IRAN

WAT MAAKT DEZE REIS ZO BIJZONDER

Iran heeft een kleurrijk en divers landschap, van hoge plateaus en bergtoppen tot mooie laagvlaktes bij de Perzische Golf en de Kaspische Zee. De Iraanse bevolking kent een overweldigende gastvrijheid en heeft een schitterende, onaangetaste culturele erfenis. Samen met roemrijke archeologische vindplaatsen en meesterwerken van kunst en architectuur zijn dit de ingrediënten op deze bijzondere reis.

Perzië was ooit een van de machtigste rijke, landen ter wereld. Met steden als Pasargadae en Persepolis regeerde het Perzische rijk over de oude wereld van de Indus tot aan Egypte. Ten tijde van Shah Abbas, de glorietijd van de Safawiden, werd Isfahan volgebouwd met imposante monumenten. Het moderne Iran is voor de liefhebber van archeologie en geschiedenis het neusje van de zalm. De alom vertegenwoordigd en zeer verfijnde oriëntaalse sfeer van de Perzische traditie nodigt uit tot ontdekkingen.

DE REIS IN EEN OOGOPSLAG

Dag 1: Internationale vlucht naar Iran

Op de luchthaven worden we opgewacht en hartelijk verwelkomd. We nemen even onze tijd voor een goede nachtrust, om op adem te komen en te genieten van een prachtig verblijf in Teheran.

Dag 2: In de voetstappen van Farah Diba

Na een vroeg en weldoend ontbijt gaan we op ontdekking in Teheran. We nemen indrukken op van deze stad en lopen in Farah Diba’s voetstappen. Zij was de echtgenote van de laatste sjah van Perzië. We bezoeken haar huis, het Sa’ad Bad en Niavaran paleis. We wandelen doorheen het Laleh park, bezoeken het filmmuseum en duiken de bruisende bazaar in. We genieten na bij een heerlijke thee in een lokaal theehuis. Op en top Oosterse sfeer! Wat een ontvangst in dit bijzonder gastvrije land, we voelen er ons al helemaal thuis!

Dag 3: Architecturale kleurenpracht in Qom

Na een verkwikkende nachtrust en heerlijk ontbijt maken we een tocht naar Kashan. Onderweg nemen we de tijd om Qom, de meest religieuze stad van het land te bezoeken. Hier kende de Islamitische Iraanse revolutie zijn start. Kashan verwelkomt ons. Een aangename en verfijnde oasestad om in te vertoeven met magnifieke historische huizen en ‘The Fin Garden’, één van de bekendste en prachtigste Perzische tuinen van het land. Mooie koopmanshuizen stralen de glamour van deze zeer welstellende stad uit. We ontdekken er ook de bazaar. We logeren volledig in Iraanse stijl! We voelen er ons als in een sprookje van 1001 nacht.

Dag 4: Symbiose tussen mens en natuur

Na het ontbijt rijden we verder naar Isfahan. Onderweg zijn we te gast in het prachtige rode bergdorp Abyaneh dat ingenesteld ligt in de Zagros mountains. Dit dorp vol levendige tradities, architecturale stijlen is een indrukwekkend voorbeeld van hoe mensen zich kunnen aanpassen aan de natuur. De vrouwen dragen er mooie traditionele kledij, zoals de witte sjaals met bloemen die ze draperen rond hun hoofd. Steile trappen brengen ons naar de ruïnes en verscheidene kastelen en bieden ons een fantastisch uitzicht op dit stadje. We overnachten in Isfahan

Dag 5&6: Isfahans' grandeur

Isfahan is de mooiste stad van het land en een meesterwerk van glorieuze islamitische kunst en architectuur. We laten ons verleiden door haar talloze moskeeën, grote bazaar, tuinen en prachtige paleizen gelegen aan het koninklijk plein. Het historische Royal plein van Isfahan maakt ons onmiddellijk duidelijk waarom het Werelderfgoed is. We bezoeken de pittoreske Royal moskee, Sheikh-Lotfollah moskee en het Aliqapoo paleis. ’s Avonds nemen we de tijd om te snuisteren in de bazaar.
De volgende dag verleid de Jame moskee ons voor een bezoekje, we nemen de adembenemende Armeense Vank kerk in ons op en flaneren door de Armeense wijk, Jolfa. We dompelen ons onder in de traditionele muziek in het muziekmuseum. We ontdekken het leven zoals het is voor de Armeense bevolking in Isfahan en eindigen onze dag al wandelend, langs de rivier met zijn talrijke imposante bruggen. Aan de oevers van de rivier is het leuk vertoeven. Wat een poëtische plaats!

Dag 7: Opwindende dag in de woestijn

Vroeg uit de veren voor een opwindende dag in de Mesr woestijn. We vertrekken vandaag per jeep en rijden tussen de prachtige zandduinen en overnachten er in een heerlijk hotel.

Dag 8: Door de woestijn naar Yazd

Vandaag worden we op onze doortocht omgeven door Dasht-e-Kavir, één van de twee grootste woestijnen van Iran. Dasht-e-Kavir bekent letterlijk ‘de grote zoute woestijn’. Onderweg bezoeken we de woestijnstad Kharanaq dat 200 jaar geleden volledig verlaten werd. In Meybod bezoeken we het oude ijshuis dat gebruikt werkt als reservoir voor ijsblokjes, noodzakelijk in het hartje van de woestijn. De stad herbergt ook het Narin kasteel, één van de best bewaarde kastelen uit modder opgetrokken dat dateert uit het Sassanidische tijdperk, 1800 jaar oud. Wat een inkijk in hun ‘urban’ woestijnarchitectuur! We voelen ons als in Laurence of Arabia. We overnachten in Yazd.

Dag 9: Vandaag ontvouwt Yazd zijn charme met inkijk in het Zoroastrianism

Yazd is een speciale stad gelegen aan de rand van Dash-e-Kavir. We begeven ons in nauwe straatjes met leem bekleedde huizen waar de Jame moskee zijn gracieuze plaats inneemt, in de oude stad. Yazd bezoeken betekent je onderdompelen in zijn mystieke wereld van het Zoroastrianism, een oude Iraanse godsdienst. Na ons bezoek rijden we verder door en proeven de lokale sfeer met een zeer authentieke overnachting in het dorp Taft, aan de rand van Yazd. We worden hartelijk verwelkomd door een Zoroastrische gastenfamilie. Hier brengen we een bezoekje aan de Sadri tuin met zijn prachtige waterpartij en de Shah Vali moskee.

Dag 10: Onderweg naar Shiraz brengen Persepolis en Necropolis ons in vervoering

Vandaag maken we een lange rit doorheen prachtige landschappen naar Shiraz. We ontdekken ook waarom de ruïnes met zijn indrukwekkende beeldhouwwerken en kleitabletten van Persepolis deel uitmaken van het Werelderfgoed. Het paleis is gedeeltelijk ingebouwd in de berg en is de plaats waar Darius de grote zijn offers ontving.

Dag 11: Shiraz, stad van de nachtegalenzang, poëzie en rozen

Shiraz kent een glorieus cultureel erfgoed van de Achaemeniden en de Sassanidische dynastie. We snuiven de sfeer op van het Shiraz uit 250 jaar vervlogen tijd. De indrukwekkende kastelen, tuinen en moskeeën brengen ons helemaal in vervoering. De stad Shiraz zelf, is ook beroemt om zijn dichters en tuinen waarvan één van de beroemdste dichters, Hafez, er zijn graf heeft in een klein rustig parkje. We ontmoeten hartelijke Iraniërs die gedichten opzeggen bij het graf van Hafez. We duiken de bazaar in en overnachten opnieuw in Shiraz.

Dag 12: Op bezoek bij een lokale gemeenschap in de prachtige bergen van Kahkaran

We ontdekken het leven zoals het is bij een voormalige nomadenfamilie in de Kahkaran-regio.  In Qalat genieten we van de prachtige omgeving die ons omringd, stappen we mee in de dagelijkse activiteiten en worden we volledig ondergedompeld in hun biotoop.  We eten brood met geitenboter en drinken water uit de bergen.  Oorspronkelijk kenden de nomaden in Iran een primitief bestaan.  Ze leefden van het eten dat de dieren en natuur hen te bieden had en verkochten hun geiten en honing in de stad.

Vandaag leven ze in eenvoudige woningen in kleine dorpen omgeven door de prachtige natuur. Tegen de avond zijn we terug in Shiraz.

Dag 13: Genieten in Shiraz

Na het ontbijt genieten we in een luxueus badhuis in Iraanse stijl van een deugddoend bad en een weldoende massage. Deze beleving zal ons bijblijven.

Daarna nemen we nog even de tijd om te shoppen in de bazaar.

‘s Avonds maken we ons klaar voor vertrek huiswaarts vanuit Shiraz.

Dag 14: Home sweet home

Thuiskomst na een intense, inspirerende en unieke reis in een bijzonder gastvrij land.

LOGIES

Alle logies zijn zeer aangenaam, wel uitgekozen en bijzonder comfortabel. Zeer passend bij de sfeer van deze reis. Bij aankomst in Teheran hebben we gekozen voor een mooi hedendaags hotel in het hartje van de stad.

STORYTELLING

Storytelling door een hartelijke, lokale, Engelstalige gids. (we werken met verschillende gidsen samen afhankelijk van hun beschikbaarheid)

14 dagen

NACHTEGALENZANG

MET POËZIE EN ROZEN

ALS IN 1001 NACHT

Wanneer

• 19 April - 2 Mei 2020

Prijs

• € 2430 excl.vluchten

IMPRESSIES

Een goede mix. Veel geleerd over Iran’s verleden, vertrekkend van museumbezoek in Tehran. Vervolgens indrukwekkend parcours afgelegd, met heel rijke pre-islamitische elementen (Yazd! Persepolis!) en indrukwekkende moskeeën, paleizen, tuinen (Shiraz! Isfahan!). Ook veel gehoord over Iran zoals het nu leeft, als islamitische republiek. Comfortabele busreis. Leuke stops.

Ignace Coussement en Danielle Grouwels, Tildonk

Het is misschien een goed idee om nu Iran te bezoeken. Het toerisme veert nu pas lichtjes op, na het opheffen van de sancties. Je kan alles rustig bekijken, zonder veel drukte, zonder aanschuiven… Het is nog nergens erg druk. Binnen afzienbare tijd zullen al die prachtige bezienswaardigheden terug overspoeld worden met bezoekers.

Martin Lagrin, Lommel

De Iran reis heeft op mij een onvergetelijke indruk gemaakt. Het was van de eerste tot de laatste dag een unieke belevenis, we reisden als één grote familie, zonder zorgen en elke dag met veel liefde uitgezocht en op de juiste moment nog soms bijgestuurd door Helga en de lieve Iraanse gids Mandana, dit alles in het uitzonderlijk gastvrij en vriendelijk Iran, een land dat mij heeft geraakt op alle vlakken , zowel qua schoonheid als op culinair vlak, maar vooral ook op menselijk vlak.

De logies en de restaurants waren heel afwisselend maar steeds heel gezellig en authentiek. Nergens heb ik zo een spontane vriendelijke mensen ontmoet, en jullie hebben er ook voor gezorgd dat we deze mooie gesprekken met hen konden voeren. Bedankt om al deze fijne indrukken te hebben mogen delen met jullie!

Ann Ponnet, Wilrijk

We hebben dit prachtig land, Iran, bezocht op een aangename manier. Een uitstekend afgewisseld programma, goed uitgezochte plaatsen om te logeren en te eten. Op een ideale manier begeleid door Helga Peeters, die als een duizendpoot voor alles zorgt en ons de meest relaxte reis bezorgd. We kregen de kans om het land en haar vriendelijke bevolking te leren kennen.