JAPAN

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Deze reis is een zoektocht naar de 7 Japanse bouwstenen van een gelukkig levenspad, waarin typische Japanse concepten zoals ikigai, mo-ai, shinrinyoku, kintsugi, haiku, bushido, en harahachibu ons niet langer onbekend zullen blijven.

We zoeken de stilte in de natuur, wandelen door cederbossen en genieten van inspirerende volkse taferelen onderweg, maar ook in de grootsteden ontdekken we hoe dit sublieme mierennest in elkaar steekt.

We beoefenen op uitgelezen momenten oosterse disciplines om lichaam en geest in harmonie te brengen.

Deze reis brengt ons bij mooie historische en hedendaagse pareltjes van het land maar bovenal gaan we op zoek naar de levenslessen die in de Japanse cultuur schuilen.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1&2: Internationale vlucht naar Tokyo

Rustig ‘landen’ in deze zeer moderne oosterse grootstad.

We doen eerste indrukken op. We nemen de tijd om heerlijk te wandelen doorheen de prachtige tuin van het keizerlijk paleis. Een mooie plaats om onze queeste naar de 7 bouwstenen voor geluk op te bouwen.

Dag 3&4: Kennismaking met de stad Tokyo!

We trekken naar Asakusa, een district dat de sfeer van vroeger nog uitademt dankzij de bekende ‘Sensoji’ een boeddhistische 7e-eeuwse tempel.  We snuiven er de sfeer op op een lokale markt.  Meiji Jingu bezoeken we ook. Hier heerst er een meesterlijke rust, in het midden van omliggende wijken van verschillende subculturen. De volgende dag trekken we naar de vroege vismarkt, en wandelen we een eindje langs de Sumida-rivier en bezoeken we ook de Hamarikyu tuin, een contrast van bloemen, japanse bomen, tempels…met zicht op de wolkenkrabbers. Wat in onze tocht naar sensaties ook niet mag ontbreken is de overdrukke Ginza-omgeving, waar luxe, esthetiek en moderne architectuur overheersen. En last but not least… Wat vorig jaar al het epicentrum van de Olympische Spelen had moeten zijn, en allicht dit jaar in gebruik genomen wordt: Het nieuwe stadion… een dorp binnen de grootstad: een gezonde geest in een gezond lichaam! Tokyo is een wereldstad met contrasten…maar wat doen die contrasten met ons gevoel? In die ervaring vinden we de eerste bouwstenen naar geluk!

Dag 5: Tempelstad Kamakura

We rijden een uurtje zuidwaarts buiten de stad en komen aan in het rustgevend kuststadje Kamakura waar we al fietsend de mooie omgeving verkennen. Kamakura is een tempelstad gelegen aan de Sagamibaai. We bewonderen er ‘the great Boeddha’. Beiden, Boeddhisme en Shintoïsme beïnvloeden de levenswijze en cultuur in Japan.  We overnachten opnieuw in Tokyo.

Dag 6: Hartelijke ontvangst in een Shinto tempel

We vertrekken naar Nagano vanwaar we verder rijden naar Togakushi.  Een mooie rit brengt ons naar ons volgend verblijf in een Shinto tempel.  Bij aankomst worden we er verwelkomd door de priester die de ryokan uitbaat, zijn vrouw kookt er overheerlijk.

Dag 7&8: Togakushi, een spiritueel en historisch plekje in Japan

We gaan op ontdekking in Togakushi en maken een pelgrimstocht doorheen de bossen.  Cederbomen van meer dan 100 jaar oud omringen ons. Indrukwekkend! Heel zuiverend om hier aan Qi Qong en yoga te doen.

Dag 9: Het echte Japan

We rijden naar Takayama waar we teruggaan in de tijd.  Dit gezellig bergstadje gelegen aan de Miyagawain rivier in de Japanse Alpen is zeer traditioneel. Een ideale uitvalbasis voor rust in de natuur en ontdekking van de mooi uitgewerkte tempels. De verfijnde kunstambachten van Takayama inspireren ons.

Dag 10: ‘puur natuur’

We maken een wandeling langs de rivier en stellen onze picknick samen op de ochtendmarkt met heerlijke, lokale producten. In de namiddag zijn we in de natuur.

Dag 11: Een Japans feest

Vandaag zijn we te gast in een zeer bijzondere en tegelijk ook een heel traditionele Ryokan te midden van de natuur. Een Japans feest voor de zintuigen. Een uitgelezen plek om te genieten van mooie Onsen met natuurlijke warmwaterbronnen en Qi Qong in de natuur.

Dag 12: Kyoto verwelkomt ons

Na een rustige ochtend met yoga en meditatie vertrekken we na de middag naar de stad Kyoto. Kyoto is de vroegere hoofdstad en ook het culturele centrum van Japan met 1600 boeddhistische tempels, 400 Shinto-heiligdommen, paleizen en tuinen.  Bij aankomst strekken we onze benen en wandelen we van de Nanzen-ji tempel via het filosofen pad naar het Zilveren Paviljoen. We ronden onze dag af aan de Kamo-rivier.

Dag 13, 14 & 15: Kyoto, ‘wat een stad’

De volgende ochtend vroeg vertrekken we met de fiets naar de Fushimi Inari Taisha, waar we door de rode poort slenteren. We bezoeken verschillende kleine tempels en we fietsen door de tuinen van het Keizerlijk Paleis. We eindigen de dag met het Gouden Paviljoen. Ook de oude Geisha-wijk ligt op onze weg. We gaan op uitstap naar werelderfgoedsite, Nara. Een zeer indrukwekkende oude hoofdstad. Dit is een treinuitstap van een 40-tal minuten buiten Kyoto.

De laatste dag van ons verblijf in Kyoto eindigen we in de prachtige natuur en gaan we naar de bamboewijk Arashiyama, waar we eveneens de Tenruy-ji tempel bezoeken en het apenpark. We wandelen over de Togetsu-kyo brug, waar we de volle lading aan herfstkleuren ontvangen, voor we weer huiswaarts keren.

Dag 16: De cirkel is rond

We rijden comfortabel met de hogesnelheidstrein terug naar Tokyo voor onze internationale verbinding huiswaarts.

Dag 17: Home sweet home

LOGIES

Comfortabel en zorgvuldig geselecteerd omwille van hun ligging of typisch karakter in Tokyo en Kyoto.

In Togakhushi slapen we in een ryokan, een typisch Japanse herberg, in een Shinto tempel. In Takayama logeren we zeer authentiek in de stad en op een prachtige locatie in de natuur voor yoga en/of Qi-Qong sessies met zicht op de bergen.

STORYTELLING

Deze reis wordt begeleid door Marie-Amélie de Potter.

Marie-Amélie is al meer dan 30 jaar gepassioneerd door Japan en de Oosterse wijsheid. Zij is Japanologe, life-coach en yoga-instructor en neemt je graag mee naar het land van de rijzende zon. De reis is een zintuiglijke beleving, waar niet alleen esthetiek maar ook yoga, qi-qong, meditatie en reflectie in de natuur centraal staan.

17 dagen