert zijn bewonderenswaardig. Ook bij het koninklijk operahuis en het ceremoniële Al Alam paleis staan we versteld van de pracht en praal. De Sultan is alom aanwezig.
We verstillen bij valavond bij een prachtige avondzon op het strand

en verkoelen bij een heerlijke bries.

Wat een onderdompeling in een andere wereld!

Dag 3 : Imposante forten voor Imams in tijden van vrede en conflict

In de ochtend rijden we bergopwaarts naar Jabal Al Akhdar. We maken er een wandeling langs 3 dorpen en lunchen op een adembenemende plek.

We reizen verder naar de oude stad, Nizwa. We bezoeken er het 17de eeuwse fort dat gebouwd werd door Imam Sultan Bin Saif Al Ya’rubi. Het fort weerspiegelt de omaanse architectonische vindingrijkheid. De enorme trommelachtige toren steekt wel 30 meter uit boven de grond. Ook de overzichtelijke souk brengt ons volledig in de arabische sfeer.  We vinden er vele kopers en verkopers maar ook talrijke Omani die een kijkje komen nemen.

We overnachten op een zeer authentiek plekje in Nizwa in een oude herberg.

Dag 4 : De Arabische Grand Canyon

In de ochtend liggen het kasteel van Jabreen, met zijn typische beschilderde plafonds, en het fort van Bahla op onze weg.

We nemen de weg verder naar het plateau Jebel Shams dat op een hoogte van 2000 m ligt. Jebel Shams is de hoogste berg van Oman. De smalle en diepe kloof die hier ligt wordt vaak de arabische Grand Canyon genoemd. We maken er een wandeling. Het panoramisch uitzicht met aan het einde van ons wandelpad een holbewonersdorp katapulteert ons naar andere tijden.

We overnachten in Jebel Shams met een prachtig uitzicht over de Canyon..

Dag 5 : Wandelen langs de palmtuin en falajs

Een rustige ochtend. Let the journey unwind.

We rijden off-road naar een afgelegen kleine nederzetting van een herdersgemeenschap. Het lijkt wel alsof we in en andere wereld terecht komen. Het aards paradijs lijkt hier niet veraf te zijn.

In de namiddag nemen we de tijd om het dorp Misfat Al Abriyeen te ontdekken. Dit dorp ligt op 1000m boven de zeespiegel op de uitlopers van de bergen rond Wilayat Al Hamra. Het dorpje heeft prachtige steegjes en oude huizen die op rotsen zijn gebouwd. We wandelen er langs de palmtuin en de falajs in het groen. De falajs zijn ondergrondse watervoorzieningsnetwerken die worden gebruikt voor de irrigatie van gewassen. Het is een heel oud systeem dat 4500 jaar oud is en nu erkend als Unesco werelderfgoed.

Dag 6 :  ‘Snake Canyon’

We rijden verder off road doorheen prachtige landschappen, kliffen, canyons en kleine dorpjes. Hier stroomt het hele jaar door water. We kunnen er afkoelen onder de watervallen in de groene poelen. We zijn te gast bij een lokale familie voor een heerlijke lunch ten huize en nemen onze tijd in de tuinen en palmbossen van  Bilad Sayt. We ontdekken er ‘het dorpsleven zoals het is’ tijdens een fijne wandeling en ronden af met een lekker theetje.

Tegen de avond zijn we weer in het gezellige Misfat. Ons hotel is zeer traditioneel en de gastheer is ook de bezieler van een indrukwekkende verzameling arte facts. Hij neemt ons mee in z’n verhaal. Wat die man daar bij elkaar heeft gebracht is fascinerend. Zijn verhalen dompelen ons helemaal onder in de vervlogen tijden van dit charmerend dorp.

Dag 7 :  De uitgestrekte woestijn roept!

In de ochtend nemen we afscheid van ons hartverwarmend verblijf. Op onze weg ligt het Bait Al Safah museum. Dit live museum bestaat uit een traditioneel huis in het midden van een oude stad.

In de namiddag rijden we de woestijn in en zijn we te gast bij een gastvrije bedoeïenenfamilie. Ze verwelkomen ons met overheerlijke dadels en een lekker kopje koffie.

We ronden onze avontuurlijke dag af op de zandduinen in de uitgestrekte woestijn en overnachten er in stijl.

Dag 8 : Een spectaculaire kalkstenen krater met blauwgroen water

We rijden naar het paradijselijke Wadi Shab. Aangekomen in Wabi Shab nemen we een bootje om dit paradijs te betreden.

We maken er een mooie wandeling door de Wadi en zoeken heerlijke rustplekjes op tussen de rotsen. Op het einde van de tocht plonsen we in het turquoise water van de allermooiste poel.

We overnachten er in een nabijgelegen dorp en genieten van de absolute stilte.

Dag 9 : Ochtendglorie aan de rand van een wadi

Vroeg in de ochtend vertrekken de vrouwen vanuit het dorp met hun kudde naar nabijgelegen velden. Ze snijden er gras en brengen deze als tooien op hun hoofd mee terug naar het dorp. Een indrukwekkende passage bij ons ontwaken aan de rand van de Wadi in het dorp!

In de namiddag volgen we de kustweg vanuit Muscat verder zuidwaarts en bezoeken we het stadje Sur. Een klein havenstadje met witte huisjes aan de helblauwe Golf van Oman. Hier worden nog de traditionele Dhow-boten vervaardigd. Dit koloniaal stadje was reeds in de 6de eeuw een gevestigd handelscentrum.

Tegen de avond komen we toe in ons oord gelegen aan het natuurreservaat Ras Al Jinz waar schildpadden hun eieren komen leggen op het strand.

Dag 10 : Schildpadden op het strand

Met de schildpadden moeten we het treffen. Er zijn er niet altijd evenveel. Velen komen tijdens de nacht toe. Een vroege ochtendwandeling geeft de meeste kans om de pas geboren schildpadjes mee te volgen naar zee.

Tegen de avond zijn we terug in Muscat om te genieten van de zonsondergang aan het strand. Afscheidsdiner bij zonsondergang aan het strand.

We voorzien in Muscat een kamer ter opfrissing voor vertrek huiswaarts.

Tegen middernacht vertrekken we naar de luchthaven voor onze reis huiswaarts.

De betoverende Oman blues nemen we graag mee naar huis.

Dag 11 : Home sweet home

LOGIES

We logeren in wonderlijke pareltjes van architectuur.

De eerste nachten in Muscat verblijven we in een modern en comfortabel hotel. Buiten de stad logeren we in voormalige traditionele woningen of in een luxueus woestijnkamp.

We kiezen de meest sprookjesachtige locaties voor je uit.  Met hun binnenpleintjes, hoekjes, trappen en dakterrassen zijn deze ideale plaatsen voor nieuwsgierigen. We voelen er ons thuis en genieten op verschillende locaties van een prachtig zwembad. Je kan er overal heel lekker eten. De keuken is heel toegankelijk. We bevinden ons altijd op wandelafstand van de lokale gemeenschap of te midden van de natuur waardoor ze een perfecte uitvalbasis voor avontuur en ontdekking zijn.

STORYTELLING

Nederlandstalige storytelling door een dame die ons met de nodige knowhow en passie doorheen dit fascinerende land brengt. Zij werkt er samen met een Omaanse ‘compagnon de route’ doorheen gans de reis.

IMPRESSIES

Schitterende ervaring!!! De natuur is overweldigend: ruige landschappen, prachtige bergen, uitgestrekte woestijnen en een blauwe zee.

Ook cultuur kwam aan bod tijdens deze reis en de Omani zijn zeer gastvrij en behulpzaam. We hebben genoten!

- Rob Wynants & Cap Lydia - Ekeren

Met Anubhuti Oman ontdekken nu het land nog niet lijdt onder het massatoerisme is een dubbele troef en een garantie voor een onvergetelijke reis.

- Frank Benijts & Christine Claus - Merelbeke

Oman biedt een zeer gevarieerde reis. Enerzijds door zijn prachtige en overweldigende natuur: indrukwekkende canyons, rustgevende woestijn, zalige wadi’s , mooie stranden, … en anderzijds door z’n zandkastelen en forten die hedendaagse architectuur ontwerpers kunnen inspireren. Verder is het een mooie illustratie van de transformatie van een land in een tijdspanne van amper 50 jaar: de infrastructuur is indrukwekkend en tenslotte is de lokale bevolking voornaam, vriendelijk en attent, eerder discreet en teruggetrokken en geeft de indruk het respect voor hun eigen cultuur goed te kunnen combineren met openheid voor andere culturen.

Een Arabisch land dat anders is dan de andere landen uit het schiereiland en absoluut de moeite waard om te ontdekken.

- Franciska Decuypere - Ganshoren

Het sultanaat Oman: een vervlochten wereld van authenticiteit en vooruitgang.

Die adembenemende ervaring van schoonheid, cultuur en natuur hebben we kunnen ontdekken met nederigheid en respect.