MEXICO

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

‘De dag van de Doden’ is zonder twijfel één van de belangrijkste dagen van het jaar voor de Mexicaanse families. Familieleden en vrienden komen samen om de dierbare overledenen te herdenken en om hen te helpen in hun spirituele reis. In de Mexicaanse cultuur wordt de dood ervaren als een natuurlijk deel van de menselijke cyclus. Deze dag is geen triest moment, integendeel het is een feest want de dierbaren komen op bezoek.

Tijdens deze reis beleven we deze bijzondere dagen van heel dichtbij, samen met de families van onze lokale vrienden. Om de Mexicaanse Día de Muertos volledig te kunnen begrijpen, bezoeken we eerst de meest belangrijke Maya-sites van Chiapas. Hier leren we dat de bijzondere relatie met de Dood diep verankerd ligt in de oude, precolumbiaanse samenlevingen van Mexico.

We ontdekken op deze reis Chiapas, gelegen aan de grens met Guatemala, in al zijn facetten met als kers op de taart het feest van Día de Muertos.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Verwelkoming in de luchthaven van Villahermosa

We landen in Villahermosa, de hoofdstad van de deelstaat Tabasco. Hier is de cultuur van de Olmeken ontstaan. Zij staan bekend als het moedervolk.

Dag 2: Bezoek parque-museo La Venta

In de voormiddag bezoeken we het museum-park La Venta. La Venta is een Olmeekse, archeologische site die nu niet meer toegankelijk is voor het publiek, maar de bekendste werken, zoals de kolossale Olmeekse hoofden, zijn ondergebracht in het Openluchtmuseum La Venta in Villahermosa. We maken kennis met de Olmeekse beschaving, die de basis en stuwkracht vormt voor de latere precolumbiaanse culturen in Meso-Amerika.

Na een heerlijke lunch zetten we onze tocht verder naar Palenque.

Dag 3: De elegantie van de Maya’s inspireert ons

De archeologische site van Palenque is de meest elegante van de Maya sites. Het herbergt de fijnste architectuur, beeldhouwwerk, bas-reliefs. Dankzij de vele hiërogliefen inscripties in tal van monumenten weten we heel wat over de geschiedenis van de stad. De site is gelegen in de jungle, een groene oase die ons betovert. In de namiddag rijden we dieper de jungle in, naar het dorp Lacanja. We logeren er in een junglelodge gerund door een lokale Lacandoon familie.

Dag 4: Een bewogen geschiedenis

We rijden naar het nabijgelegen Frontera Corozal, gelegen aan de grensrivier Usumacinta. We maken er een boottocht naar de mytische site van Yaxchilan. Deze site ligt in een natuurreservaat, wat de ervaring intenser maakt. We leven ons hier helemaal in. Onze storyteller neemt ons helemaal mee in de bewogen geschiedenis op de stèles en lintelen.

Terug op de boot, wacht een lekkere picknick op ons en rijden we terug naar Lacanja waar we een mooie jungle wandeling maken.

Dag 5: Een klein Mayaans vorstendom

We bezoeken de site van Bonampak, met de zeer mooi bewaarde Maya muurschilderingen. De tempel van Banampak bevat de best-bewaarde muurschilderingen van de Klassiek Periode. ( 600 – 800 na chr.)
In de namiddag genieten we van ons volgend verblijf te midden van de jungle bij de lokale bevolking.

Dag 6: Boottocht door het bioreservaat om en rond Montes Azules

Bij het ochtendgloren maken we een boottocht op de jungle-stromen. We spotten vogels, otters en  misschien zelfs een miereneter of jaguar.  Na het ontbijt zijn we te gast in het dorp Tziscao, gelegen aan het gelijknamige meer, bij biologische koffieboeren. We komen er alles over koffie te weten. Tegen de avond komen we toe in het koloniale stadje Comitan.

Dag 7: De hoge piramide van Tonina

Vandaag bezoeken we de zeer bijzondere site van Tonina. Deze prachtige site herbergt één van de hoogste piramides van Mexico : 74 meter hoog. Het was ook één van de steden die het langst heeft blijven bestaan en geobsedeerd was door oorlog en dood. Tegen de avond komen we aan in de wervelende, koloniale stad San Cristobal de Las Casas.

Dag 8: We maken een altaar en maaltijd voor de Dag van de Doden

In de ochtend, toont onze storyteller haar stad en geeft ons de beste insight stories van deze stad waar er altijd wel iets te beleven valt.  In de namiddag gaan we naar het Tzotzil dorp Zinacantan waar we met een lokale, Indiaanse familie het altaar en de maaltijden klaarmaken voor de ‘Dag van de Doden’.

Dag 9:  Zoveel bloemen

We vertrekken vroeg in de ochtend naar verschillende kerkhoven, elk met hun eigen sfeer en uniekheid. We worden ondergedompeld in het inheemse, mythische Mexico en beleven wat die speciale dag teweegbrengt.

Dag 10: Amantenango del Valle

Vandaag bezoeken we een Tzeltal dorp, bekend voor zijn keramiek. We bezoeken het huis van  Albertina en leren de oude traditie van potten maken. Samen met haar gaan we naar het kerkhof van het dorp. Het is de tweede dag van Allerheiligen, het is niet meer zo druk op het kerkhof maar de families komen toch nog even langs bij hun overledenen.  In de namiddag bezoeken we het kerkhof van de stad, we komen in de wereld van de mestiezen, de sfeer is er helemaal anders dan in de Indiaanse dorpen.

Dag 11: Vrije dag met een streepje muziek

Vandaag genieten we van een vrije ochtend om te bekomen van alle indrukken en te genieten van de leuke sfeer in San Cristobal. In de namiddag maken we een boottocht doorheen de Cañón del Sumidero, een indrukwekkende kloof.  s’ Avonds koken we mee terwijl de lokalen ons vergezellen met een streepje life Latijns-Amerikaanse muziek. Wat een afsluiter van deze kleurrijke en zeer intense reis!

Dag 12: Ter afronding

Een rustige ochtend. We maken ons klaar voor vertrek huiswaarts.

Dag 13: Home sweet home

LOGIES

Mooie comfortabele logies in de sfeer van het land. Hedendaags hip, ‘boutique’ tot zeer stijlvol. In de jungle logeren we in eco-lodges.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door Barbara.

Barbara is een cultureel antropoloog. Tijdens een reis door Midden Amerika bezoekt ze het kleurrijke San Cristóbal in het zuiden van Mexico. Zij voelt zich gelijk thuis in dit prachtige berggebied. Zij keert terug en werkt 12 jaar bij een mensenrechtenorganisatie, met de inheemse bevolking. Tijdens de bezoeken aan de lokale gemeenschappen leert zij ontelbare verhalen kennen, van onrecht, maar vooral van hoop, strijd, cultuur, trots, solidariteit, kracht en waardigheid. Het verblijf in de gemeenschappen laten haar zien wat gastvrijheid en familie voor de Mexicaanse bevolking betekenen. Ze ontvangt voor de mensenrechtenorganisatie mensen uit meer dan dertig landen die vrijwillig voor de mensenrechtenorganisatie in lokale gemeenschappen mee werken. Het verbinden van mensen uit verschillende werelden is haar passie.

13 dagen