WEST BENGAAL • INDIA

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Dit oostelijk deel van India is de plaats waar ‘Oost West elkaar ontmoeten’. Een mooie mix van authentieke, traditionele oude Indische kunst en cultuur met westerse invloed vanuit het kolonialisme. Prachtige natuur met theeplantages en mangroves waarin we mooie wandelingen maken. We genieten vooral.

Deze reis neemt ons mee naar de spectaculaire omgeving van de besneeuwde Himalaya waar we proeven van de fijnste thee in de schilderachtige heuvels van Darjeeling. We wandelen door de theeplantages en brengen er een bezoek aan een boeddhistisch klooster.

Kolkata het intellectuele, culturele hart van India prikkelt al onze zintuigen. We vinden er zoveel verschillende invloeden. Kolkata is een eclectische mix op alle vlak.  We bezoeken het tehuis van Moeder Teresa en lopen in de voetsporen van de Nobelprijswinnaar Tagore.Op deze mindful reis maken we kennis met vele ongekende Indische smaken. We treden in het voetspoor van Alexandra David Neel en ontmoeten de kunstminnende gemeenschap van Kolkata.

In Sunderban zal de zoete honing onze smaakpupillen strelen terwijl we op zoek gaan naar de tijger tussen de mangroves.  Met de boot varen we door een groot natuurpark gelegen aan de grens met Bangladesh.

Deze reis is een ontdekkingstocht naar een stukje onbekend en toch op en top Indisch India. Deze reis neemt je diep mee in de zeer kleurrijke lokale cultuur.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1:  Internationale vlucht naar Kolkata

Dag 2: Tagore

We worden verwelkomd in de karaktervolle stad Kolkata, de ‘City of Joy’.   We komen rustig toe en genieten er van een ontbijt in het hotel en mogelijkheid tot opfrissing in de kamer.  In de namiddag bezoeken we het huis van Tagore, de grote Indiase dichter die de Nobelprijs ontving voor zijn werk "Gitanjali".

Tagore beïnvloedde en hervormde de Bengaalse literatuur en muziek.  Hier voelen we de ziel van Kolkata’s cultuur en ervaren de pure elegantie van de dichter. We bezoeken een Jain-tempel en het huis van een notabele familie die nog steeds in dit huis wonen.  Ze hebben een immense kunstcollectie verzameld o.a. een Rubens.

Dag 3: Moeder Theresa en het koloniale verleden van Kolkata.

Kolkata was ook de hoofdstad van India voor lange tijd onder Brits bewind.

Deze belangrijke status van de stad weerspiegelt zich in de gebouwen, opgetrokken in Britse stijl, met veel gebeeldhouwde zwaarden, schilden en bulderende leeuwen.  We kuieren er rond. We laten ons overweldigen door de schoonheid van dit erfgoed met prachtig Victoriaanse architectuur en stijlvolle gebouwen vol historiek.

We ontdekken het leven zoals het is van de inwoners van Calcutta op straat.

We lunchen en drinken een koffietje in het Kolkata coffee house, dat een ontmoetingsplaats is voor sociale en intellectuele activiteit.

We kunnen er ervaren hoe opkomende kunstenaars, muzikanten, dichters hun ideeën en filosofieën hier uitwisselen. In de straatjes rondom zijn lanen vol boekenwinkels. De ‘place to be’ in deze geweldige stad.  In Kolkata  leefde en werkte Moeder Theresa. In de namiddag brengen we een bezoek aan het huis waar ze woonde en werkte en wandelen we naar de nabijgelegen Kali tempel.

Dag 4:  De oude Franse nederzetting
Een verrassende dag, we komen helemaal in de Indische sfeer!  In 1673 kwamen de Fransen aan in Chandan Nagar, een klein stadje op 30 kilometer van Kolkata en vestigden ze er hun kolonie.

Dit stadje wist haar eigen karakteristieken te behouden en voelt nog altijd heel Frans aan.  We wandelen langs de boulevard en ontdekken de prachtige koloniale gebouwen in de kleine straatjes.

Dag 5: Kunstenaars voor de Goden

We beginnen onze dag met een yogasessie  en maken een wandeling naar de Howrah brug, hét uithangbord van Kolkata. Onder de brug is het gezellig op de bloemenmarkt die meer lijkt op een verborgen bloemenveld.  Een grote ochtendmarkt met een zee aan kleuren en ontelbare bloemenverkopers.  Het is een spektakel, enig in zijn soort.  We bezoeken Kumartuli, een dorp in de stad Kolkata waar veel kunstenaars de goden verafgoden. Het is verbazingwekkend om te zien hoe zij met geloof en toewijding een magisch kunstwerk creëren uit stro en leem.

Dag 6&7: De Koningin van de heuvels - Darjeeling
Na het ontbijt nemen we een binnenlandse vlucht naar Bagdogra en rijden verder naar Darjeeling.  We maken een rit op de legendarische stoomtrein.  Hiermee reden de Engelsen hun zo geliefde ‘hillstation’ binnen.   We rijden met de trein langs de schilderachtige bergen. Een prachtig uitzicht op de Himalaya.  Ook destijds verbleven de Engelsen in het toen reeds zeer legendarisch Windamere Hotel.  Darjeeling bekend om zijn thee, is ook een Unesco Werelderfgoed Site. De volgende dag wandelen we rond in de stad en brengen een bezoek aan een kunstgalerij en een zeer oude fotostudio. We verstillen in een sfeervol boeddhistisch klooster.

Dag 8: Afternoon Tea

We rijden langs een prachtige weg naar onze volgende thuishaven waar we hartelijk verwelkomd worden voor de lunch.  We verblijven hier een dag op een theeplantage waar we een wandeling maken en ondergedompeld worden in de kunst van de thee.  Theepluksters lachen ons toe en tijdens de ‘afternoon tea’ proeven we de zeer verfijnde smaak van de Darjeeling thee.

Dag 9: Bezoek aan de tea-factory

Tijdens de ochtend zijn we te gast in de tea-factory waar we een inkijk krijgen op dit eeuwenoude artisanaal proces van de thee.

We krijgen de kunst van het proeven en het ruiken aangeleerd door de zoon van deze notabele familie die de tea-factory nog steeds met veel liefde voor het vak uitbaat. Vervolgens  nemen we een binnenlandse vlucht naar Kolkata waar we in de late namiddag toekomen en rijden naar onze volgende thuishaven nabij Kolkata.  We verblijven in een legendarische erfgoed in het midden van een zeer charmant dorp.  Een heerlijk rustpunt op onze intense reis.

Dag 10: Een heerlijk rustpunt op onze intense reis

Na het ontbijt genieten we van een heerlijke plons in het zwembad en een deugddoende massage in dit onvergetelijk oord.  In de namiddag kuieren we rond in deze unieke plaats en ontdekken er het dorpsleven  en de ambachtelijke bedrijvigheid.  Deze regio is gekend voor zijn textiel en ververijen. We ervaren bij zonsondergang het lokale leven aan de rivier.

Dag 11: Mindfulness bij de honingverzamelaars

We starten de dag met een ochtendwandeling. Na het ontbijt rijden we richting Sunderban waar we de boot nemen naar de delta. Sunderban  is beroemd voor zijn mangroves, koninklijke Bengaalse tijgers en honingverzamelaars. Op de boot wacht de kok ons op met een heerlijke lunch.  We varen naar de streek van de honingverzamelaars, luisteren naar hun tot de verbeelding sprekende verhalen terwijl de mangroves aan ons voorbijtrekken.  Hopelijk spotten we een tijger.  In de late namiddag meren we aan en wandelen doorheen idyllische dorpen in de jungle. In Sunderban speelt het leven zich af rond de Ganges rivier.  De mensen leven van landbouw en visserij in de oerwouden van deze delta.

Dag 12: Het leven zoals het is

In de vroege ochtend gaan we nog even terug op de boot om de natuur te zien ontwaken.  Hét moment om dieren te spotten.  We lunchen in ons aangenaam resort en stappen dan op de fiets voor een idyllische tocht langs kleine dorpjes alvorens we de weg terugrijden naar Kolkata.

Dag 13: Festivaldag

Vandaag is het Chhath Puja!  We nemen deel aan het ochtendritueel van dit jaarlijks festival waarbij de vrouwen de opkomende zon begroeten en zichzelf onderdompelen in de Ganges.  We ronden deze dag af  met een namiddag rust in ons hotel, genieten nog van wat ‘shopping’, lekker ‘chillen’ in de koloniale sfeer van het hotel of van een heerlijke spa.  ‘s Avonds vertrekken we naar de luchthaven van Kolkata voor vertrek huiswaarts.  Wat een feestelijke afsluiter van deze bijzondere reis!

Dag 14 – Za 21 nov’20: Home sweet home

LOGIES

Onze thuisbasis in Kolkata is het zeer stijlvol en koloniaal Hotel.  Geen enkel detail, moment laten ze hier aan ons voorbij gaan zonder dat we er ten volle van kunnen genieten. Zij weten hoe ons te verwennen. We genieten van de stilte binnenin het hotel en des te meer zijn we verbaasd van het contrast met de buitenwereld in Kolkata.  We  kunnen er ook elke ochtend genieten van een heerlijke yogasessie.  In Darjeeling verblijven we 2 nachten in een legendarisch hotel.  We verblijven in een prachtig landhuis te midden van een theeplantage.  In Sunderban verblijven we 1 nacht in karakteristieke hutten te midden van de jungle één met de lokale gemeenschap.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door Helga Peeters.  Zij is de bezielster van ‘anubhuti’, erkend gids en gepassioneerd India liefhebster die meer dan de helft van het jaar in India verblijft.

14 dagen

IN LOVE WITH

ART, TEA & TIGER

Wanneer

• van 17 tot 30 oktober 2021

Prijs

• € 2510 excl.vluchten

IMPRESSIES

Deze reis is een prachtige tocht doorheen het authentieke, bedrijvige Kolkata afgewisseld met de rust van de Darjeeling heuvels. De meditatieve omgeving van tempels en de rivier maken het compleet. Alle plekjes zijn zorgvuldig uitgekozen en de smaakpapillen worden rijkelijk verwend. Dit was een fantastische kennismaking met India!

- Marjan Meganck, Gent

Helga heeft via oa Alexandra David Néel, al lang het Azië virus te pakken gekregen; gelukkig blijft zij geen 14 jaar weg, maar komt ze geregeld terug om ons met haar prachtige ervaringen te verleiden!
En zo had ik meteen ook het “Anubhuti virus” . Ik vraag mij af naar waar, maar vooral wannèèr Helga mij voor de vierde keer zal meenemen… Ik zeg alvast jà!

- Sabine Convent, St Pieters Woluwe

Onze eerste kennismaking met ‘anubhuti’ is bijzonder goed verlopen. Alles was tot in de puntjes goed geregeld en onze gidse was zeker een aangenaam pluspunt.

- Dhr & Mevr Van Den Bussche – Merendree

Kunnen reizen is luxe, met ‘anubhuti’ is het weelde!

- Dhr & Mevr Vandekerckhove - Gent

Deze reis is een onderdompeling in de Indische cultuur met bezielde en gepassioneerde gids. De contrasten en verrassingen volgden elkaar op. Helga is er op uit ons constant te verwennen. Het was een dynamische en kleurrijke reis met heel veel gevoel voor het universele ‘mens zijn’.

- Dhr & Mevr. Tfelt – Sint-Martens-Latem

Ik hou gewoon van India en was zo gelukkig om deze streken die ik helemaal niet kende te mogen ontdekken, ook de verlenging was een succes.